mino
Har ni några odlingsbäddar i marken eller är allt stenlagt? Jag tycker att det verkar lite jobbigt att ha allt i krukor, tex om man vill odla lite tidig sallat men på alla bilder jag ser av växthus verkar det vara stengolv. Finns det några fördelar med att ha ett heltäckande stengolv? Är det för att kunna använda huset enbart som uterum som man lägger sten på hela golvet?
Najsan
Man har bättre möjlighet att isolera underifrån, kan komma igång tidigare på våren, lättare att möblera om när man känner för det och betydligt enklare med rengöringen om man har krukor och kan ta ut allt och byta jorden.

Men man måste vattna och gödsla oftare och man får ju inte till lika stora jordvolymer i krukor.

Dessutom så får man ju ner höjden på plantorna med markbäddar, vilket kan vara fördel om man har lågt till tak så inte tomaterna växer en ur huset och nackdel om man har ont i ryggen och ska böja sig ner och rensa ogräs.

Hoppas du blev lite klokare, men smaken är som baken... dunno.gif
KRT
Vill man inte ha krukor kan man ju odla direkt i jordpåsar, då får man kanske upp jordvolymen lite.....
Eller också så lägge man stengolv MEN lämnar en del av golvet öppen för markbädd. Funderar på växthus, men jag skulle nog vilja isolera golvet på något sätt, och det är nog inte helt enkelt gjort om man ska ha öppna bäddar, MEN å andra sidan - vill man ha t.ex. en vinranka i väthuset måste man nog lämna öppet, för det kan aldrig vara praktiskt att ha en vinranka i kruka när den ändå ska stå där permenent.......

Mmmmm, svårt att bestämma sig - antar att det till syvende och sist handlar om VAD du vill odla och vad du vill använda växthuset till. Är det till för att odla, inget annat kan jag tänka mig att det är praktiskt med markbäddar. Har man å andra sidan tänkt sig att ha bord.stolar och kanske vinterförvarning av medlehavsväxter eller likande är det kanske bättre att ha helt golv.

Iren
Bara ett litet inlägg... jag har bara plattor men har tagit upp 2 öppningar i hörnen för vindrva o björnbär. På sommaren är det smockfullt men det är väldigt lite ohyra då det alltid är ny jord (i hinkar o krukor) och det är ju lättstädat. Kör med högtryckstvätt vår o höst.
Najsan
Har också ett helt tegelgolv, med hål upptaget för vindruvor som står planterade i bottenlösa tunnor. Det verkar fungera bra för de flesta, och som sagts tidigare så är det klart positivt ur rengörings och smittskyddsaspekt.

Sen finns det ju heller inget som hindrar att man tar upp golvet på några ställen om man vill det senare, det blir ju bara lite merjobb sweatingbullets.gif , men det har ju ingen dött av...
Anja Danmark
Jeg har lidt af hvert, da jeg synes, at det er meget lettere at dyrke store planter direkte i jorden - og tomaterne bliver helt sikkert bedre af det, synes jeg i hvert fald!

Man behøver ikke udskifte al jorden hvert år - måske de øverste 5-10 cm, og det er jo ikke noget stort arbejde...

Min indretning ser sådan ud:

[attachment=58500:DSC_0052.jpg]

Der er plads til masser af krukker også - når huset er fyldt op, har jeg ca. 40 chili- og peberplanter, 15 tomater, 2 agurker, 1 figentræ - og en masse småting derinde!

Iren
Det var ett härligt växthus du har Anja! Kul att se!
Peztis
Och mitt kommer bli som Anjas, förutom markbädden i mitten. Har markbäddar utmed ena lång- coh ena kortsidan.

Jag kände att fördelen med stor jordmån och slippa vattna hela tiden uppväger. Och man behöver inte byta ut all jord i bäddarna varje år om man tillför vanlig kompost.
I komposten finns det mikrober som hjälper till att ta hand om ev ohyra.
malcolm
Jag har ett pyttelitet växthus som är byggt på ramen till barnens avlagda sandlåda, goilvytan är endast 120 x 120 cm och jag har gjort odlingsbäddar till höger och till vänster samt en bädd rakt fram och i mitten finns en liten gång där man kan stå upp eller sätta ner en plankbit för att kunna sitta ner och pyssla. Detta är nog det minsta växthue jag någonsin sett men det fungerar bra och det är full ståhöjd trots det lilla formatet. Taket går inte ända upp och man kan lyfta på nockplåten för att vädra när det blir för varmt, tycker själv att konstruktionen är rätt smart och jag återkommer med bilder till sommaren när det pågår odling därinne. Allt virke kommer fö. från lastpallar som jag rivit och målat med vit fönsterfärg.
mino
Tack för svar!
Svårt, det verkar finnas fördelar och nackdelar med båda varianterna! Men städningen är ju klart ett plus!
Kullatorpet
Började bygga växthus förra året & fått många goda råd här inne. Har ju haft god tid på mej under vintern att förbereda inredningen. Tegel på golvet, i helgen byggdes det en odlingsbänk där jag tänkt ha chilis, sallad, 2 jordgubbsplantor (för att få några tidigt) basilika kommer också att finnas.
[attachment=58638:IMG_0296.jpg]
[attachment=58639:IMG_0297.jpg]
Hoppas detta kan inspirera dej.
Lycka till.

För att se vårt växthusbygge, följa hur inredning kommer på plats & hur det går med chiliväxterna, besök :
http://torpbloggen.blogspot.com/
MayaLisa
Mycket fint växthus Susann!
Kamilla_I
Susann, var tvungen att genast gå in å kika i din blogg, underbart växthus!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon