Full version: Rdda mina lichisar!
robbie
Fr ngra veckor sedan sdde jag en massa passionsfrukt och lichisar... Idag var jag nyfiken p hur det hade gtt med dessa frn s jag lyfte p plasten och i varje plastglas som ja haft mina frn i med jord var det miljontals av sm vita kryp. Panik har jag ftt och slngde ALLT frrutom dessa lichisar som jag grvde upp och tvttade och nu ligger p en tallrik i fuktigt hushllspapper...

Vad ska jag gra med dessa? Vilken jord? Placera hur? Vilken kruka? Lgga plastpse ver? Konstant fuktigt? Jag r rdd fr att krypen ska komma tillbaka. =( Jag har slngt alla krukvxter som hade dessa kryp i. Men dessa kryp kanske lever kvar i fnsterkarmen eller liknande?

Hjlp mig rdda dessa 4 lichi-groddar..

Se bild:
[attachment=58450:IMG_0524.JPG]
flaxss
vad var det fr vita kryp ? det r ju inte skert att det var skadligt fr vxten. annars jordlevande ''kryp'' som finns i jorden hos vxter brukar trivas om man vattnar fr mycket eller har vldigt fuktigt inne. att lta vxterna torka upp gr att krypen trivs smre och vxten trivs bttre.

kp krukvxtjord och plantera groddarna, plastpse ver tills du ser plantan drefter placera dom ljust och lagom varmt.
robbie
CITAT (flaxss @ 28-02-2011, 12:20) *
vad var det fr vita kryp ? det r ju inte skert att det var skadligt fr vxten. annars jordlevande ''kryp'' som finns i jorden hos vxter brukar trivas om man vattnar fr mycket eller har vldigt fuktigt inne. att lta vxterna torka upp gr att krypen trivs smre och vxten trivs bttre.

kp krukvxtjord och plantera groddarna, plastpse ver tills du ser plantan drefter placera dom ljust och lagom varmt.

Jag har ingen aning men jag vet att jag hade sorgmyggor/flugor av ngot slagg i en annan krukvxt och misstnkter att de lagt gg i mina frsdder.. Lika bra o gra sig av med det!

Jag har ett mellanvarmt element under till som gr det ganska behagligt klimat. Men jag bor Nord-vst s det finns inte jttemycket ljus, srskilt inte nu nr det r grtt och mrkt ute...Tror du de klarar sig nd?

Tack fr all hjlp!
robbie
[attachment=58600:IMG_0531.JPG]

Nu har en av mina lichisar kommit upp. Den har varit inslagen i en plastpse hela tiden fram till nu. Ska jag ta bort plastpsen? Om inte, hur lnge ska den vara p?

Den str i ett nord-vst fnster s det r ingen direktsol men nd ljust. Rcker det? Har inga planer att skaffa extraljus...

Vill den ha det varmt? Vattna? Spruta? Vxtnring?

Helt enkelt: hur tar jag hand om den frn och med nu??

(Sugrren sitter kvar d de sttte upp plastpsen). Plantan r cirka 10 cm skulle jag tro...
flaxss
stt dom s ljust du kan, normal rusmtemp, lt dom torka upp lite innan du vattnar igen, ge nring ca 4veckor efter omskolning/omplantering. ge nring frn vr till hst. plastpse behver du inte nr dom grott, duchsa dom kan du gra om du vill men det gr inte s stor skillnad. p vintern r det bra om dom fr extraljus, fr ltt bladlss p vintern.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon