Full version: Avocadon är sjuk
Nikke
Hejsan
Testade nyligen för första gången att plantera en avacadokärna. Allt gick väldigt bra i början och den växte sig ca 15cm hög och fick några små blad. Men kort efter att den hade blivit så stor började det hända något konstigt med bladen. Det försvinner stora delar av dem, precis som om de möglar eller liknande. Jag har hört att om man har ohyra kan man använda såpa för att bli av med dem.
Testade det men utan effekt.

Så nu undrar jag vad som är fel med min avocado och vad man ska göra åt det?

Bifogar en bild på den:

[attachment=58381:P1030696.JPG]

mvh Niklas
merlin68
Ser ut som om någon har tuggat i sig delar av bladet. Min avokado kan få torra blad när det blir för kallt inomhus. Den gillar inte heller värme från element som kan ge torra blad men då borde din planta se annorlunda ut? Har själv en tioårig avokado hemsk ful är den, tidvis anskrämlig med få förgreningar men snart 2 m hög, försök tvinga fram förgreningar med toppning (förlåt om jag svarar på nåt du inte har frågat om men tänkte att du kaske kan undvika att få ett så fult exemplar som mitt wink.gif )
Nikke
Jo det ser lite skumt ut. Innan hålen uppkommer ser det ut som att det har möglat. Växten står i ca 25grader och bladen ser inte torra ut.

Den är bara 20cm än så länge så jag väntar lite med toppning.

Bild:
[attachment=58393:P1030695.JPG]

Det som står bredvid är en kompis "chili-odling" tongue.gif
Nikke
Besprutat den med en vatten-grön såpa-handsprit-blandning(hade ingen t-sprit) ca 2ggr om dagen i en vecka.
Det äts inte på den längre och den har börjat växa igen biggrin.gif

Skulle iofs fortfarande vilja veta vad det är som gör att den blir som den blir.
Alexander-VG-zon3
dom nya bladen ser ju friska ut, så jag hade inte varit för orolig, knippsa av de fula bladen och låt dom nya växa fram. ser du ingen ohyra så behandla inte. deformerade blad kan beror på fel miljö när dom växte fram, och andra skador på blad kan vara torrt i jorden/luften, fel näring m.m.

om det är n ågon som är framme och äter på bladen, så kolla till plantan på sent på kvällen eller tidigt på morgonen (tidigt) för att se om där är nåt som är framme då och äter.
Bassam
Hej

Det är skrumpiga bladen på grund att svampen som attackera rötter för att de fick mycket vatten , men man kan se om några maskar som kommer på natten och äter blad.

Obs
Ofta det kommer fel på grund att mera vatten.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon