|
Gunilla T
25-02-2011, 10:38
EU har beslutat om att utsläppen fram till år 2020 skall minska med 20% jämfört med år 1990. Detta för att vi skall kunna hålla 2 graders målet som bedöms vara den kritiska punkten där vi inte längre kan hantera klimatförändringarna. Trots att allt fler köper bränslesnåla bilar så har utsläppen från vägtrafiken ökat under 2010. Anledningen är den ökade trafiken som äter upp de vinster vi fått genom miljöbilarna. Trafikverkets och Transportstyrelsens rapport; http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhets...ala-nya-bilar-/
theseraphim
25-02-2011, 10:45
Fast vad jag har förstått så är de ökade utsläppen av Co2 från transportbiten dvs tradare och från personbilarna minskar utsläppen faktiskt. Det står i en artikel i Auto motor sport om ni vill dubbelchecka.
Gunilla T
25-02-2011, 10:56
CITAT (theseraphim @ 25-02-2011, 10:45)  Fast vad jag har förstått så är de ökade utsläppen av Co2 från transportbiten dvs tradare och från personbilarna minskar utsläppen faktiskt. Det står i en artikel i Auto motor sport om ni vill dubbelchecka. Enligt rapporten från Trafikverket ser det ut såhär; Bränslesnåla bilar - 150.000 ton koldioxid Biodrivmedel - 100.000 ton koldioxid Ökad trafik + 350.000 ton koldioxid Nettoökning + 100.000 ton koldioxidFörbättrad ekonomi ökar utsläpp samt det som forskningen hela tiden hävdat, nya motorvägar ökar trafiken.
theseraphim
25-02-2011, 11:28
CITAT (Gunilla T @ 25-02-2011, 10:56)  Enligt rapporten från Trafikverket ser det ut såhär;
Bränslesnåla bilar - 150.000 ton koldioxid Biodrivmedel - 100.000 ton koldioxid Ökad trafik + 350.000 ton koldioxid
Nettoökning + 100.000 ton koldioxid
Förbättrad ekonomi ökar utsläpp samt det som forskningen hela tiden hävdat, nya motorvägar ökar trafiken. Jag läste att uppenbarligen så är dessa siffror lite tvetydiga och öppna för debatt för när utsläppen totalt mättes så hade de ökat men då var all trafik inräknad inkl transportsektorn och sen har man gjort värden därefter. Samtidigt kunde man tydligt se på tabellerna som släpptes att personbilsutsläppen ökar inte utan minskat något sedan 2009 men däremot vad som ökar utsläppen är en allt mer intensiv transport med tradare men som vanligt så vill väl staten lägga allt ansvar på privatpersoner för att inte reta upp företagen. Ungefär som med varför vi måste ha vinterdäck men inte lastbilar(åkerierna hävdade att kostnaderna hade ökat för mycket och då även transportkostnaderna). Lägg på statistiken för vad lastbilarna släpper ut per år och deras ganska kraftiga ökning sedan förra året så förstår man också vad den totala ökningen kommer ifrån. Staten och EU osv är väldigt pigga på att lägga utsläppsregler för personbilar men de gör ingenting åt lastbilarna som är minst lika stora bovar. http://www.dn.se/diverse/p8-import-slask-m...e-personbilarna
Även om utsläpp o förbrukning minskar så är det ju den totala mängden som är intressant. Ökar bilparken så ökar utsläppen. Trots all så finns det inga miljöbilar i ordets rätta bemärkelse. Att göra bilarna allt mer rena är egentligen bara att köpa lite mer tid.
Tror inta att en lastbil kör en meter i onödan. kostar för mycket. Befolkningen ökar i Sverige vilket innebär mer frakter. Inget att göra åt på kortsikt!
theseraphim
25-02-2011, 12:25
CITAT (Carl @ 25-02-2011, 12:09)  Tror inta att en lastbil kör en meter i onödan. kostar för mycket. Befolkningen ökar i Sverige vilket innebär mer frakter. Inget att göra åt på kortsikt! Förvisso inte på kort sikt men problemet är att det i stort inte hänt något på transportsektorn de senaste 20 åren i form av effektivisering eller mer energisnåla långtradare. Tycker det är på tiden att även de får ta del av lika hårda utsläppskrav som vi privatbilsägare har så att det börjar hända grejer.
Gunilla T
25-02-2011, 12:30
CITAT (gnon49 @ 25-02-2011, 12:08)  Även om utsläpp o förbrukning minskar så är det ju den totala mängden som är intressant. Ökar bilparken så ökar utsläppen. Trots all så finns det inga miljöbilar i ordets rätta bemärkelse. Att göra bilarna allt mer rena är egentligen bara att köpa lite mer tid. Ja, klimatet bryr sig inte om varifrån utsläppen kommer utan det krävs en totalminskning. Trafiken ökade med 2% under 2010 varav lastbilarna ökade med knappt 3% och personbilarna med drygt 1% enligt rapporten. Att trafiken ökar sina utsläpp är ju skämmiga siffror för den förda politiken, det fungerar helt enkelt inte. Mycket av godstrafiken borde ju föras över till järnvägen men där görs ju inga stora investeringar som bekant, istället skall det investeras och byggas Förbifart Stockholm som kommer att öka trafiken ytterligare.
*Stintan*
25-02-2011, 12:32
Det finns massor med tradare som far runt på vägarna helt i onödan!
De allra flesta frakter 80% är under 20mil. Tåg är ingen lösning.
Varför skulle en lastbil fara runt i onödan?? Kostar pengar!
theseraphim
25-02-2011, 12:42
CITAT (gnon49 @ 25-02-2011, 12:08)  Även om utsläpp o förbrukning minskar så är det ju den totala mängden som är intressant. Ökar bilparken så ökar utsläppen. Trots all så finns det inga miljöbilar i ordets rätta bemärkelse. Att göra bilarna allt mer rena är egentligen bara att köpa lite mer tid. Jo men det är lite det som är klämfrågan, här går de ut med att det är vi privatbilsägare som ökar utsläppen vilket egentligen är helt fel, utsläppen minskar och det ganska kraftigt på den fronten men gud förbjude att man skulle kräva åtgärder på transportsektorn. På personbilarna görs ständigt nya framsteg i form av hybrider och batteridrift som än mer kommer minska utsläppen men vad sker med lastbilarna? Jo ingenting fastän de står mer och mer för "vägburen" koldioxid plus att vägslitaget ökar allt mer när de kör mer. Varför är det alltid så att allt ansvar verkar flyttas över på den lilla människan som står för några futtiga procent medan de som står för den stora majoriteten av utsläppen knappt behöver göra någonting och förs det upp på agendan så vill de stora bovarna ha undantag för svag ekonomi för tillfället osv osv. Tänk om en privatperson hade sagt samma sak "Nä jag har inte råd att köpa en BioFuel bil nu och föresten så vill jag bara betala samma skatt som för fem år sedan...". De är väldigt duktiga på att lära ut hur mycket vi ska ta vårat ansvar, att det kostar att värna om miljön och att vi måste ställa om vårat tänkande men återigen så vill de inte ta tag i de riktiga bovarna inom miljön. Världen bilister total släpper ut knappt 10% av all koldioxid, 10%! de som släpper ut resterande 90% behöver inte anstränga sig mycket för miljön tyvärr. CITAT (Carl @ 25-02-2011, 12:37)  De allra flesta frakter 80% är under 20mil. Tåg är ingen lösning. Varför skulle en lastbil fara runt i onödan?? Kostar pengar! De kör många gånger tomma efter lastat faktiskt så helt ovanlig är det inte. Samma sak när man får varor via företaget, en lastbil med plats för 14 pall har kört från tex Göteborg med enbart tre pall. Hade man kunnat acceptera lite längre leveranstider så hade lastbilarna kunnat köra fulla. Exempel igen från vekligheten. Lastbilar från östkusten leverarar 42 pall till ort på västkusten och kör tillbaka tomma. Nu har de börjat kunna köra varor tillbaks men upp till för några år sedan körde en hel del utan last hela vägen tillbaks.
Gunilla T
25-02-2011, 12:43
CITAT (theseraphim @ 25-02-2011, 12:38)  Varför är det alltid så att allt ansvar verkar flyttas över på den lilla människan som står för några futtiga procent medan de som står för den stora majoriteten av utsläppen knappt behöver göra någonting och förs det upp på agendan så vill de stora bovarna ha undantag för svag ekonomi för tillfället osv osv. Men svaret på det vet du väl????
theseraphim
25-02-2011, 12:50
CITAT (Gunilla T @ 25-02-2011, 12:43)  Men svaret på det vet du väl???? Jo tyvärr så är det ju så att alla större partier skyddar industrin och låter folket göra en massa uppoffringar som förvisso är bra men menlösa om inte industrin följer efter.
Gunilla T
25-02-2011, 13:07
CITAT (theseraphim @ 25-02-2011, 12:50)  Jo tyvärr så är det ju så att alla större partier skyddar industrin och låter folket göra en massa uppoffringar som förvisso är bra men menlösa om inte industrin följer efter. Allt för den heliga ekonomiska tillväxten eller...?
Självklart vill en lastbil ha en frakt åt båda hållen. Ligger i deras intresse. Tycker att ni flamsar för mycket nu.
Gunilla T
25-02-2011, 13:28
CITAT (Carl @ 25-02-2011, 13:20)  Självklart vill en lastbil ha en frakt åt båda hållen. Ligger i deras intresse. Tycker att ni flamsar för mycket nu. Ja, det borde ju vara så eftersom det minskar kostnaden för varan alternativt ökar vinsten - om det fungerar så vet jag däremot inte. Oavsett vilket så har det knappast stor inverkan på de ökade utsläppen, vad tycker du man bör göra om inte heller tågtrafiken är ett alternativ?
*Stintan*
25-02-2011, 13:31
CITAT (Carl @ 25-02-2011, 13:20)  Självklart vill en lastbil ha en frakt åt båda hållen. Ligger i deras intresse. Tycker att ni flamsar för mycket nu. Och du blundar för mycket. Det är inte bara fråga om att de kör tomt åt ena hållet. Det är inte heller bara inhemska tradare på vägarna. Det finns massor av varor som far kors och tvärs i landet helt i onödan på grund av usel samhällsplanering.
andersen
25-02-2011, 14:00
CITAT (*Stintan* @ 25-02-2011, 13:31)  Och du blundar för mycket. Det är inte bara fråga om att de kör tomt åt ena hållet. Det är inte heller bara inhemska tradare på vägarna. Det finns massor av varor som far kors och tvärs i landet helt i onödan på grund av usel samhällsplanering. Fast jag tror att det mest handlar om att den enskilda människan tänker mest på sig själv, dvs vill betala så lite som möjligt för varorna, det syns mycket väl när man ser att folk köper kött ifrån Argentina, och när folk bara tänker så då blir stordriften det helt avgörande för att få ner priserna, och då öker alla transporterna.
malcolm
25-02-2011, 14:28
CITAT (theseraphim @ 25-02-2011, 12:42)  Varför är det alltid så att allt ansvar verkar flyttas över på den lilla människan som står för några futtiga procent medan de som står för den stora majoriteten av utsläppen knappt behöver göra någonting och förs det upp på agendan så vill de stora bovarna ha undantag för svag ekonomi för tillfället osv osv. Tänk om en privatperson hade sagt samma sak "Nä jag har inte råd att köpa en BioFuel bil nu och föresten så vill jag bara betala samma skatt som för fem år sedan...". De är väldigt duktiga på att lära ut hur mycket vi ska ta vårat ansvar, att det kostar att värna om miljön och att vi måste ställa om vårat tänkande men återigen så vill de inte ta tag i de riktiga bovarna inom miljön. Det är väl så att de stora fabrikerna/transportfirmorna inte gör det de gör pga. något slags självändamål, det handlar ju om att tjäna pengar och så länge gemene man fortsätter att konsumera så stannar inte hjulen.
Gunilla T
25-02-2011, 14:30
CITAT (andersen @ 25-02-2011, 14:00)  Fast jag tror att det mest handlar om att den enskilda människan tänker mest på sig själv, dvs vill betala så lite som möjligt för varorna, det syns mycket väl när man ser att folk köper kött ifrån Argentina, och när folk bara tänker så då blir stordriften det helt avgörande för att få ner priserna, och då öker alla transporterna. Ja visst men det är ett påstående som jag mer och mer börjar värja mig mot. Hur har den dubbla krisen, dvs finanskrisen och klimatkrisen blivit ett problem för den enskilda människan att lösa? Hur skall det gå till? Att man säljer billigt men miljöbelastande kött är inte av omsorg om fattiga människor utan här finns förstås enorma vinster för någon att hämta in men skulden läggs på människor som köper det.
*Stintan*
25-02-2011, 14:43
CITAT (Gunilla T @ 25-02-2011, 14:30)  Ja visst men det är ett påstående som jag mer och mer börjar värja mig mot. Hur har den dubbla krisen, dvs finanskrisen och klimatkrisen blivit ett problem för den enskilda människan att lösa? Hur skall det gå till?
Att man säljer billigt men miljöbelastande kött är inte av omsorg om fattiga människor utan här finns förstås enorma vinster för någon att hämta in men skulden läggs på människor som köper det. Exakt! Lätt att bara stoppa huvudet i sanden och bara säga att så här är det.
Såg ett inslag där flyget var på god väg att bli den största miljöboven. Men att ge flyget någon form av restriktioner kan man glömma. Både vi o maten flyger som aldrig förr. Kan vi få be om några vulkanutbrott?
Gossen Ruda
25-02-2011, 14:49
CITAT (gnon49 @ 25-02-2011, 14:47)  Såg ett inslag där flyget var på god väg att bli den största miljöboven. Men att ge flyget någon form av restriktioner kan man glömma. Både vi o maten flyger som aldrig förr. Kan vi få be om några vulkanutbrott? Vet du vad som kommer ur vulkanerna? Snacka om luftföroreningar.
Gunilla T
25-02-2011, 14:53
CITAT (gnon49 @ 25-02-2011, 14:47)  Såg ett inslag där flyget var på god väg att bli den största miljöboven. Ja, om 10 år beräknas flygets utsläpp gå om biltrafiken. Flyget har ff inga koldioxidskatter...
andersen
25-02-2011, 15:06
CITAT (Gunilla T @ 25-02-2011, 14:30)  Ja visst men det är ett påstående som jag mer och mer börjar värja mig mot. Hur har den dubbla krisen, dvs finanskrisen och klimatkrisen blivit ett problem för den enskilda människan att lösa? Hur skall det gå till?
Att man säljer billigt men miljöbelastande kött är inte av omsorg om fattiga människor utan här finns förstås enorma vinster för någon att hämta in men skulden läggs på människor som köper det. Vem skall man lägga skulden på om inte köparna är det? eller finns det ingen att lägga skulden på? om man vill begränsa möjligheten att köpa varor ifrån långtbortifrån så borde det inte vara så svårt att via avgiftsystem se till att varor tillverkade nära blir billigare.
Gossen Ruda
25-02-2011, 15:07
CITAT (Gunilla T @ 25-02-2011, 14:53)  Ja, om 10 år beräknas flygets utsläpp gå om biltrafiken. Flyget har ff inga koldioxidskatter... Inte fartygstrafiken heller. Lite svårt att veta vem som skall beskatta vad när det gäller internationella saker.
CITAT (Gossen Ruda @ 25-02-2011, 14:49)  Vet du vad som kommer ur vulkanerna? Snacka om luftföroreningar.  Jo men vulkaner brukar ju gå i vila efter ett tag. Naturkatastofer kan vi inte göra något åt. Vår förbränning av fossila bränslen pågår dygnet runt. Effekterna ser vi bara början på. Gårdagens utsläpp är dagens problem. Det går sakta men obönhörligt.
theseraphim
25-02-2011, 15:10
CITAT (gnon49 @ 25-02-2011, 14:47)  Såg ett inslag där flyget var på god väg att bli den största miljöboven. Men att ge flyget någon form av restriktioner kan man glömma. Både vi o maten flyger som aldrig förr. Kan vi få be om några vulkanutbrott? Tex så måste KRAV märkta bananer flygas för att få räknas som kravmärkta eftersom de inte får självmogna under transport.... snacka om hyckleri. Hur många bananer får plats på ett plan i jämförelse med en lastbåt?
Gunilla T
25-02-2011, 15:12
CITAT (Gossen Ruda @ 25-02-2011, 15:07)  Inte fartygstrafiken heller. Sant...
theseraphim
25-02-2011, 15:17
CITAT (Carl @ 25-02-2011, 13:20)  Självklart vill en lastbil ha en frakt åt båda hållen. Ligger i deras intresse. Tycker att ni flamsar för mycket nu. Jo men de kör väldigt ofta med halvfulla släp viket jag som tar emot mycket varor kan intyga. Bäst är det ändå när en vara blivit försenad hos speditören och en lastbil kör extra från tex Göteborg med en halvpall med tre lådor á 5 kg:-) Sen att vi måste ha lastbilar som kör våra varor är en sak men vad jag menar med krav är alltså liknande krav som EU ställer på bilfabrikörerna på utsläppen att dessa krav även läggs på lastbilstillverkare så att de tar fram motorer som är snålare och med mindre utsläpp för där har det ju hänt fruktansvärt litet. Som sagt när tom USA´s(alla törstiga motorers heliga land) försvarsmakt håller på att ta fram gröna motorer för bla stridsfordon så bör tex Volvo och Scania kunna göra samma. Som läget är nu kan jag göra en jämförelse... Vi privatpersoner bor i ett lägenhetshus, det börjar brinna i huset men brandkåren vill inte släcka för det ksotar för mycket och överlåter ansvaret till de boende att släcka elden med hinkar.
andersen
25-02-2011, 15:22
CITAT (theseraphim @ 25-02-2011, 15:10)  Tex så måste KRAV märkta bananer flygas för att få räknas som kravmärkta eftersom de inte får självmogna under transport.... snacka om hyckleri. Hur många bananer får plats på ett plan i jämförelse med en lastbåt? Är det så? jag googlade lite på det och hittade inget om det annat än sockerärtor som är kravmärkta och som tar flyget.
Gunilla T
25-02-2011, 15:42
CITAT (andersen @ 25-02-2011, 15:06)  Vem skall man lägga skulden på om inte köparna är det? eller finns det ingen att lägga skulden på? om man vill begränsa möjligheten att köpa varor ifrån långtbortifrån så borde det inte vara så svårt att via avgiftsystem se till att varor tillverkade nära blir billigare. Vi lever i en global ekonomi som är särdeles överens om ett politiskt mål; ökad ekonomisk tillväxt som varje år redovisas i måttet BNP. Här är politiken samstämmig.. När det visar sig att denna ekonomiska politik leder till diverse problem på vår planet händer något märkligt. Den enskilda människan blir den på vars axlar klimatbördan och miljöbelastningen vilar. Ett tag översvämmades våra medier av frågor som; Köper du ekologiska varor? Åker du miljöbil? Köper du svenskt kött? Hur skall vi som individer kunna påverka de problem som världen står inför? Jag menar inte att vi skall strunta i sopsortering och miljöbilar och allt annat som underlättar men är det verkligen vi som enskilda individer som bär ansvaret?...och lösningen? Samtidigt lever vi i konsumismens tidevarv. Det är tom så illa att konsumism har blivt en fritidsysselsättning. Shoppa loss och du blir lycklig - iaf för en dag eller så... Vi uppmanas konsumera för att hålla ekonomin igång samtidigt som just denna konsumism tär på planetens resurser mer och mer. Jag tycker det är en minst sagt krånglig ekvation och jag har definitivt ingen lösning men de som borde ha det...iaf börja föra en diskussion eller formulera problem, våra folkvalda, är tysta. Det finns inga som helst ansatser till problemformuleringar.
Tänk er en affär som bara har varor som är tillverkade och producerade inom en omkrets av 10 mil. Hyllorna skulle vara tomma. Handen på hjärtat hur många av dessa varor köper ni???
*Stintan*
25-02-2011, 16:17
CITAT (Carl @ 25-02-2011, 15:59)  Tänk er en affär som bara har varor som är tillverkade och producerade inom en omkrets av 10 mil. Hyllorna skulle vara tomma. Handen på hjärtat hur många av dessa varor köper ni??? Vem har sagt att man bara ska köpa närproducerat?
Då minskar man transporterna eller hur? Sluta gnäll annars!
theseraphim
25-02-2011, 16:25
CITAT (andersen @ 25-02-2011, 15:22)  Är det så? jag googlade lite på det och hittade inget om det annat än sockerärtor som är kravmärkta och som tar flyget. samma sak med bananer eller i stort allt som odlas i Afrika, amerika osv som är KRAVmärkt.
Gunilla T
25-02-2011, 16:28
CITAT (Carl @ 25-02-2011, 16:21)  Då minskar man transporterna eller hur? Sluta gnäll annars! Ojdå...annars så vaddå! Transporterna måste nog minska oavsett åsikt men hur tycker du man skall lösa problemet för inte tror du väl att det håller i längden att transportera fisk från Norge till Kina för att förpackas och sedan tillbaka till Icas frysdiskar? Vad är din lösning?
*Stintan*
25-02-2011, 16:31
CITAT (Carl @ 25-02-2011, 16:21)  Då minskar man transporterna eller hur? Sluta gnäll annars! Jag gnäller bara på dem som inte vill se miljöproblemen. Vad har du för konstruktivt att tillföra debatten om hur vi ska minska utsläppen? För du kan väl inte påstå att det är bra som det är idag?
theseraphim
25-02-2011, 16:35
CITAT (Gunilla T @ 25-02-2011, 15:42)  Vi lever i en global ekonomi som är särdeles överens om ett politiskt mål; ökad ekonomisk tillväxt som varje år redovisas i måttet BNP. Här är politiken samstämmig..
När det visar sig att denna ekonomiska politik leder till diverse problem på vår planet händer något märkligt.
Den enskilda människan blir den på vars axlar klimatbördan och miljöbelastningen vilar. Ett tag översvämmades våra medier av frågor som;
Köper du ekologiska varor?
Åker du miljöbil?
Köper du svenskt kött?
Hur skall vi som individer kunna påverka de problem som världen står inför? Jag menar inte att vi skall strunta i sopsortering och miljöbilar och allt annat som underlättar men är det verkligen vi som enskilda individer som bär ansvaret?...och lösningen?
Samtidigt lever vi i konsumismens tidevarv. Det är tom så illa att konsumism har blivt en fritidsysselsättning. Shoppa loss och du blir lycklig - iaf för en dag eller så... Vi uppmanas konsumera för att hålla ekonomin igång samtidigt som just denna konsumism tär på planetens resurser mer och mer.
Jag tycker det är en minst sagt krånglig ekvation och jag har definitivt ingen lösning men de som borde ha det...iaf börja föra en diskussion eller formulera problem, våra folkvalda, är tysta. Det finns inga som helst ansatser till problemformuleringar. Håller med om att det är en besvärlig ekvation att lösa för skulle vi sluta handla så ökar fattigdomen i andra länder, ekonomin i vårat land blir sämre osv osv eftersom det är ett kretslopp utan dess like. Men det bästa man kan göra rent teoretiskt sett är att göra själva tillverkningen grönare oavsett om det är i Sverige eller Kina. Samma sak gäller med transporter och själva transportfordonen som kan effektiviseras och organiseras bättre. Vi har ju ändå sett resultatet när vi privatpersoner tänker efter angående miljön och om då industrin skulle bli tvungna att göra samma så har vi kommit en bra bit på väg. Problemet ibland är att många tänker på lösningar på problemen med nutidens lösningar och ser inte möjligheterna med framtiden, det behöver ju inte vara Sci-Fi alltså men om vi tar vindkraft som ett exempel så är det många som tvekar för att varje verk ger för lite energi men samtidigt finns fungerande prototyper på nästa generations verk färdiga men de räknar man inte in även om planen är att börja bygga först om fem år. CITAT (Carl @ 25-02-2011, 16:21)  Då minskar man transporterna eller hur? Sluta gnäll annars! Och du har tillfört vad till en här debatten? Om man inte har något vettigt att säga så är det bättre att sitta ner och lystna och lära i stället för att stå och störa.
Om man ska göra något radikalt som har betydelse så har jag några förslag.
Inför barn begränsning världen över. Så att inte nya behov uppstår.
Stoppa all köttproduktion.Ät grönsaker.
Alla flyg med turism förbjuds.
Nord syd problemet
Alla länder som idag ligger under i ländernas energi förbrukning tillåts öka tills jämnvikt uppstår.
All förbränning av fossila bränslen förbjuds.
All konsumtion som inte bidrar till människan överlevnad begränsas.
Boende alla bor trängre en familj per låt säga 30m2.
osv
Detta är i princip vad som behöves beslutas om snarast, Tror ni att det är möjligt??
Biggan_
25-02-2011, 17:20
CITAT (Carl @ 25-02-2011, 17:11)  Om man ska göra något radikalt som har betydelse så har jag några förslag.
Nord syd problemet
Alla länder som idag ligger under i ländernas energi förbrukning tillåts öka tills jämnvikt uppstår.
Boende alla bor trängre en familj per låt säga 30m2.
osv
Detta är i princip vad som behöves beslutas om snarast, Tror ni att det är möjligt?? Fy, vilket tradigt liv!...varken få flyga eller k****a!
Gunilla T
25-02-2011, 17:29
CITAT (Carl @ 25-02-2011, 17:11)  Om man ska göra något radikalt som har betydelse så har jag några förslag.
Nord syd problemet
Boende alla bor trängre en familj per låt säga 30m2. osv Detta är i princip vad som behöves beslutas om snarast, Tror ni att det är möjligt?? Ja, det där var ju intressant.. men en del av dina förslag är motsägelsefulla. Om all förbränning av fossila bränslen skulle förbjudas så stannar all flygtrafik och energi förbrukningen kan inte tillåtas öka någonstans. Men förutom det så vore det intressant att du redovisar vad som händer om inte detta genomförs?
Kärnkraft är närmaste jag kan tänka mig. Kanske vindkraft mycket kanske solkraft.
Om inte det går åt helvete förr eller senare. Tidsrymd 30 år eller mer
Med helvete menar jag att dom rika staterna kommer ta vad behöver på de fattigs bekostnad
theseraphim
25-02-2011, 18:02
Nord syd problemet
Boende alla bor trängre en familj per låt säga 30m2. osv Detta är i princip vad som behöves beslutas om snarast, Tror ni att det är möjligt?? Riktigt så radikala behöver vi inte vara för att lösa problemen för även om vi ska vara rättvisa och miljösmarta så är ju inte målet att allt ska vara 120% perfekt i hela världen eller så utan att vi ska bli så miljövänliga som det går att vara samtidigt som vi har en fungerande ekonomisk stabilitet. Det kanske är det som är lite fel med en del debatter att allt måste vara allt eller inget och gärna redan i morgon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|