mischmasch
Hej!

Verkar som att vintern tagit mina rosor som jag planterade förra året. Hur tidigt vet man det? Förra året blev 2 new dawn och 2 abraham darby helt förstörda så jag planterade nytt (raubritter, spirit of freedom och mme pierre oger). Men dom ser alla rätt sunkiga ut..

Har ni några tips på vad man kan göra för att få rosorna att överleva vintern? Jag bor i zon 2.

Såg bilder på en ros som heter Uetersener klosterros o blev förälskad.. Är det nån som har någon erfarenhet av den? Är den svårodlad? Jag är nybörjare.. Är den känslig för sjukdomar? Hur klarar den kalla vintrar?

Tacksam för hjälp!
Kajsa
Zon 2 är mycket gynnsamt för rosor du kan ha en massa trevligt. Förra vintern var sträng i hela Sverige och troligen blir det en hel del rosor som fryser även efter denna vintern. Vad som frusit nu vet man först i vår när man kan gå runt och inspektera allt, här har vi 50 cm snö ännu.

Du undrar vad man kan göra för att dom ska klara sig bättre ? Bor du i zon 2, köp rosor som klarar zon 3 - 4 då har dom lite frysmarginal. Man kan inte snurra in alla sina rosor i vinterväv men kanske enstaka klenisar men det får inte bli för jobbigt tycker jag. Välj varma inte alltför blåsiga lägen, häckar runt mm.
Även om rosor ser svarta ut nu kan det komma nytt och friskt nerifrån, vänta till midsommar innan du gräver upp något.

menar du denna Rosarium Uetersen ? Hos mig bara en mindre buskros max 1.5 m, men den har ändå hängt med länge. En zon 3 ros som i din zon blir en klätterros, även om den fryser ner blommar den på nya grenar.
Kajsa
Nu ser jag ditt första inlägg, välkommen till oss på Odla rose.gif
mischmasch
Tack för välkomnandet!

Tittade i dina album. Jag blev så imponerad! O alldeles ha-galen... Jag vill ha rosor rosor rosor nu!!! Tyvärr har jag en pytteliten trädgård (radhus), men om några år blir dte nog en sommarstuga, så fram tills dess får jag öva mig lite!