Kryddan03
25-02-2011, 20:32
Huggorm
25-02-2011, 21:24
Eller så kan man läsa om det här:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/pro-hogg...rad_5969341.svdMan undrar ju vad det egentligen var som hände, var det ett gäng gaggiga pensionärer som inte begrep bättre, eller fanns det verkligen en tanke bakom?
Här där jag bor håller parkförvaltningen just nu på med årets beskärning av alla planterade träd och buskar. Bland annat kapar de ner en mängd hasselbuskar till marken. Jag som trodde man valde hassel för nötterna, men tydligen inte om man nu skär ner dom varje gång de börjar bli stora nog för att producera. Finns det någon tanke bakom det måntro?
rönnbäret
25-02-2011, 21:35
[size="3"][/size Antagligen beskär de hasselbuskarna för att slippa skadestånd om någon nötallergiker tar sig ett smakprov.
Piccante
25-02-2011, 21:37
Herr Buske gjorde ne klassisk "vaktmästarebeskärning". Så brukar buskar och träd i bostadsområden beskäras när de vill göra det enkelt för sig.
Gu så sorgligt!
Jag hade blivit totalt rabiat om jag råkat ut för det där.
Huggorm
25-02-2011, 23:25
Visst var det ganska mycket röta i det där päronträdet? För inte är det väll kärnveden man ser? Inte för att jag på något vis försvarar dem, men det är märkligt att inte minsta ord om röta nämns i reportaget.
malcolm
26-02-2011, 09:59
Jag tycker nog att trädet/stubben ser frisk ut på Kumlanytt:s film.
theseraphim
26-02-2011, 10:18
CITAT (Huggorm @ 25-02-2011, 21:24)

Eller så kan man läsa om det här:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/pro-hogg...rad_5969341.svdMan undrar ju vad det egentligen var som hände, var det ett gäng gaggiga pensionärer som inte begrep bättre, eller fanns det verkligen en tanke bakom?
Här där jag bor håller parkförvaltningen just nu på med årets beskärning av alla planterade träd och buskar. Bland annat kapar de ner en mängd hasselbuskar till marken. Jag som trodde man valde hassel för nötterna, men tydligen inte om man nu skär ner dom varje gång de börjar bli stora nog för att producera. Finns det någon tanke bakom det måntro?
Man kan ju undra vad sjutton han tänkte på dvs kursledaren och sen säga att det blev inte riktigt bra! Det är väl ingen ursäkt! Säg som det är istället att han är antingen urusel på sitt jobb eller bara gjorde en jättetabbe men ersätter nu dagiset med några tusenlappar, vilket är det minsta han kan göra för hade han gjort samma i en trädgård ägd av mig hade jag ympat fast hans bak på pålen till fågelbordet så att säga.
*Stintan*
26-02-2011, 11:26
Sen när blev beskärning detsamma som avverkning? Så infernaliskt klantigt!
Eva i Skåne
26-02-2011, 11:31
Vilka idioter! Och så synd om barn och personal.
Mina barn gick på ett dagis som låg i en gammal trädgård med fruktträd och andra stora träd. Så roligt det var för dom att vakta på frukten och "klättra" i vissa träd.
Det finns kurser där det lärs ut att först ska man ta bort så mycket som man vågar. Sedan ska man ta lika mycket till. Här har man vågat ett steg till.
Och så finns det myten om hattar genom kronan. Att träd skulle behöva det för att må bra och ge bra frukt...
I lärosammanhang kan man också höra att begrepp soom föryngringsbeskärning fortfarande används om träd. Äldre fruktträdsbeskärare som anlitas i större villaområden och vill utöka sin pension brukar tala om att starta om kronor. Med handsåg elelr lilla elsågen kapar man av det mesta. Sedan kan man erbjuda att komma på sommaren och "ta hand om" vattenskotten också.
Det är inte av girighet i första hand, även om beskärningssätten ofta passar in i vad som krävs för att tjäna en hacka på så många träd som möjligt. Det är av okunskap. Väldigt många tror att de gör väl med träd, trots att de skickar vattenskott varje år som ett tecken på nödsituation.
Det träd som mannen pekar på och som "inte får se ut så där" på torget lider inte av att det lyckats skapa grenar som mannen tycker är buskiga. Det lider av att det stympats. Av okunskap.
Hatten av för äppelträden. Inte genom dem!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.