roligt att den klarat sig

, ja vi får hoppas att den klarar resten med tills faran är helt över, klarar den sig utan nedfrysning kommer den nog blomma vackert till försommaren.
jag gör både delar, både ute och inne, även om den senaste vintern tog dö på mina rosmarinplantor i trädgården, zon 1-2 (har haft dom sedan 05/06). men dom växte i ganska oskyddade och blåsiga lägen.
den jag hade här i zon 3-4 på lotten, dog nu när det var -18c i veckan, utan snö. den var grön och fin innan. men jag planterar nya och så får man väl täcka bättre till vintern.
annars har man dom på friland i kallare zoner är det bra att vintertäcka dom mot tjäle och kyla. en rejällöv hög som hålls torr kommer man långt med och såklart massor av snö över, och gärna skotta över snö så långt det går på våren. tiden nu är känslig för rosmarin, dels solen och dels tjäletorka och dels varma dagar följt av kalla nätter. jag hade en i kruka också en stor planta, som klarade vintern här i zon 3/4 men som dog på våren.
i zon 1, i skyddat läge blir dom ganska stora och fina och behöver oftast inte vinter skydd.