ingrids
Julbar lite stilla - har nu bokat en jobbresa till Holland i maj (efter Koekkenhof har stängt tyvärr) och petat in några semesterdagar också (vilket vi får göra så länge inte resan blir dyrare och vi betalar uppehället själva). Kommer att ta mig från Amsterdam till Maastricht via så många trädgårdar som ryms på 4-5 dar. Har aldrig varit i Holland, men snokat en del om sevärda trädgårdar. Kommer att vara utlämnad till allmänna transporter.
Några tips på trädgårdssevärdheter eller allmänna tips på Holland som jag aldrig varit i förut?
fuchsian
Ja, flera gånger. Vi har åkt igenom lite här och där, och då tänkte jag inte på växter utan spetsar och knyppling, men min väninna och jag bokade enbart en blomsterresa dit med guide och allt, men hon dog 2 mån. innan vi skulle ha rest, så jag avbokade det.
Skulle vara roligt att göra en blomresa, men just nu/i år hinns det inte med.
Jag lånade böcker fr. biblan inför vår resa (min väninna och jag) för hon var så snurrig att man får verkligen hålla reda på henne, hon kan gå vilse hur lätt som helst. Vi var i Paris med en bussresa innan detta och inte ens min dotter har varit så virrig.
Det kanske vore en ide att vara något påläst innan du åker iväg för att kunna se så mycket som möjligt. Hoppas du får en givande resa och glöm inte cameran!
...Fuchsian...
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr inte i de delarna men om det är någon som besöker holland lite mer norrut mot tyska gränsen kan jag erkligen rekommendera Emmen zoo. Ingången ligger mitt på shoppinggatan i staden så man behöver inte åka avsides, väldigt stort och är lika mycket en botanisk trädgård som en djurpark. Holländarna är ett föregångsland då det gäller djurparker man har använt naturhinder istället för stängsel, försöker göra så naturlig miljö för djuren som möjligt etc. Holländska djurparker var ju inspiration till kolmården. Väldigt fint fjärilshus där och andra exotiska växthus med både djur och växter förutom hela parken utomhus. Trevligt för hela familjen att besöka ifall alla inte är växtintresserade det finns ju jättemånga djur att titta på med.
ingrids
Fuchsian, har tittat på blomsterresor för att få inspiration på resmål. Maj verkar inte vara den tid arrangörerna tycker Holland är som mest spännande, men visst blir man inspirerad. Tråkigt med hur din resa gick om intet.
Åsa, låter jättemysigt. Efter att ha tittat hur saker ligger börjar jag luta åt en avstickare österut, fast kanske inte ända till Emmen.
fuchsian
Ingrids,

Tyvärr är det mog mest de stora tulpanfälten som bussresorna drar folk med. Vår resa var lagt kring andra halvan av maj, och det var endast tulpaner just då, och den resan skulle endast dit, inte till andra växter. Allt har väl inte hunnit slå i blom redan i maj, men innan midsommar skulle jag tro att det finns både det ena och det andra.

Vi åker om en månad, trygt, till Tyskland och det blir spännande att se vad de har till salu i växtväg, samt alla dessa nya tillbehör som inte har ännu kommit hit.
Jag lovar att fota mycket av det och ger lite rapport efteråt. Jag är intresserad av dessa ballgånglådorna med ett innebyggt systen för självbevattning. Vi har ju endast våra 2 gamla kvar, som ni kanske såg i mina bilder, men de ligger mot östsolen och torkar ut fort. Sen finns det liknande saker i urnor, krukor osv.
samt massa annat.
Hoppas inte bli tagen som spion med kameran i högsta hugget bland hyllor och växter .... rotfl.gif . Fuchsian..
Wilmer
Fuchsian, det går inte att se bilderna i ditt album om det inte är så att du bara tillåter vissa se dem. Bara så du vet. Synd om du tror att det går menar jag, eftersom det nu inte gör det.
fuchsian
Men snälla nån!!! confused.gif

Jag är inte sån som skilljer på er i forumet, alla ska få den chansen att se på dem när ni vill.
Jag håller på att arbeta med dom, men jag har meningen att ha det öppet att alla kan se som vill.
Jag har ju inte varit så kurant som du kanske vet och det har tagit sån tid med allt när koncentrationen ligger nere.
JAG LOVAR att sätta ut en ny tråd då jag känner att nu får det vara nog för min del, det finns olika album och enl. Ingemar, Adm. ang, mina dock- knyppel - oljemålningar ska inte vara på nätet men jag får behålla dem stängda och vid frågan ha dem öppna, så det kollade jag med honom om att så får jag göra.

Jag meddelar även om den saken när jag startar den bildtråden, så liiiiite tålamod, kommer ni att se mer än det som fanns innan.
Jag håller på med tyska blomsterlådor, och kommer att fota sen där nere för att ni får se vad de har till salu. ..... tummenupp.gif du kan väl vänta lite till??? ....Fuchsian .....
Wilmer
Jag såg bara att du refererade till dina bilder, då letade jag inte i alla trådar utan provade dina album och via dem ser man ingenting, det var mer så att om du inte visste det så var detta en upplysning. Over and out.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon