Full version: Rosmarinen lever
merlin68
Overkligt! I flera år har mina rosmarinplantor dött på vintern. Jag har då på höstkanten grävt ner dem i växthuset samt täckt med ett tjockl lager barkmull, färgäves! I år lät jag plantan bo kvar i rabatten i söderläge, torrt men vindskyddad. Och den lever bravo.gif Hoppas den klarar även de sista riktigt kalla veckorna här i zon3-4.
Hur brukar ni övervintra era rosmarinplantor, inomhus, växthus eller ute?
Alexander-VG-zon3
roligt att den klarat sig tummenupp.gif , ja vi får hoppas att den klarar resten med tills faran är helt över, klarar den sig utan nedfrysning kommer den nog blomma vackert till försommaren.

jag gör både delar, både ute och inne, även om den senaste vintern tog dö på mina rosmarinplantor i trädgården, zon 1-2 (har haft dom sedan 05/06). men dom växte i ganska oskyddade och blåsiga lägen.

den jag hade här i zon 3-4 på lotten, dog nu när det var -18c i veckan, utan snö. den var grön och fin innan. men jag planterar nya och så får man väl täcka bättre till vintern.

annars har man dom på friland i kallare zoner är det bra att vintertäcka dom mot tjäle och kyla. en rejällöv hög som hålls torr kommer man långt med och såklart massor av snö över, och gärna skotta över snö så långt det går på våren. tiden nu är känslig för rosmarin, dels solen och dels tjäletorka och dels varma dagar följt av kalla nätter. jag hade en i kruka också en stor planta, som klarade vintern här i zon 3/4 men som dog på våren.

i zon 1, i skyddat läge blir dom ganska stora och fina och behöver oftast inte vinter skydd.
rosita
Jag odlar i zon 1 och hade en rosmarin på friland i skyddat läge till vintern 2009. Då dukade den under tack vare den hårda vintern, trots täckning.

Nu har jag en rosmarin i kruka och den övervintrar jag i den bubblade delen av växthuset. Där håller jag minst 4 grader under vintern.
zissi
Jag har övervintrat min rosmarin på stam (köpt våren -10) i mitt vardagsrumsfönster. Den har växt hela vintern. Vi använder några kvistar till matlagning ibland och efter ett tag förgrenar den sig så fint. Trodde aldrig detta skulle gå. Vi har ju ca 21 grad inomhus. Sol får från kl. 14.30 och framåt. Men jag har sett till så den inte står precis över elementet, om nu det har någon inverkan. Den dricker massor med vatten, mer än de vanliga krukväxterna.

Så här ser den ut i dagsläget.
[attachment=58438:Advent_o...n_110227.JPG]
ilPadrino
Bara att gratulera merlin68!! smile.gif

Den borde ju verkligen inte ha överlevt den här vargavintern men det verkar som om vissa exemplar är riktiga stålisar.

Har dessvärre inga större förhoppningar för min rosmarin som glömdes kvar under ett halvmeters snötäcke...
whistling.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (ilPadrino @ 02-03-2011, 17:39) *
Bara att gratulera merlin68!! smile.gif

Den borde ju verkligen inte ha överlevt den här vargavintern men det verkar som om vissa exemplar är riktiga stålisar.

Har dessvärre inga större förhoppningar för min rosmarin som glömdes kvar under ett halvmeters snötäcke...
whistling.gif

när dom är under 50cm snö det är då dom klarar vintern. som jag skrev innan min klarade -25c med snö i dec, men dog -18c utan snö nu i feb.
niggle
Jag har en som bor i mitt uterum om vintrarna. Där har jag frostfritt.
Den får vatten en gång i månaden och stortrivs. Grön och frodig. Jag skördar kontinuerligt av den.
Den stora högtiden kommer när den blommar. Det finns inget vackrare än en blommande rosmarin.

hälsningar,
niggle, zon 1
ilPadrino
CITAT (flaxss @ 02-03-2011, 17:46) *
när dom är under 50cm snö det är då dom klarar vintern. som jag skrev innan min klarade -25c med snö i dec, men dog -18c utan snö nu i feb.

Jag håller tummar och stortår för att den överlevt, den ligger som sagt under ett bra snötäcke i en upphöjd bädd så med lite tur så...

Bara hoppas att värmeböljan (!) håller i sig restan av våren utan större bakslag... wink.gif
Alexander-VG-zon3
snö är guld för växterna, speciellt fram till mitten av mars. skyddar mot mycket och ger en fuktigjord efter sig när det smälter undan.

jag tror nog faktiskt att din lever tummenupp.gif
merlin68
CITAT (flaxss @ 04-03-2011, 10:43) *
snö är guld för växterna, speciellt fram till mitten av mars. skyddar mot mycket och ger en fuktigjord efter sig när det smälter undan.

jag tror nog faktiskt att din lever tummenupp.gif

Verkar leva ännu. Har nu skottat över massa snö för rosmatinen står i sydläge
kolmask
Min har också klarat sig otroligt nog. Jag ställde in den i garaget i höstas i väntan på att den skulle dö, för de gör de alltid. Den har inte fått minsta lilla omtanke, och det har varit många minusgrader i garaget, men än är det liv i den! Nu ska jag nog börja fjäska lite för den smile.gif
KRT
CITAT (merlin68 @ 07-03-2011, 18:20) *
Verkar leva ännu. Har nu skottat över massa snö för rosmatinen står i sydläge

Du kan inte tänka dig att ta någon stickling? Jag är på jakt efter en tålig Rosmarin, eftersom min dog förra vintern efter att ha överlevt 3 vintrar ute..... Här nere är det barfrosten som tar livet av plantorna - så länge vi hade snö var det liv i plantorna sad.gif
Alexander-VG-zon3
även i kallare zoner var det barmarksfortsen som tog död på det mesta (hos mig i kryddväg), natten i slutet av feb utan snö och -18c gjorde sitt, även ''härdigare'' kryddor som salvia, timjan (alla utom back), vinterkyndel, citronmillis m.f dog.

jag köpte i år en rosmarin från http://www.syringa-pflanzen.de/shop/ som ska klara neråt -20c/-22c. dock var det inte så bra kvaliten på plantorna var små just rotade sticklingar. så min ''härdiga'' rosmarin ska jag ta in i kruka och sätta ut sticklingar va den på friland sen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon