Carex
Hej! Här har jag inte varit på väldigt länge!
Jag har en liten fråga om narcisser. Jag köpte några i höstas för att ha i rabatten utanför min lägenhet men när jag flyttade in hade det redan blivit tjäle i marken så nu ligger lökarna inomhus.
Finns det något sätt att få dem att blomma ute i rabatten till våren?
Tack!
ingrid fuxwall
Du kan säkert driva upp dem i krukor, inne och sedan plantera ut dem i rabatten. Har aldrig gjort så med påskliljor men med andra knölväxter.

Ursäkta mig - vår lökar måste ha frost för att gro - hoppas någon annan kommer med ett råd till dig
Åsa, mälardalen zon 2
Gro lär de göra ifall de inte är helt uttorkade men blomma gör de inte i år ifall de inte gått igenom en vinter (de behöver kylan)
Carex
Hm, ok. Tror ni det skulle funka att först lägga dem i kylen ett tag och sedan antingen gräva ner dem eller plantera i en kruka på balkongen?
Lökarna är i fin form, fasta och känns friska.
rosita
CITAT (ingrid fuxwall @ 27-02-2011, 08:19) *
Ursäkta mig - vår lökar måste ha frost för att gro - hoppas någon annan kommer med ett råd till dig

De behöver inte frost för att gro, men en del kyla vill de ha!

Jag har haft mina i förrådet ca 5 grader ett par månader och nu blommar de så fint i växthuset:

[attachment=58398:p_sklilj...februari.jpg]
Carex
Tack för din fina bild Rosita! Jag tror det blir kylskåpet för mina lökar och balkongen lite senare!:)
Åsa, mälardalen zon 2
Kylskåpet funkar inte de måste vara rotade i jord först innan de får kyla och det brukar inte räcka med några veckor kyla, på jobbet ställde vi in backarna med lökar runt jul så vi skulle kunna skörda snittblommor till påsk.
Carex
Hm. Skulle det funka med en kruka i kylskåpet då? Det gör inget om de blommar lite sent, så länge blommorna kommer!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon