Najsan
Lite stilltje på forumet innan våren sveper in, så på allmän begäran tänkte jag berätta hur vi byggde vårt växthus i somras... inte riktigt klart ännu, men så fort det går att måla så... rolleyes.gif

Här är en bit av vår trädgård, och här skulle glashuset stå.

[attachment=58440:IMG_4360_liten.jpg]
Najsan
sen grävdes det ur för dränering, makadam och gjutning av sula innan murningsjobbet tog vid.

[attachment=58442:IMG_4410.JPG]

[attachment=58443:IMG_4506.JPG]

Mura, mura, mura, mura.... sweatingbullets.gif

Fortsättning följer....
blomkronan
Vad roligt att du visar bilder på erat bygge... nu vill jag se mera biggrin.gif
Najsan
Hi hi, kul att någon är intresserad, Tack blomkronan! smiley_small_hug.gif

Efter återfyllningen då grunden var färdigmurad och fuktspärrad var det dags för tillverkning av profiler, och jag kan tala om att det var en hel del meter med profiler.... De man ser här är profilerna till stående väggreglarna.

[attachment=58465:IMG_2039.JPG]

Och sen skulle alla dessa målas, vi valde en linoljefärg i en grågrön ton, (mest grå.)

[attachment=58466:IMG_4518.JPG]

Ingen vill ju titta på när färg torkar, så vi lade golv istället. Teglet är begagnat gammalt handslaget tegel som vi hittade på blocket. Kära mamma kom och hjälpte till, Tack mamma!

Så här såg det ut innan vi började med golvläggningen.

[attachment=58467:IMG_4520.JPG]

och här läggs det golv för glatta livet. Snart klart!

[attachment=58468:IMG_4523.JPG]

väggarna monterades en i taget och restes upp på muren, och fixerades sedan i varandra när fler väggsegment kom upp. Här ser man även det ena hålet för vinrankan, det finns ett till hål i golvet i det övre vänstra hörnet.

[attachment=58469:IMG_4554.JPG]

fortsättning följer...
elth12
Hjälp så spännande - och så fint det ser ut! Jag hoppas att fortsättningen följer SNART!

/Elin
Nettan8
Jaaa,,, mer mer,, spännande att följa!!!
Najsan
Jag lovar det kommer mer snart, måste tentaplugga lite först bara.... sweatingbullets.gif
Samper
När man ser det på det sättet så har vi lagt ner mer jobb än vad jag kan (vill) minnas... Fast ni har såklart lagt ner mer jobb än vi... Tur att det blev så bra! Och tur att det snart är vår!
blomkronan
Najsan
Menar du att ni tillverkade profilerna själva w00t.gif Woow!
Dit växthus växer fram till ett otroligt fin hus tummenupp.gif Jag vill se mer!!
Najsan
CITAT (blomkronan @ 03-03-2011, 07:07) *
Najsan
Menar du att ni tillverkade profilerna själva w00t.gif Woow!
Dit växthus växer fram till ett otroligt fin hus tummenupp.gif Jag vill se mer!!

Japp, det gjorde vi allt, jag och fröken Samper med tillhörande sambosar gjorde gemensamt slag i saken och gjorde profilerna tillsammans. Allt blir ju som bekant mycket roligare när man är flera. Dessutom är jag alldeles för kinkig för att låta någon annan designa mitt växthus. tongue.gif

Min sambo gjorde ritningar till vårt hus och sen gick de att ändra om för att passa Sampers förutsättningar, så många av profilerna är likadana, ytterst rationellt.... coolgleam.gif Det tog ändå inte mer än en dryg helgs arbete att göra profilerna till båda våra hus, syll borträknad. Sen ska det tilläggas att vi har tillgång till en finsnickeriverkstad, annars hade vi nog inte varit klara ännu... Det var nog målningsjobbet som nästan tog längst tid, linoljefärg tar ju en liten stund på sig att torka dessutom.

kul att du gillar det hittills, tackar ödmjukast. /K.
Najsan
Här är alla väggsegment på plats och nocken håller på att monteras, det är en limträbalk som vägde drygt 110 kg, så det var lite spännande att balansera den ovanför huvudet. Växthuset ligger så till att det inte går att komma in dit med kran på sommaren när gräsmattan är mjuk, så det blev till att ta i istället och lyfta den med handkraft. Jag står längst upp till höger i min fina byggarebob kjol. blush.gif

vägglasen är 200*60cm.

[attachment=58495:IMG_4564.JPG]

Här kan man se hur det kommer att se ut när det blir klart, det blir en dubbeldörr på långsidan, och en enkeldörr på kortsidan. Till vänster om den lilla dörren blir det en halvhög mur och direkt inanför den ligger arbetsbänken. Detta för att inte smälla krukorna rakt in i glaset och spräcka rutorna, vilket hade varit ganska typiskt mig annars... blink.gif

[attachment=58496:IMG_4612.JPG]

[attachment=58497:IMG_4625.JPG]

Här är alla vägglasen ditsatta och kittade, jo, med vanligt fönsterkitt.... Det blev runt 500m kitt att trycka ut. (som fåglarna har pickat på i vinter slap.gif )

Vädringsfönster på plats och funktionstestas. Jo, det går att öppna!!

[attachment=58498:IMG_4628.JPG]

Gaveln som inte har dörr har fått en liten kamin. Det här skulle vi egentligen inte göra i år men vem kan hålla sig??

[attachment=58499:IMG_4634.JPG]

/K.
krille356
Ser fint ut!

Sitter själv och planerar ett växthusbygge och är lite nyfiken på vad ni använt för glas samt vad det kostade per m²?
Iren
Fantastiskt vilket bygge - vad duktiga ni är! Kul ni visade det bravo.gif
Najsan
CITAT (krille356 @ 03-03-2011, 17:35) *
Ser fint ut!

Sitter själv och planerar ett växthusbygge och är lite nyfiken på vad ni använt för glas samt vad det kostade per m²?

Vi fick tag på glas på blocket som hade varit extraglas till ett MYCKET större hus, rutorna var oanvända men hade legat ute i 15 år så det växte lite gojs på dom. Vi köpte 100 rutor på 60*200cm och dom var 5mm tjocka, och jag tror vi betalade 5000kr för dessa 100 rutor, och sen fick vi lite trasiga på köpet till att skära till passbitar. Vi har en hög kvar som extraglas och jag tror det är strax över 110 rutor i växthuset, men många är ju delade. Vi dimensionerade tex de mindre rutorna på taket så att det bara var att dela de stora på mitten och slippa onödigt glasspill.

Tack för alla vänliga ord blush.gif
Peztis
Herrejisses vilket bygge!!! Vad fint det ser ut!

Nu vill vi se bilder med växter och odling i!!!
Kamilla_I
Herreguuud vilket växthus!!
Helt underbart och så avis jag blir när ni har kamin... riktig mysfaktor!
Najsan
Hi hi tack ska ni ha, det värmer ska ni veta...

Har inte så mycket växtlighetsbilder ännu eftersom det byggdes förra året. Men två vinrankor har jag hunnit få ner i backen iaf, annars blir det krukor och odlingstråg för hela slanten.

[attachment=58651:IMAG0046.jpg]

Här är det snudd på så klart som det är nu, det ska byggas dörrar och målas igen på utsidan också, men det blir i vår när det är varmare....

[attachment=58648:IMG_4635.JPG]

Vi har även hunnit med 30 års kalas i glashuset. Decemberfest med nästan 40 gäster, supermysigt, tur att vi gjorde ett stort hus så ingen var tvungen att vara ute i kylan. tongue.gif

[attachment=58650:IMG_4958_2.jpg]

[attachment=58649:IMG_4956.JPG]

Nu längtar jag bara till våren och gurkor och meloner och fikonträd och allt annat som hör till....
Kamilla_I
ÅÅåh helt underbart!!!
Hur stort är det? Det ser ut att vara en halv hektar giggle.gif
MayaLisa
Superläckert!!
Najsan
CITAT (Kamilla_I @ 06-03-2011, 22:34) *
ÅÅåh helt underbart!!!
Hur stort är det? Det ser ut att vara en halv hektar giggle.gif

Hi hi nej så stort är det då rakt inte, och det var större när vi höll på att bygga än nu när det är klart, åtminstone känns det så... det har ungefär yttermåtten 4,50*8,80 så det blir typ 39 kvm.
ilPadrino
Sjukt imponerad, vilket fantastiskt vackert växthus!!!!! Och vilka stämningsbilder sen med uppdukade långbord! Vinrankorna kommer stortrivas där inne. Jättefint allting verkligen!

w00t.gif

Tom R
Imponerende !!!! sklle ønske jeg hadde praktiske ferdigheter til å bygge noe lignende. Har du laget noe budsjett. Hva kom glass på foreksempel? Om du har noen bilder innenfra ville det vært fint. Jeg er også fryktelig nyskjerrig på grunnarbeide. Hvor dyp tele er det der dere bor. Her jeg bor må vi en drøy meter ned for å komme til telesikker grunn. Kan sikkert isolere med isopor. Men fyttirakkern så flott dette ble. Og med den ovnen er det jo møig å ha helårsdrift uten å batale for mye i strøm.

Tom
Pyssel-Fia
smiley_small_hug.gif Verkligen ett fint växthus!!!
Tack för att du delar med dig av kunskapen. Det är precis vad jag behöver...
Jag skall snart börja mitt växthusbygge så jag har massor av frågor!
Mitt växthus kommer att bli betydligt mindre än ditt och inte heller lika tjusigt, men, men...

Jag undrar främst över grunden, hur djupt grävde ni? Detta beror ju så klart på var i landet man bor. Jag bor på västkusten, lite norr om Göteborg. Tror jag hört någonstans att man måste ner 90 cm. för att få tjälfritt här. Det är ju ganska mycket...

Bilderna var ju jättefina men du får ändå gärna beskriva lite mer detaljerat hur ni gjorde grunden. Det ser ju ut som ni har murat upp med leca-block under mark och upp en bit över mark, stämmer det?
Jag har en tanke om att ha en tegelmur på ca 40-50 cm (över mark), men jag vet inte riktigt om det funkar att sätta hela stommen/kontruktionen på en "smal" tegelstensmur. Hur stora är blocken du har murat med? (murens bredd menar jag)

Jag blir jätteglad om du har tid och lust att hjälpa en okunnig stackare som jag smiley_small_hug.gif
Kullatorpet
Verkligen fint växthus ! GRATTIS till ett fantastiskt bygge blomma.gif
Najsan
Tack alla vad ni är snälla. thanks.gif

Grunden är det som är tråkigast, men också tyvärr typ viktigast... Vi grävde nästan ända ner till vad dom säger är frostfritt djup, minns inte riktigt och har inte uppgifterna här men jag tror vi har 20-30cm makadam med dränering underst, som går ut till diket i åkerkanten just bakom. Sen en armerad gjuten betongsula på 15 cm hög och sen tre varv med lecablock 19*15*59 cm = 60cm för att komma upp i marknivå. Så i runda slängar kanske vi grävde ur en meter. Sen murade vi ett varv till som är i stort sett det man nu ser ovanför mark. Muren putsades och målades vit. Ang tegelstenar som grund så funkar det utmärkt, se bara till att stenen tål att vara ute och bli regnad på så den inte spricker. Man kan ju mura leca det som ska vara under jord så blir det lite billigare och går lite fortare. Var noga vid murning, det är lätt att det bär ivär med några mm per varv, och det gör mycket i slutändan. Och kom ihåg att diagonalmäta!!

Nu vet jag ju inte hur det här konceptet fungerar eftersom tjälen inte släppt ännu, men än så länge verkar det inte ha satt sig och inga rutor har spruckit biggrin.gif grunden är inte isolerad med annat än makadam på utsidan för dräneringens skull.

Jag bor utanför uppsala förresten och har stenhård lera i backen.

Glasen är inhandlade på blocket för 50 kr rutan 60*200*0,5cm, handlade 100 rutor och har kvar några reservglas. var tänkta till extraglas till ett superstort växthus.

Fråga gärna igen om jag har missat någon fråga, är tyvärr inte super på danska men jag kämpar på... blush.gif
malcolm
Det här borde man kanske inte visa i en tråd med denna dignitet men jag kör ändå, möjligtvis kan det ge någon ett tips eller en idé eller kanske ett gott skratt men det bjuder jag på i så fall. Växthuset är byggt på barnens avlagda sandlåda som hade stått tom och oanvänd i flera år, bottenytan är 120 x 120 cm och jag har delat in det hela med plank så det är en odlingsbädd på var sida och en rakt fram och en liten gång i mitten: Det är full ståhöjd därinne trots de minimala måtten eftersom man kliver ner i huset, brukar lägga en plankstump tvärsöver om jag vill sitta ner. Djupet i odlingsbäddarna är ca. 40 cm och de ungefär så breda också. Finns två löstagbara hyllor på var sida där jag brukar ha plantor på tillväxt och så har jag satt fast kvastskaft att binda fast snören i till tomaterna på tre sidor. Taket går inte ända upp till nocken och man kan lyfta bort nockplåten för vädring och sommarens projekt är att spänna fast den med fjädrar från en gammal kasserad skrivbordslampa eftersom den gärna blåser av när det är storm och jag har varit med om att få hämta den inne på grannens tomt.

Det mesta av trävirket till stommen kommer från kasserade lastpallar från jobbet som jag målat med vit fönsterfärg och plasten + specialspik är köpt på Coop Forum. Visst kan man skratta åt konstruktionen men den fungerar och har gett mig åtskilliga tomater, paprikor och spansk peppar. Några större bjudningar lär jag inte kunna ha där inne, får bli en korv med bröd till max. två personer då men det har hänt att jag knäckt en och annan öl där inne då det regnat och jag velat beundra den kommande skörden. Faktum är att jag gjorde en ritning mha. ett CAD-program innan bygget som jag printade ut och plastade in , tyvärr sparade jag detta på diskett och den är borta sedan en tid då min nuvarande dator inte har någon diskettstation. Detta är mitt sätt att "leka" och kan jag göra det med såg, hammare och spik är det ett sant nöje.

Växthuset står faktiskt rakt, bara fotoperspektivet som gör att det ser snett ut.

[attachment=59223:V_HUS.JPG]

PS. All plåt har jag klippt och bockat till själv av aluminium på jobbet. DS.
Najsan
Tycker det är en superidé Malcolm, och faktiskt har du mer odlingsyta därinne än jag just nu, så vilket växthus är bäst egentligen... giggle.gif

Hur funkar det med temperaturregleringen därinne på sommaren? räcker det med nockplåten?
malcolm
CITAT (Najsan @ 28-03-2011, 15:32) *
Tycker det är en superidé Malcolm, och faktiskt har du mer odlingsyta därinne än jag just nu, så vilket växthus är bäst egentligen... giggle.gif

Hur funkar det med temperaturregleringen därinne på sommaren? räcker det med nockplåten?

Tyvärr vill det gärna bli för varmt därinne och jag mitt nöt placerade dörren på söderväggen så det kan tom. bli varmare därinne med öppen dörr än med stängd. Hade inte gjort så idag men det är så dags nu. slap.gif
Anja Danmark
CITAT (Najsan @ 28-03-2011, 13:38) *
Fråga gärna igen om jag har missat någon fråga, är tyvärr inte super på danska men jag kämpar på... blush.gif

Næh - det har du vist ret i - siden det er norsk, som Tom skriver på cool.gif
Najsan
CITAT (Anja Danmark @ 28-03-2011, 16:28) *
Næh - det har du vist ret i - siden det er norsk, som Tom skriver på cool.gif

Ha ha ha, jag är ju mer korkad än man kunde tro vid första anblicken!! Förlåt hörrni, det var inte meningen! slap.gif
krille356
Det hade varit kanoon med lite fler foto på ditt växthus yes.gif

Sitter och gör ritningar till ett eget bygge och har letat bilder på olika växthus på nätet för att få idéer. Dock hittar man inga närbilder på hur man löst olika problem.

Så alla bilder på profiler, glasinfästning, droppkanter, luckor mm är av största intresse smile.gif
Najsan
CITAT (krille356 @ 29-03-2011, 10:27) *
Det hade varit kanoon med lite fler foto på ditt växthus yes.gif

Sitter och gör ritningar till ett eget bygge och har letat bilder på olika växthus på nätet för att få idéer. Dock hittar man inga närbilder på hur man löst olika problem.

Så alla bilder på profiler, glasinfästning, droppkanter, luckor mm är av största intresse smile.gif

Just nu är det kaos och mer kaos därute, blev förråd över vintern, men så snart jag har tid ska det städas. passar på att ta bilder då. Annars får jag försöka förklara om det är ngt speciellt du undrar. tummenupp.gif

Vi har satt fast glaset med stift och linoljekitt, typ 500m om man räknar efter (så gör inte det, du blir bara deppig... ) En miss var att vi inte gjorde hammarbandet lutande, där samlas det nu kondensvatten eftersom vi inte har fått dit automatisk vädring på luckorna. Samma sak med syllen, men där är det lättare att hålla efter med gummiskrapa rolleyes.gif Jag har inte fått dit någon dropplåt för grunden ännu men det står på listan, så inte regnvatten rinner direkt ner på grunden.

Mvh /K.
knahola
Oj så imponerande! Bra jobbat, hörni!
växthusägaren
CITAT (Najsan @ 07-03-2011, 19:00) *
Hi hi nej så stort är det då rakt inte, och det var större när vi höll på att bygga än nu när det är klart, åtminstone känns det så... det har ungefär yttermåtten 4,50*8,80 så det blir typ 39 kvm.

Hej!
Å, vad roligt att se hur ni byggde ert växthus! Jag har ju hört historien eftersom våra män jobbar ihop.... Det skulle vara roligt att få se i verkligheten! Vårt är också klart och ugnen på plats. Det fattas bara skorsten och annan liten finputsning här och där. Välkomna ni också! Annika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon