Full version: Ljungens färg?
Gossen Ruda
Hur skulle ni vilja beskriva ljungens färg, dvs vår vanliga inhemska ljung, Röd, lila, rosa?
Berith
Lila.
Red Top
Jag tycker den skiftar. Rödlila när den är nyutslagen, mer blålila senare för att till sist övergå i en blek rosalila ton. smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Red Top @ 27-02-2011, 09:51) *
Jag tycker den skiftar. Rödlila när den är nyutslagen, mer blålila senare för att till sist övergå i en blek rosalila ton. smile.gif

Jo, det är väl därför det är lite svårt att definiera en bestämd färg. Jag håller också på en rödlila nyans som sen varierar i intensitet.
Eva i Skåne
Lila tycker jag också, men bleknar åt rosa efterhand.
KRT
Jag tycker man kan kalla den ljungfärgad smile.gif En slags blanding mellan rödlilarosa med en dragning åt blått. Blåbärssylt i filmjölk ungefär.

Det heter iaf ofta ljungfärgad när man tittar i kläder eller inredningstidningar (iaf om fören är populär för tillfället och det alltså finns produkter i den flirting.gif )
Motti
Jag vill påstå att färgen beror på jordmånen också alltså i vilken slags jord den växer i,jag har målat massor av ljung på träföremål till en hemslöjdsaffär och den kan ha nyanser från rosa till vinröd till rosalila,men jag tror att ju längre den blommar ju mörkare bli den.Har set ljunghedarna i Skagen och de skifftade från rosa till vinrött,helt underbart att se dom i skagerns sanddynor :)men de växte i sand !i skogen är det ju mer lerjordsand eller morän,man kan även se nästan vit ljung i skogen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon