Full version: Pensee
therese.kvist
Hej

Hur lång tid "ska det ta" normalt från frö till blomma?
theseraphim
Tja ska man ha dem till våren i blom så ska man sätta dem på hösten.
kerstin z5-6
Sås de i slutet jan början feb är de blommande i maj
fuchsian
OJ, det har jag missat. Trodde inte att de grodde alls, så slängde jag dem ut i kylan, men jag har sparat frö, så då sår jag det till hösten än bökar med just nu. De kom lite ynka livstecken, men det stannade av, så de är nu hos aklejorna i kylan. Inga planter i kylskåpet, skrek kökschefen ...... rotfl.gif
Jag vet inte om jag gjorde rätt, men man får räkna med lite lärotid, så jag är inte orolig. Sår i höst, då slipper man alla plantor inne för nu gnälls det ordentligt, men jag lyssnar inte....... naughty.gif .. Fuchsian....
theseraphim
CITAT (fuchsian @ 27-02-2011, 13:26) *
OJ, det har jag missat. Trodde inte att de grodde alls, så slängde jag dem ut i kylan, men jag har sparat frö, så då sår jag det till hösten än bökar med just nu. De kom lite ynka livstecken, men det stannade av, så de är nu hos aklejorna i kylan. Inga planter i kylskåpet, skrek kökschefen ...... rotfl.gif
Jag vet inte om jag gjorde rätt, men man får räkna med lite lärotid, så jag är inte orolig. Sår i höst, då slipper man alla plantor inne för nu gnälls det ordentligt, men jag lyssnar inte....... naughty.gif .. Fuchsian....

Ska man ha bra o frosttåliga penséer så är det höst som gäller.
fuchsian
Tack för svaret, ett beskymmer mindre. Tur att jag sparade frön och ev. vet jag nu att om jag skaffar mer frön så är det hösten som gäller, särskilt när man är ovan, som jag är. ....... tummenupp.gif ...Fuchsian .....
kerstin z5-6
Frosttåligheten har ju inget med när de sås att göra, utan hur de avhärdas?Det går utmärkt att så penseer i jan feb för avhärdning april maj beroende på bostadsort.
Sår man den idag blommar de lite senare
Extraljus är förstås en nödvändighet för denna form av sådd
theseraphim
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-02-2011, 14:02) *
Frosttåligheten har ju inget med när de sås att göra, utan hur de avhärdas?Det går utmärkt att så penseer i jan feb för avhärdning april maj beroende på bostadsort.
Sår man den idag blommar de lite senare
Extraljus är förstås en nödvändighet för denna form av sådd

förvisso inte men det brukar vara enklast att få en bra härdning när man odlar under senhöst och vinter.
malin72
Håller inte alls med när det gäller att man ska så penseér höst för att få dom vare sig blomma eller vara frost tåliga!
Jag har sått i flera år och börjar i jan och har blommor inne i mars om jag inte knipsar av dom, att dom skulle vara frost tåligare pga att dom är sådda på hösten stämmer inte heller för det har bara med hur man avhärdar dom att göra, och inte ens där är Penseér svåra utan kan klara mycket även i början när dom får känna på ute livet...dom är så pass tåliga!

Även fast jag sår tidigt för att kunna ställa ut dom på våren så blommar dom långt in på hösten och även under frost och senare om dom får stå kvar ute!

För att svara på therese.kvist fråga så kan jag säga att vanliga storblommiga penseér brukar jag ha blommor på i slutet av Mars början på April
Mini penseér brukar dock blomma något tidigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon