Full version: Nybörjarhjälp
tre_månar
Har köpt ett minidrivhus och sått frön av vanlig basilika, lila basilika och persilja i. Har också köpt tre stycken 14cm 1.4l krukor som jag hade tänkt skulle stå i mitt köksfönster och husera vardera sort. Problemet är hur många småplantor av varje art ska jag plantera i krukorna när de växt till sig? Inte lyckats hitta någon relevant information.
malcolm
Varken basilika eller persilja behöver förgros i mindre krukor, bara att ströså i vanliga krukor och sedan låta allt växa upp där.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar så 5-7frön i 12cm krukor när det gäller sånt som basilika, och sedan planterar jag gradvis om dem i större så under sommaren hamnar de ofta i 4-5l krukor och det brukar bli rejäla buskar.
Peztis
Jag tror att man t o m kan få en rejäl liten buske av endast ett litet frö basilika. Men det beror ju så klart på hur mycket man skördar av den.
imjoh
Så helst basilika direkt i en större kruka, den tycker inte om att skolas om och bli oroad i rötterna. Jag sår min direkt i 10 l krukor med planteringsjord och ett lager såjord överst då behöver man inte röra den. Har underbar basilika varje år.
Leonard91
Sår ni eran basilika inomhus och flyttar sedan ut den under sommaren? eller har ni kvar den inomhus hela året?
Brukar det verkligen räcka med en sådd basilika per år? Det låter ju jättebra!

Hur är det med andra kryddor, så som persilja och koriander?
Wilmer
Basilikan har jag numera kvar i köksfönstret, ute är de så känsliga. Min erfarenhet. Toppar plantorna och använder i matlagning, de buskar till sig så får man fler att toppa. Hade förra årets basililka tills i november då bladlössen angrep den - då åkte den ut! Vattnar med näring hela perioden.

Koriandern slukar sniglarna, så de kan jag inte uttala mig om.. Persilja sår jag tidigt inne, sedan planterar jag i balkonglådor så sniglarna inte når. Har funkat jättebra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon