|
Är ni några här som gillar att vara ute och artbestämma, fota i naturen? SKulle vara lite kul att höra om det intresset finns här hos somliga och var ni då gärna åkter eller tittar på! Eller kanske bara intresserade av att hänga på exkursioner?
Huggorm
25-02-2011, 16:35
Dendrolog på hobbynivå
vad är detta för ngt spännande?
Jag är varken det ena eller det andra men går runt i skog och mark och fotar mycket. Gräs, blommor, svampar, djur och landskap - allt som kommer emot! Och jag försöker efter bästa förmåga luska ut vad jag fotat! Att sedan komma ihåg namnen på allt, ja det är ju en annan femma....
Huggorm
25-02-2011, 17:27
CITAT (xlxl67 @ 25-02-2011, 16:51)  vad är detta för ngt spännande?  Intresse för träd kan man säga. Men egentligen trivs jag i alla typer av natur, även om intressanta träd blir pricken över i. Jag brukar inte fotografera, utan det är mest upplevelsen jag är ute efter.
Ingela i Segersberg
25-02-2011, 17:35
Jag är inte heller någon expert, men jag är ute ofta i naturen och fotar. Främst då insekter och naturligtvis försöker jag ta reda på vad jag fotat, om det går.
Jag är allt!  Åtminstone på fritiden. Eftersom jag bor "mitt i naturen" behövs det inte några längre utflykter för att hitta spännande saker. Skog, hage, sjö och myr finns på bekvämt gångavstånd. Som ni säkert har förstått försöker jag locka både smått och stort till mig - nu på vintern kommer rådjur, harar, ekorrar och diverse fåglar till min matplats. På sommaren är min äng full av spännande smådjur av alla tänkbara slag. Men visst är det kul att besöka andra platser ibland. I april ska jag leda en exkursion till Säby Kile på Tjörn för Naturskyddsföreningen, och i juni ska jag åka runt i Mellansverige en vecka och besöka några kända naturfotografer. Har ni tips om trevliga exkursioner i Västsverige är jag alltid intresserad! Olle
Härlig läsning. Kan inte vänta längre på att få komma ut och se växt o djurlivet spira igen. Tyvärr har jag svårt att finna ngt i vinternaturen som fascinerar som under sommaren.
Skulle gärna själv vilja ha lite ängsmark!
Har du provat på att spåra? Det är fascinerande när man kommer igång!  Olle
Nej berätta gärna. Menar du följa spår och räkna ut vad det är?
Huggorm
25-02-2011, 20:16
Följa spår och lära sig mer om hur djur rör sig och vilka vanor dom har är intressant. Jag försökte spåra en räv tidigare i vintras, i hopp om att få veta vart lyan var. Men efter en till synes planlös tur genom skogen lyckades den lura mig genom att ge sig av ut på en plogad väg.
Ja, jag menar att följa spår från olika djur. Att lära sig känna igen några olika djurs spår är en bra början. Sedan kan man följa spåren för att försöka ta reda på vad djuren har haft för sig. Rör det sig om färska spår bör man alltid spåra bakåt, så att man inte stressar djuret. Man kan försöka se om djuret har tagit det lugnt eller haft bråttom, lära sig skilja mellan gångarter, se om det har vilat (legor), ätit osv. Så småningom blir man en allt skickligare detektiv och ser även spillning, avgnagda kottar, hårstrån, hackmärken i träd mm som ledtrådar. Det är inte alltid lätt, men en mycket spännande vintersysselsättning.
Olle
Meriona
25-02-2011, 21:11
CITAT (Huggorm @ 25-02-2011, 17:27)  Intresse för träd kan man säga. Men egentligen trivs jag i alla typer av natur, även om intressanta träd blir pricken över i. Jag brukar inte fotografera, utan det är mest upplevelsen jag är ute efter. Är det samma sak som trädkramare?
Huggorm
25-02-2011, 21:13
CITAT (Meriona @ 25-02-2011, 21:11)  Är det samma sak som trädkramare?  Nej, det är stor skillnad. Trädkramare är betongbarn som inte ser skillnad på ett träd och ett annat träd. De kan ge sitt liv för att skydda träd, utan att se att det är en produktionsskog de skyddar, alltså något som borde avverkas och ersättas med en artrik naturskog.
Meriona
25-02-2011, 21:18
Ahá! Trädnörd då?  Är det nåt att trycka på ditt visitkort? Eller "Ingen räd bland mina träd"
Huggorm
25-02-2011, 21:26
CITAT (Meriona @ 25-02-2011, 21:18)  Ahá! Trädnörd då?  Är det nåt att trycka på ditt visitkort? Eller "Ingen räd bland mina träd"  Det är bättre
Meriona
25-02-2011, 21:29
Jag har jättesvårt att känna igen träd på vintern när det inte är några löv, det skulle jag vilja kunna.
Kan man plugga till trädvetare? Är det det som heter dendrolog?
Piccante
25-02-2011, 21:36
CITAT (Meriona @ 25-02-2011, 21:29)  Jag har jättesvårt att känna igen träd på vintern när det inte är några löv, det skulle jag vilja kunna.
Kan man plugga till trädvetare? Är det det som heter dendrolog? Dendrologi finns som ämne på Lantbruksuniversitetet SLU i Alnarp.
Meriona
25-02-2011, 21:39
Jaha där ser man!  Lite orättvist att det finns trädvetenskap men inte gnagarvetenskap på schemat tycker jag. Men annars bra såklart!
Huggorm
25-02-2011, 21:45
CITAT (Meriona @ 25-02-2011, 21:39)  Jaha där ser man!  Lite orättvist att det finns trädvetenskap men inte gnagarvetenskap på schemat tycker jag. Men annars bra såklart! Anticimex har kurser för hur man tar hand om gnagare  Skall man vara allvarlig så gick en av mina systrar ett lantbruksgymnasium, och en inriktning som hette något med "smådjur", och där ingick det säkert en och annan gnagare
CITAT (Huggorm @ 25-02-2011, 17:27)  Intresse för träd kan man säga. Men egentligen trivs jag i alla typer av natur, även om intressanta träd blir pricken över i. Jag brukar inte fotografera, utan det är mest upplevelsen jag är ute efter. Har du varit till Alphems arboretum i Floby? Om inte, åk dit, är det rena himmelriket för någon som dig. Alphems arboretum
Huggorm
25-02-2011, 21:58
CITAT (Anma @ 25-02-2011, 21:57)  Har du varit till Alphems arboretum i Floby? Om inte, åk dit, är det rena himmelriket för någon som dig. Alphems arboretumJag har inte varit där, men jag har hört talas om stället. Det ligger på önskelistan.
CITAT (Anma @ 25-02-2011, 21:57)  Har du varit till Alphems arboretum i Floby? Om inte, åk dit, är det rena himmelriket för någon som dig. Alphems arboretumTack för tipset! Hit måste jag ta en tur. Ngn mer som är sugen messa gärna!
Vi var dit i augusti, kan tänka mig att det är ännu bättre på våren när alla vårblommor blommar.
Platinum
25-02-2011, 23:46
Amatör-mykolog är jag, yes naturreservat på G
officinalis
26-02-2011, 17:46
Botanist vette tusan, men jag är minst sagt intresserad av naturmiljöerna. Mest tid har jag ägnat åt att lära mig vilda växter och deras egenskaper. Men ytterst amatörmässigt och jag är inte särskilt duktig på att nyckla i floran.
CITAT (Platinum @ 25-02-2011, 23:46)  Amatör-mykolog är jag, yes naturreservat på G Svampreservat? CITAT (officinalis @ 26-02-2011, 17:46)  Botanist vette tusan, men jag är minst sagt intresserad av naturmiljöerna. Mest tid har jag ägnat åt att lära mig vilda växter och deras egenskaper. Men ytterst amatörmässigt och jag är inte särskilt duktig på att nyckla i floran. Har också blivit intresserad av ekologi. Det är så spännande. Som att gå in i ett museum. Trådtiteln borde vara intresse för Botanik, Ornitologi etc... Synd att man måste arbeta. Annars hade jag gärna varit ute dagarna i ända och letat/fotat i naturen...
Christa
26-02-2011, 19:20
Jag har alltid varit intresserad av natur och brukade kryssa i mammas blombok när jag var liten. Har varit med i Fältbiologerna och satt i styrelsen för Naturskyddsföreningen på kommun och länsnivå i många år (var den första kvinnan i styrelsen på 52 år).
Var med Fältbiologerna vid Neu Seedler See i Österrike vilket var en otroligt fågelparadis. Var dock ingen riktig kryssarnörd men råkade hamna i den bussen.
Dom andra fältbiologerna gjorde stora ögon när jag plockade fram min nya kikare som forfarande var inpackad i plast. Vad var det för en nybörjare som hamnat i kryssarbussen?
En rovis ropade chauffören. Broooms... Dörrarna flyger upp och rassel upp med alla tubkikare och så när jag fattat galoppen och var på väg ut så var flocken på väg in igen...
Men vad sägs om att stå och titta på en aftonfalk i ett träd med några stortrappar gående nedanför och en purpurhäger som kommer flygande genom synfältet... Där fanns alllt!
Jag känner igen de flesta vilda blommor men är inte så aktiv längre. Fotar mest trädgårdsväxter numera. Fjärilar gillar jag att fota. Dom är så vackra!
På 80-talet stod jag en gång med en syrenkvist i handen och plötsligt kom det en makaonfjäril och satte sig på den.
CITAT (Olle A @ 25-02-2011, 20:29)  Ja, jag menar att följa spår från olika djur. Att lära sig känna igen några olika djurs spår är en bra början. Sedan kan man följa spåren för att försöka ta reda på vad djuren har haft för sig. Rör det sig om färska spår bör man alltid spåra bakåt, så att man inte stressar djuret. Man kan försöka se om djuret har tagit det lugnt eller haft bråttom, lära sig skilja mellan gångarter, se om det har vilat (legor), ätit osv. Så småningom blir man en allt skickligare detektiv och ser även spillning, avgnagda kottar, hårstrån, hackmärken i träd mm som ledtrådar. Det är inte alltid lätt, men en mycket spännande vintersysselsättning.
Olle Spännande! När det gäller däggdjur verkar det vara störst aktivitet på natten?
CITAT (Christa @ 26-02-2011, 19:20)  Jag har alltid varit intresserad av natur och brukade kryssa i mammas blombok när jag var liten. Har varit med i Fältbiologerna och satt i styrelsen för Naturskyddsföreningen på kommun och länsnivå i många år (var den första kvinnan i styrelsen på 52 år).
Var med Fältbiologerna vid Neu Seedler See i Österrike vilket var en otroligt fågelparadis. Var dock ingen riktig kryssarnörd men råkade hamna i den bussen.
Dom andra fältbiologerna gjorde stora ögon när jag plockade fram min nya kikare som forfarande var inpackad i plast. Vad var det för en nybörjare som hamnat i kryssarbussen?
En rovis ropade chauffören. Broooms... Dörrarna flyger upp och rassel upp med alla tubkikare och så när jag fattat galoppen och var på väg ut så var flocken på väg in igen...
Men vad sägs om att stå och titta på en aftonfalk i ett träd med några stortrappar gående nedanför och en purpurhäger som kommer flygande genom synfältet... Där fanns alllt!
Jag känner igen de flesta vilda blommor men är inte så aktiv längre. Fotar mest trädgårdsväxter numera. Fjärilar gillar jag att fota. Dom är så vackra!
På 80-talet stod jag en gång med en syrenkvist i handen och plötsligt kom det en makaonfjäril och satte sig på den. Kul med anekdoter från naturen. Minns när jag var i nordnorge med brorsan i början av 80-talet och han skickade ut mig på ett fält med labbar. De var väldigt aggressiva
Christa
26-02-2011, 20:38
CITAT (xlxl67 @ 26-02-2011, 20:12)  Kul med anekdoter från naturen. Minns när jag var i nordnorge med brorsan i början av 80-talet och han skickade ut mig på ett fält med labbar. De var väldigt aggressiva  Fick du något visitkort på skulten också...
officinalis
27-02-2011, 19:05
Är det föressten någon som känner till ifall det är några grodor som har parningsperiod i slutet av Juli? Hörde något vansinnigt högt ljud en natt i djupaste sörmlandsskogarna där jag var och vandrade i somras. Ljudet påminde mycket om det många grodor kan ge under parningstiderna. Jag har svårt att tro att det var någon fågel. Men kan ha varit förstås.
Har faktiskt läst både floristik och faunistik på universitetet, men hur mycket jag minns av nycklandet är en annan fråga. Kommer dock ihåg att poa har kölade blad  ; vad den kunskapen nu är värd  Läste faktiskt också systematisk botanik och systematisk zoologi, och de kurserna kommer jag ihåg ännu mindre av..... Annars är jag väl mest ornitolog och amatörkryssare, och allmänt förtjust i de flesta växter och djur (undantaget alla kryp med 8 ben samt björnlokor). Försöker överföra detta intresse till barnen, så de iaf ska kunna se skillnad på en skata och en kråka när de börjar skolan
Christa
27-02-2011, 21:13
CITAT (officinalis @ 27-02-2011, 19:05)  Är det föressten någon som känner till ifall det är några grodor som har parningsperiod i slutet av Juli? Hörde något vansinnigt högt ljud en natt i djupaste sörmlandsskogarna där jag var och vandrade i somras. Ljudet påminde mycket om det många grodor kan ge under parningstiderna. Jag har svårt att tro att det var någon fågel. Men kan ha varit förstås. Det låter osannolikt. Grodor och paddor brukar para sig och lägga ägg i april. Avkomman skall ju hinna bli tillräckligt stor för att överleva vintern. Ett vansinnigt högt ljud på natten låter mer som en storlom än en groda men jag vet inte om de heller ropar så sent på året. Kan du inte beskriva lite mer hur det lät. Vansinnigt högt kan jag inte tycka att grodor låter. Rådjuren kan ju bröla förfärligt vid den tiden men det låter ju inte som grodor precis. Vi råkade tälta en natt där en råbock hade sitt omåde och vi vaknade mitt i natten av att bocken stod och skrek rätt in mot tältet. DET var vansinnigt hög kan jag säga. Lät som 10 stora grisar som skriker på en meters avstånd. Min väninna från USA som var med såg helt skräckslagen ut när jag som hade öronproppar fick upp ögonen.
officinalis
27-02-2011, 21:18
Grodor kan vad jag vet kväka så pass högt att det hörs på kilometers avstånd. Men det lär förstås variera mellan olika arter. Storlom vet jag hur de låter, så det var det inte. Men som du säger så sker nog mest parningen på våren. Låter rimligt. Men vad kan tänkas vara för djur som har ett sådant intensivt högfrekvent ljud? Lyssna på den här sångerna http://www.youtube.com/watch?v=KwvhmWHBnIQhttp://www.youtube.com/watch?v=rIhx5pIcK0A
Christa
28-02-2011, 08:57
CITAT (officinalis @ 27-02-2011, 21:18)  Grodor kan vad jag vet kväka så pass högt att det hörs på kilometers avstånd. Men det lär förstås variera mellan olika arter. Storlom vet jag hur de låter, så det var det inte. Men som du säger så sker nog mest parningen på våren. Låter rimligt. Men vad kan tänkas vara för djur som har ett sådant intensivt högfrekvent ljud? Lyssna på den här sångerna http://www.youtube.com/watch?v=KwvhmWHBnIQhttp://www.youtube.com/watch?v=rIhx5pIcK0ADu kanske kan fråga "jourhavande biolog".
Anders zon 1
01-03-2011, 21:29
CITAT (officinalis @ 27-02-2011, 21:18)  Grodor kan vad jag vet kväka så pass högt att det hörs på kilometers avstånd. Men det lär förstås variera mellan olika arter. Storlom vet jag hur de låter, så det var det inte. Men som du säger så sker nog mest parningen på våren. Låter rimligt. Men vad kan tänkas vara för djur som har ett sådant intensivt högfrekvent ljud? Lyssna på den här sångerna http://www.youtube.com/watch?v=KwvhmWHBnIQhttp://www.youtube.com/watch?v=rIhx5pIcK0ADet lär knappast ha varit grodor som sjöng i sörmlandsskogarna. Det finns inga grodarter där som låter särskilt högt. I Sverige är det i princip bara i Skåne där det finns grodor som för oväsen. De arter som finns i mellansverige (vanlig groda, åkergroda och padda) är betydligt mer diskreta. Om det var ett högfrekvent ljud på natten i slutet av juli som liknar det i din andra länk så skulle jag nog gissa på en fågel av något slag. Kanske någon nattsångare, t ex gräshoppssångare. Fast jag är osäker på om de fortfarande sjunger i slutet av juli och så håller de till vid vassrika sjöar och inte mitt innne i skogen. Eller så var det kanske en nattskärra? Nattskärran håller ofta till i öppna sandiga tallskogar och har en sång som är ett ihållande surrande ljud. Förr i världen tyckte man att det påminde om ljudet från en spinnrock (i Wikipedia jämför man det istället med en motorcykel på avstånd). http://sv.wikipedia.org/wiki/Nattsk%C3%A4rra
Överbölingen
03-03-2011, 10:14
Eftersom jag är jakt- och fiskeintresserad så är jag mycket ute i markerna. Kallar det hela för "Den stora trädgården". Allt är av intresse. Dofter, synintryck, formationer, växter, ljusfenomen i olika former,djur- ochfågelliv. Insekter och div småkryp men där är namnkunskapen låg. Floran är jag ganska hemma på men inte mossor och lavar. Spårning är spännande och lärorikt som Olle skriver. Tyvärr har vissa delar av hörspektrat klingat av men lite hör jag av fåglar och djur. Av morkullan hör jag knorpet min inte sisset. Orren hör jag båda lätenafrån och tjädern knäppningar och klunket. Grodor är vettar (skrömt och skrymt) i Ragundadalen.
Platinum
03-03-2011, 14:26
CITAT (xlxl67 @ 26-02-2011, 18:27)  Svampreservat? Naturreservat med anledning av de svampar som växer där ja, i ett av mina strövområden finns ett flertal mykologiskt intressanta rödlistade arter och det området ligger nu på länsstyrelsens/naturvårdsverkets lista över önskvärda blivande reservat.
Låter mkt intressant med ett svampreservat. Var skall det ligga? CITAT (Överbölingen @ 03-03-2011, 10:14)  Eftersom jag är jakt- och fiskeintresserad så är jag mycket ute i markerna. Kallar det hela för "Den stora trädgården". Allt är av intresse. Dofter, synintryck, formationer, växter, ljusfenomen i olika former,djur- ochfågelliv. Insekter och div småkryp men där är namnkunskapen låg. Floran är jag ganska hemma på men inte mossor och lavar. Spårning är spännande och lärorikt som Olle skriver. Tyvärr har vissa delar av hörspektrat klingat av men lite hör jag av fåglar och djur. Av morkullan hör jag knorpet min inte sisset. Orren hör jag båda lätenafrån och tjädern knäppningar och klunket. Grodor är vettar (skrömt och skrymt) i Ragundadalen. Härlig beskrivning av det hela! Särskilt "Allt är av intresse. Dofter, synintryck, formationer, växter, ljusfenomen i olika former"....
Naturens formationer intresserar mig alltid när jag är ute o strövar. Berg,sjöar,stenar mm. Hur såg det ut förr i tiden. Sverige både höjer o sänker sig sedan istiden. Vad har våra förfäder lämnat efter sig. Finns det något jag inte ser men som en geolog eller arkeolog ser. Intresset är brinnande men kunskapen skral.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|