Full version: Temperatur i rummet?
AnnaQ
Jag ska förkultivera olika slags grönsaker. Har tänkt ställa odlingslådorna inne under lysrör. Har några frågor.

Vilken inomhustemperatur är lämplig? Jag kan ställa lådorna inne i huset i dryga 20 grader eller i ett gästhus i ca 8 grader. Vilket är bäst?

Hur högt från sådden ska lysrören hänga?

Ska man täcka sådden med plastfolie tills det har grott?

Tusen tack för hjälpen!
Åsa, mälardalen zon 2
Beror ju helt på vad det är du ska så en del vill ha varmt när de gror andra som ex. sallat vill ju ha kallt. Många grönsaker odlas med fördel vidare då de grott i ganska kallt utrymme medans andra typ tomat inte alls vill ha det alltför kallt.

Sådder brukar inte behöva lysrör ovanför, frön har ingen fotosyntes, det är när de grott man brukar behöva lysrör och de kan ofta placeras 10-20cm ovanför.

Ja det är bra att täcka sådden med plastfolie.
Peztis
Att ställa de små plantorna i ca 8 grader är liiite för kallt om jag har förstått det rätt. Kring 15-18 grader med ordentlig/extra belysning brukar man rekommendera för att det ska bli fina kompakta plantor.

Ställer man plantorna för svalt är risken att de slutar växa när de är så små, vissa plantor kan sedan ha svårt att sätta fart igen när det blir varmare och ljusare.
skånepåg
Runt 20 blir bra, ha tilläggs ljus så ska du se att det växer ^^
AnnaQ
Tack! En dum fråga till. Kan man ha vilka lysrör som helst?
octachoron
Kallvita ljusrör är bäst av de vanliga sorterna som finns i de flesta affärer.
Men det går även med varmvita...
kerstin z5-6
Om du HAR tillgång till bägge dvs ett rum med relativt låg temp som + 8 med lysrör dagtid 14 tim..OCH ett groningsrum, +20 -behöver inte ha extraljus men pos om det har ..har du optimala förutsättningar

Jag kallvitt är bäst:) men går med vad som 10 cm över sådderna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon