fagerhult
27-02-2011, 15:19
Hittade en tråd från 2009 om Kaprissådd där Maggan H lyckats få upp små plantor. Jag har köpt frön från Örtagården och precis på gång att så dem. Är det något jag ska tänka på? Ska de läggas i vatten innan? Hur gick det sen? Blev det Kaprisbuskar av dem?
Hoppas att någon kan hjälpa mig.
Ja det låter som ett intressant svar att vänta på. Har i år också sått kapris, står i kylskåpet just nu enl såanvisningarna på påsen.
Maggan H
27-02-2011, 15:59
Jag övervintrade dem inne och planterade ut i pallkrage på våren. Dessvärre blev det en blöt och kylig vår så de växte inte nämvärt så de åkte på komposten den hösten.
Vad jag minns blötlade jag dem inte och jag sådde 11 feb och den första grodde 6 maj, så visst kan du blötlägga för att raska på det hela lite. Jag föll för de underbart vackra blommorna, som jag dessvärre aldrig fick se.
Lycka till med din sådd!
fagerhult
27-02-2011, 18:23
Tack Maggan H! Jaha det verkar vara lite av en utmaning. Men ner med de i jorden bara alltså. I min såanvisning, Peztis, står det inget om köldbehandling. Bara att de gror väldigt ojämnt och under långt tid. Vi får väl jämföra och se vem som lyckats bäst.
Var tvungen att dubbelkolla, tänkte om jag hade blandat ihop den med någon av de andra trettio sådderna men nä, jag mindes rätt.
På påsen från Impecta så står det att den ska stå i kyl en månad och att de gror oregelbundet, förvaras frostfritt under vintern.
Ja, vi får se hur de gror! Spännande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.