Full version: Rädda mina lichisar!
robbie
För några veckor sedan sådde jag en massa passionsfrukt och lichisar... Idag var jag nyfiken på hur det hade gått med dessa frön så jag lyfte på plasten och i varje plastglas som ja haft mina frön i med jord var det miljontals av små vita kryp. Panik har jag fått och slängde ALLT förrutom dessa lichisar som jag grävde upp och tvättade och nu ligger på en tallrik i fuktigt hushållspapper...

Vad ska jag göra med dessa? Vilken jord? Placera hur? Vilken kruka? Lägga plastpåse över? Konstant fuktigt? Jag är rädd för att krypen ska komma tillbaka. =( Jag har slängt alla krukväxter som hade dessa kryp i. Men dessa kryp kanske lever kvar i fönsterkarmen eller liknande?

Hjälp mig rädda dessa 4 lichi-groddar..

Se bild:
[attachment=58450:IMG_0524.JPG]
Alexander-VG-zon3
vad var det för vita kryp ? det är ju inte säkert att det var skadligt för växten. annars jordlevande ''kryp'' som finns i jorden hos växter brukar trivas om man vattnar för mycket eller har väldigt fuktigt inne. att låta växterna torka upp gör att krypen trivs sämre och växten trivs bättre.

köp krukväxtjord och plantera groddarna, plastpåse över tills du ser plantan därefter placera dom ljust och lagom varmt.
robbie
CITAT (flaxss @ 28-02-2011, 12:20) *
vad var det för vita kryp ? det är ju inte säkert att det var skadligt för växten. annars jordlevande ''kryp'' som finns i jorden hos växter brukar trivas om man vattnar för mycket eller har väldigt fuktigt inne. att låta växterna torka upp gör att krypen trivs sämre och växten trivs bättre.

köp krukväxtjord och plantera groddarna, plastpåse över tills du ser plantan därefter placera dom ljust och lagom varmt.

Jag har ingen aning men jag vet att jag hade sorgmyggor/flugor av något slagg i en annan krukväxt och misstänkter att de lagt ägg i mina frösådder.. Lika bra o göra sig av med det!

Jag har ett mellanvarmt element under till som gör det ganska behagligt klimat. Men jag bor Nord-väst så det finns inte jättemycket ljus, särskilt inte nu när det är grått och mörkt ute...Tror du de klarar sig ändå?

Tack för all hjälp!
robbie
[attachment=58600:IMG_0531.JPG]

Nu har en av mina lichisar kommit upp. Den har varit inslagen i en plastpåse hela tiden fram till nu. Ska jag ta bort plastpåsen? Om inte, hur länge ska den vara på?

Den står i ett nord-väst fönster så det är ingen direktsol men ändå ljust. Räcker det? Har inga planer att skaffa extraljus...

Vill den ha det varmt? Vattna? Spruta? Växtnäring?

Helt enkelt: hur tar jag hand om den från och med nu??

(Sugrören sitter kvar då de stötte upp plastpåsen). Plantan är cirka 10 cm skulle jag tro...
Alexander-VG-zon3
sätt dom så ljust du kan, normal rusmtemp, låt dom torka upp lite innan du vattnar igen, ge näring ca 4veckor efter omskolning/omplantering. ge näring från vår till höst. plastpåse behöver du inte när dom grott, duchsa dom kan du göra om du vill men det gör inte så stor skillnad. på vintern är det bra om dom får extraljus, får lätt bladlöss på vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon