Alba
Jag funderar på detta med att rota i vatten eller jord.
Jag lyckas nästan aldrig med att rota i jord.
Finns det någon enkel tumregel vad som är bäst för olika typer av växter eller hur hänger det ihop ?
*Stintan*
Fniss tänkte först att vad ska hon nu rota efter.

Jag tycker också att det är knepigare att rota i jord men lite bättre går det sen jag började placera sticklingarna i krukans ytterkant.
Alba
Jag förstår att du undrar. Jag gapskrattar själv nu när jag läser.

Det var ju ett bra tips att göra så.
thanks.gif

Edit -
Glömde fråga - hur mycket vatten ung. ska de ha. Antingen torkar mina som är i jord eller så ruttnar dom.
Ska man ha plastpåse över då man rotar i jord ?
Red Top
Jorden ska bara vara lätt fuktad, dvs kännas lite fuktig, nar man sticker ner fingret en bit. Vattna underifrån.

Plastpåse kan vara bra, men var uppmärksam på att det inte får bli så fuktigt/blött att bladen blir våta.

Pröva du att rota runt i jorden. giggle.gif
*Stintan*
jag brukar ställa krukorna i en plastpåse med öppningen uppåt så att det kommer in luft. Blompinnar håller upp påsen. Blandar småleca i jorden så den är luftig och så får man hålla koll så det inte blir för torrt eller blött. Häller bort ev. överskottsvatten i påsen så krukan aldrig står i vatten.
Eva i Skåne
Om jag rotar i jord brukar jag använda de allra minsta krukorna, sådana man köper miniväxter i (har tiggt till mig i blomsteraffären). Det tycker jag brukar funka, men har man större krukor tycker jag också det är lättast att sätta sticklingarna när kanten.
Ibland rotar jag i root riot-kuber, men dom har blivit så dyra att köpa. Torvbriketter är också ett tips. Plastpåsar använder jag aldrig, har, lätt för att få det för blött då.
Det händer också att jag sätter skott i vatten, men man har ju inte hur många småglas som helst smile.gif . det är bekvämt med vattenglas när man inte har tid att börja rota med jordsäcken.

Jag vill gärna sticka in en fråga om att rota i vatten. Är det lättare med genomskinligt glas? Ibland har jag satt något på rotning i en smal blomvas (keramik), men det har inte lyckats så bra.
Alba
Tack för era svara - nu rotar jag vidare. flirting.gif

Eva - betr. detta med färgat eller ofärgat glas så har jag alltid använt ofärgat glas i tron att det skulle gynna rotbildningen.
Jag har sen hört att det går lättare att rota i färgat glas.

Jag hoppas någon kommenterar mer - skulle vara bra att veta.

CITAT (*Stintan* @ 25-02-2011, 10:51) *
Fniss tänkte först att vad ska hon nu rota efter.

Jag tycker också att det är knepigare att rota i jord men lite bättre går det sen jag började placera sticklingarna i krukans ytterkant.

Det blev ju så kul så nu la jag till en signatur hos mig. biggrin.gif
Red Top
Den är fin. giggle.gif

Biggan_
CITAT (Alba @ 25-02-2011, 14:57) *
Det blev ju så kul så nu la jag till en signatur hos mig. biggrin.gif

Passande! tummenupp.gif
Irene_L
Perfekt!! giggle.gif
Peztis
CITAT (Alba @ 25-02-2011, 14:57) *
...Det blev ju så kul så nu la jag till en signatur hos mig. biggrin.gif

Åh, sådant där gillar jag! giggle.gif

Och jag har också hört att själva rotningsdelen helst ska stå i skugga medan bladen i sol så då borde väl färgat glas eller keramik vara bäst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon