|
Har funderat lite på hur det skulle vara att bo på ngt annat ställe än Göteborg. Städer jag har blivit lite intresserad av är ex Uppsala, Lund, Kalmar, Linköping, Vadstena.
Kanske skulle man flytta till en annan del av landet eller en annan stad?
Själv gillar jag Göteborg väldigt mkt. +Storstad men ändå överskådlig. Det händer mkt. Nära till kvarterspubar, restauranger, butiker, utställningar/marknader av alla dess slag... +Nära ut till skärgården, Öckerö, Hönö, Björkö, Vrångö etc...Bra läge på Västkusten. +Göteborgare är trevliga.
-Vädret. Blåsigt, regnigt för ofta. -Parkeringsautomater/vakter. -Bökigt att förflytta sig inne i stan. -Höga hyror
Så vad tycker ni om era egna hemtrakter och hur de ligger i Sverige. Vad prioriterar ni? Kanske alla längtar bort ibland?
ingrid fuxwall
26-02-2011, 18:52
Tidigare var jag en inbiten Göteborgare och vi klarade av Majorna, Linné, Johanneberg och Vasastaden - lika trevligt på alla ställen men som du säger - parkeringsböter.
Nu bor jag på landet - Ljungskile. Lokaltrafik - vad är det? den egna bilen/benen Matställen - inget du vill veta om Parkeringsautomater - finns inte Här finns Konsum och ICA och så en massa frisörer och annat tjaffs Blåser gör det här också, om man går på fel ställen Havet är nära - klättrar jag upp på vedbotaket (gör jag ytters sällan) ser jag en havsvik men ska vi bada går vi till vår fina sjö.
Aldrig mer att jag kommer att bo i storstaden - Uddevalla på sin höjd och där får man parkera gratis, en liten stund i alla fall. Tror att hyrorna är ganska billiga där
Sedan måste man konstatera att det är väldigt stor skillnad på människor som bor i större städer och de som bor på landet - vilka som är trevligast beror nog på betraktaren.
malcolm
26-02-2011, 19:31
Jag trivs mycket bra i Huddinge kommun strex söder om Sthlm, nära till sta´n och tar bara en kvart med pendeltåget in till city. Det är inte långt till naturen heller och det finns ren landsbygd på cykel- promenadavstånd hemifrån. Älskar att inte allt runt min favoritsjö är bebyggt och att man kan hitta öar och vikar där man kan bada naturell om man så vill.
Saxat: CITAT (ingrid fuxwall @ 26-02-2011, 18:52)  * ...Ljungskile..*Matställen - inget du vill veta om*... Ursäkta, lite OT, men finns/fanns det inte en liten bra fiskrestaurang där Ingrid? Vi satt faktiskt och talade om den på jobbet häromdagen men det var ingen som kom på vad den hette. Vet du vilken jag far efter?
Piccante
26-02-2011, 20:16
Som boende i en kranskommun kan jag påpeka att Göteborg har ganska hyfsade hyror om man inte måste bo jättecentralt (Haga, johanneberg, Landala, Vasatan).
Huggorm
26-02-2011, 20:36
Munkedal kommun Fördelar: Billiga hus, relativt sett Nära till allt, aldrig köer Lätt hitta parkering, och gratis Hyfsat klimat Opretentiöst Kul och trevligt folk
Nackdelar: Arbetslösheten Bruksmentaliteten
Eva-Helene
26-02-2011, 21:01
Som ganska ny i Skellefteå kommun så vet jag inte allt än, men mina erfarenheter hitintills är: + Det finns gott om trevliga utflykts-ställen sommartid! + Stan är lagom stor. + Gott om parkeringsplatser - för den som ofta parkerar inne i stan finns det förmånliga Parkeringspasset, annars är det dyrt att parkera (15-20 kr/ timme!). + Trevliga människor! + Bra föreningsliv här! + Mycket båtfolk runtomkring + Det finns gott om öar vid kusten. (jag har på gamla dar upptäckt tjusningen med båtar och hav) + Även vintertid sköts väghållningen mycket bra! + Lokalbussarna går ofta och nästan överallt även på landsbygden - man kan klara sig utan bil... + Gott om mysiga kaféer och trevliga restauranger. + Det går att ta sig från havet uppför älven och in till staden (sluss finns). + Det vekar som att kalhuggnings-hysterin inte är så utbredd här i kommunen + Rätt så humana hyror. - Det finns ingen småbåtshamn utefter älven inne i stan. - Vintern kan vara lite väl lång...denna är det definitivt! edit: lite felslag och halkiga tangenter
CITAT (Cacki @ 26-02-2011, 20:02)  Saxat: Ursäkta, lite OT, men finns/fanns det inte en liten bra fiskrestaurang där Ingrid? Vi satt faktiskt och talade om den på jobbet häromdagen men det var ingen som kom på vad den hette. Vet du vilken jag far efter? Hoppas det är ok att jag svarar för jag tror jag vet vad du är ute efter  Det låter som du e ute efter Laxbutiken. http://www.laxbutiken.se/sv/
Huggorm
26-02-2011, 22:05
CITAT (Eva-Helene @ 26-02-2011, 21:01)  Som ganska ny i Skellefteå kommun så vet jag inte allt än, men mina erfarenheter hitintills är: Skellefteå är ju en av de städer som ligger utmed en älv. Är det som på vissa andra håll att man måste åka genom halva stan för att komma till en bro så man kan komma över, eller är det mesta viktiga samlade på ena sidan? I vissa andra städer är det så, men jag har egentligen inget minne av att det var problem med det när jag själv bodde i Skellefteå
CITAT (Tikka @ 26-02-2011, 21:40)  Hoppas det är ok att jag svarar för jag tror jag vet vad du är ute efter  Det låter som du e ute efter Laxbutiken. http://www.laxbutiken.se/sv/Ja men visst! Så klart att det var Laxbutiken jag menade! Tackar och niger!
Tror att vi är den mest närande kommunen i landet och så är vi friskast i vårt län. Nackdelen är väl den långa vintern ... inte för alla, men för mig som numera vill ha sommar året om. Visstja ... Kiruna handlar det om.
Överbölingen
26-02-2011, 22:57
Jag är tusan så ambivalent.
Staden = Östersund. Lokaltrafik. Och notera att man kan prata skit med okända på allmänna samfärdsmedel. Visst kulturutbyte som teater och film och konstutställningar. Musik och ett (rikt krogliv). Det senare ligger bara bra till någon gång om året för en pensionär. Känner rätt många människor, men träffar dem sällan. Frugan blir lite gramse när unga vackra kvinnor kommer och kramar mig på stan. Gamla elever. Grabbarna kramas inte men hejar. Ett av tio besök på ICA eller COOP reulterar i träff med någon man känner så mycket att man säger mer än hej. Hälsocentralen tar evigheter att nå och man får en tid inom en vecka.
Landet = Överböle. Alla känner alla. Ingen lokltrafik men frugan tar bussen till Böle ibland. Där pratar hon mer på en tur med folk än hon gör på en månad i stadstrafiken. Och folk LER! mot varandra = Mungipor upp! Det är bio på onsdagar. Ibland kommer en teater. I somras en storslagen grej med Sven W och Kim A i skäggis "En midsommarnattsdröm". Jag har större procent gamla elever här! (No komments). Varje besök på ICA eller Konsum ger minst två träffar med vänner som man säger mer än hej till. Krogen? Njae. Men man går över till grannen och tar med sig eller förväntar sig lite undfägnad. Förra lördagen kom en granne in sedan han snöröjt plogvallen åt mig och bjöd på en virre. Han hade just avslutat en skogsmaskinkurs på åtta veckor. Så firar man på landet. Flyttat till härvarande hälsocentral. Jag får alltid komma samma dag som jag ringer.
Alltså! Här gäller det + och -.
Jag vill bo här. Frugan i stan. Hon har mer utbyta av stan så därför bor vi kvar i Östersund.
Eftersom jag bor på landet och sällan är inne i staden så kan jag inte säga varken bä eller bu. Är nog som dom flesta kommuner. Ganska anonymt centrum byggt på 60-talet då rivningshysterin blomstrade. Ett köpcenter givetvis. Runt staden finns underbar natur. Bara inte kommunskatten varit så hög. Som sagt, en helt vanlig typisk svensk kommun som heter Uddevalla.
Aqvakul
26-02-2011, 23:29
Lund: Är en ganska lagom stor stad med en vacker medeltida stadskärna. Nära till riktigt storstadspuls i Köpenhamn eller Malmö. Nära till naturen.
CITAT (xlxl67 @ 26-02-2011, 18:35)  Har funderat lite på hur det skulle vara att bo på ngt annat ställe än Göteborg. Städer jag har blivit lite intresserad av är ex Uppsala, Lund, Kalmar, Linköping, Vadstena. /.../ Uppsala är min favoritstad i Sverige. Alla gånger.
Fel
Jag skrev ett relativt långt innlägg om Nässjö där jag bor men det var tvärt omöjligt att skicka det här i från från Odla.men nu OPS så var det lätt?
ingrid fuxwall
27-02-2011, 08:15
CITAT (Cacki @ 26-02-2011, 20:02)  Saxat: Ursäkta, lite OT, men finns/fanns det inte en liten bra fiskrestaurang där Ingrid? Vi satt faktiskt och talade om den på jobbet häromdagen men det var ingen som kom på vad den hette. Vet du vilken jag far efter? Glömde ju bort Laxbutiken
malcolm
27-02-2011, 08:27
CITAT (netha @ 26-02-2011, 22:27)  Visstja ... Kiruna handlar det om.  Min fd. fru är född i Kiruna och bodde faktiskt högst upp i "snusdosan".
malcolm
27-02-2011, 09:03
Kommunalskatten för 2010 var 32:05 kr här i kommunen.
Huggorm
27-02-2011, 10:25
CITAT (malcolm @ 27-02-2011, 09:03)  Kommunalskatten för 2010 var 32:05 kr här i kommunen.  Flytta till Solna, där är den nästan tre kronor billigare
CITAT (malcolm @ 27-02-2011, 09:03)  Kommunalskatten för 2010 var 32:05 kr här i kommunen.  Kommunalskatten för 2010 var 34,43 kr i min kommun
malcolm
27-02-2011, 10:52
CITAT (Huggorm @ 27-02-2011, 10:25)  Flytta till Solna, där är den nästan tre kronor billigare Möjligt men bostäderna kostar desto mer.
Eva i Skåne
27-02-2011, 10:56
CITAT (Aqvakul @ 26-02-2011, 23:29)  Lund: Är en ganska lagom stor stad med en vacker medeltida stadskärna. Nära till riktigt storstadspuls i Köpenhamn eller Malmö. Nära till naturen. Jag vill lägga till vissa plus och minus, även om jag bara jobbar i Lund, inte bor där. + Många restauranger och utställen, åtminstone i studentåldern... Rikt studentliv Teater Bra tågförbindelser Cykelvänlig stad - Bilfientligt centrum, mycket enkelriktat Brist på p-platser i de gator man får köra. P-vakter finns -Ja Ganska "dött" på sommaren när studenterna åker hem Mycket dyra bostäder och brist på hyreslägenheter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|