Full version: Husmus
malcolm
Sedan ett par veckor har en mus, alt. råtta härjat i mitt kök, den verkar bo under sockeln till köksskåpen där den gnager på nätterna. Än så länge har den inte gjort någon skada vad jag har sett och den har inte varit på torrvarorna i skafferiet ännu. Vill bli av med den men har ännu inte lyckats, helst vill jag att katten skall göra sin plikt men inte heller hon har haft någon framgång. Hon sitter där och lurpassar men den listige gnagaren vet att hålla sig undan och jag undrar lite vad den livnär sig på egentligen, har funderat på om den tar mat ur kattens skål men den står ju i vardagsrummet och i så fall skulle man ju ha sett musen/råttan någon gång men det har jag inte gjort. Har ställt ut två burfällor i köket, en mindre anpassad för möss och en större för råttor men utan resultat. Vill inte använda slagfällor eller gift med tanke på kattens säkerhet och nu börjar jag bli lite desperat. Någon som har en bra idé vad jag skall ta mig till härnäst för det verkar lite drastiskt att börja riva skåp.
Iren
Hej! Ja nu är ju inte jag någon expert men sedan katten drog i en mus så provade vi att sätta fälla dels under ett köksskåp, tog bort sockeln för att komma åt (där kan du ju sätta för sen så inte katten kommer år). Sedan satte vi en fälla bakom en kökslåda, det finns faktiskt lite plats, men det var ju små musfällor. Gillrade med gouda men någon sade ju att j-nötssmör skulle vara bra och det var faktiskt bakom kökslådan som musen fastnade.

Såg sedan att musen hade lagt upp ett förråd av kattmat under ett köksskåp, så den gick det nog ingen nöd på. Lycka till hälsar Irene
malcolm
Imorse låg det en död mus i hallen på nedervåningen men det var en annan för när jag kom upp till köket hörde jag hur det gnagde under sockeln i köket igen. *suck*
ingrid fuxwall
Dessa möss - de är smarta och livsfarliga, om de ger sig på elkablar och sådant, hade de gjort här.
Iren
Ja dom är inte kul att få att trivas för bra inne crying.gif Dom kan ju som sagt var ställa till med en del elände.... Tyckte själv det var för äckligt då man såg den varit i lådor o skåp. Fick köra storstädning sedan den dog.
Gossen Ruda
Det finns mer musfällor att köpa, både mordiska och djurrättstillvända. De du har är kanske inte attraktiva nog. Är du rädd om katten så sätt fällorna där den inte kommer åt.
ingrid fuxwall
Vad har du för bete på fällorna?
malcolm
Har använt kattens torrfoder, ost och solrosfrö så här långt men någon tipsade om jordnötssmör och det skall jag testa imorgon.
KRT
Jag såg att någon rekommenderaded snickers till fällorna smile.gif Choklad, kola och jordnötter kan väl inte vara fel, ens för en mus? Risken är väl bara att katten också tycker det ser gott ut (det hade iaf vår katt gjort.....)
ingrid fuxwall
När jag använt choklad som bete har det kommit möss i fällan.

Min katt har ännu inte fått smaka choklad och det är ju inte naturligt för dem så ...
KRT
CITAT (ingrid fuxwall @ 27-02-2011, 21:26) *
Min katt har ännu inte fått smaka choklad och det är ju inte naturligt för dem så ...

Säg det till vår katt, hon anser att alla vi äter är naturligt för henne att äta också smile.gif Men å andra sidan är jag osäker på om hon är en tvättbjörn, ekorre eller katt...............
gnon49
Tycker mössen äter det mesta under diskbänken. Inatt tog faktiskt katten en mus. Hoppas det inte är fler. Musavföring är otrevligt att ha även under diskbänken. Fällor är nog bästa alternativet. Lite bitar av en talgboll kanske? Det gillar dom verkligen. Fågelfröna måste jag förvara väl annars är mössen på hugget. Hungriga vargar jag ju bäst. Min slöa katt är bästa beviset.
Peztis
Vi betar fällorna med korv och det funkar perfekt!

I början av vintern tog vi säkert tio möss som tyckte vår vind var mysig och ombonad. Inte så skoj att ligga där och höra dem springa över en när man ska sova.

Om du är rädd att katten ska komma åt så kan du ta en kartong som du skär ut en liten ingång i och sätter över den betade fällan, eller ännu hellre en skokartong du skär ut en liten ingång i och sätter fast ett lock på. Tänk bara på att katten helst inte kan stoppa in en tass och komma åt så sätt fällan i motsatt ände från hålet.

I köket kom det in en mus-uschling i skåpet där elvispen stod och där hade den gnagt av kontakten - gissa om jag blev sur för jag upptäckte det ju när jag skulle vispa grädde. Det var bara att ta fram en handvisp... Och köpa ny kontakt till elvispen.

Vi har två katter och de struntar frankt i mössen när de springer i väggarna - de har väl gett upp. Utomhus jagas de dock frenetiskt och det bevisar de gärna genom att visa upp offren på dörrmattan. sick.gif
varghem
Vi har en utmärkt musfångare här... våran Bordercollie giggle.gif. Han har tagit några stycken nu och dom andra verkar ha förstått piken, för nu är det tyst under diskbänken.
zaaritha
Ta den i en fälla som ej dödar--m hjälp av t ex fläsksvål.
Kör se´n ut i skog eller dyl.,o släpp ut den!
t o m möss har rätt att leva!
Bassam
Hej

Du har mus hemma så du ska rensa bra och stänga alla hål som finns .

jag ska bjuda två förslag:

1 du kan hämta trä box och gör små dörr som kan mus går genom och lägga inne mus klister och mat som mus tycker om .

2 Du kan köpa apparaten som fungerar på batterier som ger strålning som döda mus när mus kommer bredvid apparaten.

H:Bassam.
Eva i Skåne
Hur har det gått Malcolm? Har du blivit av med "husdjuren" än?
malcolm
CITAT (Eva i Skåne @ 06-03-2011, 09:16) *
Hur har det gått Malcolm? Har du blivit av med "husdjuren" än?

Inte vad jag vet men katten löpte amok vid fyratiden imorse så hon har kanske fångat den nu, har dock inte kollat ännu.

CITAT (Bassam @ 06-03-2011, 03:32) *
2 Du kan köpa apparaten som fungerar på batterier som ger strålning som döda mus när mus kommer bredvid apparaten.

H:Bassam.

Dessa elktroniska apparater dödar inga möss utan är tänkta för att skrämma bort dem men vad jag förstått fungerar de inget vidare och de är dyra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon