Nina K
Hej!

Jag ser redan framför mig hur jag behöver köpa 10 lysrör till innan saker kan sättas ut.... rolleyes.gif

Hur är det med gräs som är härdiga perenner (kärleksgräs, blåsvingel, lampborstgräs) i zon 3? Kan dessa sättas ut i kruka även fast frostrisken inte är över, eller gäller härdigheten bara etablerade exemplar?
malarmaster
har du dom i värme nu så de är i växt så går det inte att sätta ut dom förrän det i stort är frostfritt.
de fryser obönhörligt tillbaks o kan dö om du sätter ut dom nu.
härdighet gäller endast för plantor satta i jord under växtperiod.T.ex om du planterade dem i höstas så att de hinner rota/etablera sig i rabatten. Ulf
Maggan H
Håller med malarmaster, är dom inomhusförvarade (varför, har du sått dom o redan har så stora ex?) så kan de inte sättas ut förrän frostrisken är över för säsongen.
kerstin z5-6
och har du haft dem inne behöver de dessutom avhärdas mot sol o vind , precis som allt annat .Annars blir de väldigt fula i bladen
Nina K
Tack för era svar,
Jag har precis sått dem och de har inte kommit upp ännu happy.gif Jag tänkte mer framåt att det kommer bli fullt i maj...
Inte hade jag riktigt tänkt ställa ut stackarna i snön heller, jag var lite otydlig där. Det jag snarare tänkte på var om man avhärdar som man ska men ställer ut dem så tidigt att det fortfarande finns risk för någon frostknäpp/frostnatt (typ slutet av maj här i zon 3).
ingrid fuxwall
Men oftas är det relativt varmt på dagarna fram i april, maj så då kan man börja bära ut och in. Först ställa växterna i skugga för att sedan vänja dem vid sol och vind
Nina K
Ja det kan man ju göra! Om de står ute dagtid behövs ju inget lysrör inne. Bara lite mer jobb för mig laugh.gif
Om det skulle komma en extra kall dag (ej frost) så klarar väl gräs det när de väl är avhärdade? Vad skulle ni gissa är lägsta temperatur för att de inte ska ta skada när de väl vant sig med utelivet?
kerstin z5-6
När de är avhärdade kan de planteras ut,det värsta som kan hända även vid frostnätter i början juni är att bladen blir lite frostbrända.Till skillnad från anuella växter som inte klarar frost alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon