perenner
11-02-2004, 13:13
F`låt ett till synes korkat inlägg, men gör det något om dammen läcker lite grand. Vad jag vill ha sagt är att ansamlingen av kväve och annat smått o gott bidrar ju till att dammen blir ett sumphål på sikt.
Sällan har man tillräckligt med växter som kan ta upp allt överskott av gödningsämnen allrahelst när man har fisk i plurret också. Då kanske det inte är så dumt att fylla på med rent vatten som ersättning för det som läckt ut, såvida det naturligtvis inte handlar om ett läckage liknande Niagara Falls.
gmasterb
18-02-2004, 21:12
Är det ett litet hål i dammduken/bassängen så finns det alla risker att i framtiden så utvidgas hålet. Det kan då lätt tömma en stor del av dammen. Har du dammduk (dammfolie) så finns det ett klister som finns att köpa i lite mer välsorterade butiker. Då kan man lätt fixa duken för en billigare peng..
//Stefan
Fiskarna kommer att tacka dig för det vattentillskottet/bytet-Allför många glömmer att en damm ska byggas för fisken. Gräva ett hål i backen är enkelt, men hålla fisk vid god hälsa där är inte enkelt, önskade att fler läste på lite innan de släppte i fisk.
Har haft fisk i dammen i fyra år. Byter inte ut vattnet utan fyller på om det har varit kraftig avdunstning. Mina fiskar mår finemang och gör nya fiskar så det går svallvågor mellan varven.
Så himla svårt har jag inte upplevt att det är, att hålla fisken vid liv... och god hälsa...
/sollan
Har du Koi i dammen Sollan?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.