|
Full version: Gjuta i betong
ogräset
25-02-2011, 18:34
Hejsan! Idag var jag på bokrea och köpte mig en bok om att gjuta i betong. Nu skall jag sätta mig och läsa, sen blir det att spara plast byttor. Bara värmen kommer så blir det konstverk, haha. Mvh Birgitta
dicentra
26-02-2011, 16:34
Jätte kul att gjuta i betong!!
merlin68
26-02-2011, 19:48
Här har det gjutits en del krukor och det obligatoriska rabarberfatet och liknande  . Tips: använd alltid alltid gummihandskar , händerna blir hemskt uttorkade annars.
ogräset
26-02-2011, 20:53
Hejsan!
Satt och bläddrade lite i boken om att gjuta i betong, otroligt vad mycket man kan göra. Det är bara fantasin som sätter stopp. Så enkelt som att hälla betong i en plast handske eller i en stövel, det kan bli många läckra ting.
Ha de bra! Mvh Birgitta
Kamilla_I
06-03-2011, 22:30
Jag har gjutit kuddar i betong Betongkuddar
ogräset
07-03-2011, 04:58
Hejsan
Hur gjorde du då, och var har du dessa. För jag förstår att det är någonstans i trädgården. Kul att höra alla ideer och tips.
Mvh Birgitta
malcolm
07-03-2011, 06:05
Hoppas du får bruk för boken ogräset.
Kamilla_I
07-03-2011, 22:26
Att göra betongkuddar är jätteenkelt! Jag tog en plastpåse och hällde i betongen, sedan tejpade jag igen den med silvertejp och på med en halvtung sten så det blir en grop. jag har dem utanför mitt växthus, vid ingången staplade på varandra  Edit: Mitt tips är att använda sig av ziplockpåsar, jag ska testa i år! Men kolla så det inte kommer betongklet i "zippet" sedan så måste du klämma ut så mycket luft som möjligt ur påsen.
ilPadrino
08-03-2011, 14:40
Jättefina kuddar i betong! Borde väl funka ganska bra som fågelbad också, eller?
Kamilla_I
08-03-2011, 14:55
Tack Ja, det torde funka som fågelbad också, men då kanske man får göra större kuddar. Mina är ca 20x20 cm. Jag har även gjutit små fågelägg i barnens gamla påskägg  Så snart ska jag ut i skogen och riva med mig lite dött björkris från hygget, för att skapa ett fågelbo
ogräset
10-03-2011, 21:52
Hejsan
Jag tror absolut att jag får användning för boken, har kollat in den flera gånger... Jag bara längtar efter att börja. Måste tänka ut en bra plats i trädgården, där jag kan hålla till.
Ha det bra i snön. Mvh Birgitta
Limeblossom
12-03-2011, 16:41
Jag har sparat sådana där genomskinliga plastägg som som brukar finnas färdigfyllda till påsk och tänkte gjuta i dom. Tror ni att man måste armera dom på något sätt? Antar att det kanske kommer saknas lite upptill när det torkat men det kan man ju vända neråt. Någon som gjutit i sådana? Kamilla, var det sådan du använde?
fuchsian
12-03-2011, 16:51
Hej på er, Jag har precis avbest. periodens bok, men jag bestälde en bok som heter "Vattenblänk och betong". Den såg fin ut så jag har också haft tankar att kunna gjuta till trädgården olika saker. Jag undrar lite, kan man måla på dem? Och med vilken sorts färg?.... Jag har en atelje med porslinsdockor och massa gjutmassa för dem och dockformar både till antika kopior och moderna konstnärsdockor, men dessa saker fungerar inte i en trädgård. Det blir spännande att få boken och läsa på, så alltid är det något man kan hitta på. .  .Fuchsian ....
I fjol köpte jag påskägg på ÖB efter påsk på rea. Jag betalade inte många kronor / ägg. Sen kom jag aldrig till skott med gjutningen men vad gör väl det - nu har jag i alla fall påskäggen.  - kanske till sommaren.
CITAT (Limeblossom @ 12-03-2011, 16:41)  Jag har sparat sådana där genomskinliga plastägg som som brukar finnas färdigfyllda till påsk och tänkte gjuta i dom. Tror ni att man måste armera dom på något sätt? Antar att det kanske kommer saknas lite upptill när det torkat men det kan man ju vända neråt. Någon som gjutit i sådana? Kamilla, var det sådan du använde? Jag har läst i en tråd (som jag inte hittar nu) att man behöver inte armera om det inte utsätts för belastning tex trampstenar som man går på - då kan det behövas armering. edit - hittade länken Kolla svaret från Bengalow armering
Platinum
12-03-2011, 19:12
Mamma har varit inne i på detta med betonggjutning nu ett par somrar och det började ju så med det obligatoriska rabarber-fågelbadet och sedan har det blivit allt möjligt. Det originellaste har nog varit avgjutningen av min systerdotters urvuxna gummistövlar (storlek 4 år typ) annars har det blivit en del fina avgjutningar från såna mönstrade plastformar för sandlådan.
Det är nog bara fantasin som sätter gränser för vad man kan gjuta av egentligen.
malcolm
12-03-2011, 22:23
CITAT (Limeblossom @ 12-03-2011, 16:41)  Jag har sparat sådana där genomskinliga plastägg som som brukar finnas färdigfyllda till påsk och tänkte gjuta i dom. Tror ni att man måste armera dom på något sätt? Antar att det kanske kommer saknas lite upptill när det torkat men det kan man ju vända neråt. Någon som gjutit i sådana? Kamilla, var det sådan du använde? Kan tänka mig att det kan vara bra att förstärka plastäggen utvändig med tejp innan du häller i betongen så de inte spricker. Någon armering fö. behövs inte.
Ang. färgläggning av betongalster läste jag i boken Betong som hobby, att de använt färgpigment, har inte prövat själv, men så fort klimatet tillåter, då så!
fuchsian
13-03-2011, 12:20
Tack Töre,
Jag ska kolla detta närmare med färger när jag får bokpaketet, för det vore roligt att göra mer med dem, särskilt med det som man använder som blomkrukor eller liknande och en del som man har till brydnad. Till fågelbad får man nog tänka sig att inte använda mer kemikalier för att de små inte blir sjuka av det. ..... Fuchsian......
Kamilla_I
13-03-2011, 20:52
CITAT (Limeblossom @ 12-03-2011, 16:41)  Jag har sparat sådana där genomskinliga plastägg som som brukar finnas färdigfyllda till påsk och tänkte gjuta i dom. Tror ni att man måste armera dom på något sätt? Antar att det kanske kommer saknas lite upptill när det torkat men det kan man ju vända neråt. Någon som gjutit i sådana? Kamilla, var det sådan du använde? Du behöver inte alls armera äggen  Jag använde vanliga pappersägg, som jag tejpade ihop med silvertejp och sedan skar jag upp ett hål upptill och fyllde betong. Visst kan det funka med plastägg, bara du får ett hål så att du kan fylla på betongen.
fuchsian
14-03-2011, 08:16
Kamilla, Gjuter du äggen så att de blir fulla av lera, eller häller du av så att en del blir ihåliga?...... Satt och grunnade på detta när jag gör lite annorlunda med mina dockor. De blir rätt tunna, men jag bränner dom till porslin, så det håller. Mina gamla, trasiga stövlar finns kvar, så där får jag ett par blomkrukor, men en innekruka förstås, men ska rota fram fler grejer sen boken kommer.......  ... Fuchsian .....
Kamilla_I
14-03-2011, 11:27
Jag proppar den full med betong Ska se om jag hittar bilden på dem, annars får jag gå ut och ta en ny bild på dem
CITAT (ogräset @ 25-02-2011, 19:34)  Hejsan! Idag var jag på bokrea och köpte mig en bok om att gjuta i betong. Nu skall jag sätta mig och läsa, sen blir det att spara plast byttor. Bara värmen kommer så blir det konstverk, haha. Mvh Birgitta  Du kan gå in på min nya web-sida och se på videon om gjutning. Alla formar du hittar på hemsidan kan du köpa och göra egna trädgårdsplattor, kantsten m m. Gå in på www.villaelvira.se Hälsningar Marlene
Måste bara dela med mig av ett lite ordvitsigt ordspråk som är väldigt klassiskt på labbet på mitt jobb där de gjuter mycket betong: "Man kan njuta utan att gjuta. Men det går inte att gjuta utan att njuta!"
malcolm
08-04-2011, 20:15
CITAT (Scout @ 08-04-2011, 20:11)  Måste bara dela med mig av ett lite ordvitsigt ordspråk som är väldigt klassiskt på labbet på mitt jobb där de gjuter mycket betong: "Man kan njuta utan att gjuta. Men det går inte att gjuta utan att njuta!" Här fick du bruk för dina skämt.
Limeblossom
10-04-2011, 19:41
Hmm.... plastäggen är ju i halvor, kan man inte fylla halvorna, smacka ihop dom och tejpa runt? Vore enklare än att försöka få hål i dom. Fast kanske sambon kan borra i dom.... måste absolut testa, har funderat på betong-gjutning i flera år utan att komma till skott.
CITAT (Scout @ 08-04-2011, 20:11)  Måste bara dela med mig av ett lite ordvitsigt ordspråk som är väldigt klassiskt på labbet på mitt jobb där de gjuter mycket betong: "Man kan njuta utan att gjuta. Men det går inte att gjuta utan att njuta!" Det ligger något i det. Någon har tänkt till.
trädgårds-nina
13-04-2011, 12:28
Gjuta i betong är kul! Har gjutit de "klassiska" rabarberfaten, uppskattade som gå-bort-present. Min son tyckte det var kul och gjöt en vulkan! Vad han ska med den till förtäljer inte historien men vi hade kul  ! Blir nog fler projekt så småningom. Trampplattor i landet vore kul och snyggt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|