mischmasch
Hej!

Verkar som att vintern tagit mina rosor som jag planterade förra året. Hur tidigt vet man det? Förra året blev 2 new dawn och 2 abraham darby helt förstörda så jag planterade nytt (raubritter, spirit of freedom och mme pierre oger). Men dom ser alla rätt sunkiga ut..

Har ni några tips på vad man kan göra för att få rosorna att överleva vintern? Jag bor i zon 2.

Såg bilder på en ros som heter Uetersener klosterros o blev förälskad.. Är det nån som har någon erfarenhet av den? Är den svårodlad? Jag är nybörjare.. Är den känslig för sjukdomar? Hur klarar den kalla vintrar?

Tacksam för hjälp!
Kajsa
Zon 2 är mycket gynnsamt för rosor du kan ha en massa trevligt. Förra vintern var sträng i hela Sverige och troligen blir det en hel del rosor som fryser även efter denna vintern. Vad som frusit nu vet man först i vår när man kan gå runt och inspektera allt, här har vi 50 cm snö ännu.

Du undrar vad man kan göra för att dom ska klara sig bättre ? Bor du i zon 2, köp rosor som klarar zon 3 - 4 då har dom lite frysmarginal. Man kan inte snurra in alla sina rosor i vinterväv men kanske enstaka klenisar men det får inte bli för jobbigt tycker jag. Välj varma inte alltför blåsiga lägen, häckar runt mm.
Även om rosor ser svarta ut nu kan det komma nytt och friskt nerifrån, vänta till midsommar innan du gräver upp något.

menar du denna Rosarium Uetersen ? Hos mig bara en mindre buskros max 1.5 m, men den har ändå hängt med länge. En zon 3 ros som i din zon blir en klätterros, även om den fryser ner blommar den på nya grenar.
Kajsa
Nu ser jag ditt första inlägg, välkommen till oss på Odla rose.gif
mischmasch
Tack för välkomnandet!

Tittade i dina album. Jag blev så imponerad! O alldeles ha-galen... Jag vill ha rosor rosor rosor nu!!! Tyvärr har jag en pytteliten trädgård (radhus), men om några år blir dte nog en sommarstuga, så fram tills dess får jag öva mig lite!

Det var inte den rosen jag menade utan en vit som finns på "botaniska världen" nätbutik. Den verkar inte så vanlig, kanske betyder att den inte är så bra? Har du något tips på någon annan ros? Är ute efter en klätterros, 2-3 m, österläge, lerig jord, vid en husvägg. Jag gillar speciellt de som är bollformade/djupt skålformade i vit/creme/ljusrosa eller ljusaprikos nyanser, inte lika förtjust i de mörkrosa/röda/gula/orange.

Eftersom jag har så liten trädgård är det inga problem för mig att slå in alla rosor inför vintern. Menar du att man tar vanlig säckväv o helt enkelt virar runt? När är lagom? När första snön kommer?

Jag är rädd att jag håller på att utveckla ett beroende...

Tack för all hjälp!
Kajsa
Leta efter klätterrosor på www.rosenposten.dk under " slyngrosor " där hittar du massor du har möjlighet att välja fler sorter än jag har i min zon, men du kan också kika i mitt album/klätterrosor.

Ska man vira in rosor i väv, säckar ska man göra det sent när marken är frusen och det börjar bli vinter dec/jan inte på hösten, det är väl främst klätterrosor som kan ta stryk, väven skyddar sedan även för varm sol tidigt i mars, så rosen hålls tillbaka lite. I zon 2 ska det väl bara behövas på enstaka rosor, inte alla du har. Förra vintern dog myskrosen Trier här under vinterväven, för vintern var 4 månader lång och hård. Normala vintrar händer inte det men visar ändå att väven är ingen garanti när det smäller till ordentligt.

Jo jag är avundsjuk på alla er som har zon 1 - 2, kolla i svennis album han bor där nere och har en massa fint.
Så shoppa på du bara man köper en del rosor som dör, rosor som alltid är sjuka men dom misstagen lär man sig av, ingen katastrof ! Har grävt bort och slängt en del under åren, då får man plats för lite nytt.

Titta också på www.floralinnea.com som säljer på nätet
Jag tar mig friheten att tycka att Rosenposten har större rosor, kanske den danska myllan ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon