Hej alla! Första inlägget här, tänkte om nån av alla er kunde hjälpa mig.
Har en liten dröm att få till en liten "morberg"-stekhäll. Har tittat runt lite och givetvis ska allt vara så billigt som möjligt.
En muurikka kostar en tusenlapp om man väljer den som är 58cm i diameter. Nu är jag ute efter ett cementrör som jag kan ställa min muurikka på och sen vedelda underifrån.
Tänkte mig ett cementrör som går utåt lite i ena änden. Sen funderar jag på om jag kan fixa ett par hål i den för syretillförsel samt att mura dit någon avsats att lägga ett galler eller liknande till veden.
Då till min fråga, var får man tag på såna rör? Och vad ligger de på i pris ungefär? Kommer de hålla för värmen?
Tack på förhand.
-K
58 cm i omkrets bara ?? Och ca 1,40 högt ??
Då bör du kunna använda vanliga skorstens-modul-block ? Dubbel-modul ? Isokern t ex. Tre sådana "block" så är du hemma, MEN du MÅSTE ha ett rejält tillflöde av syre i botten !! Kanske tom med spjäll, annars kan det bli jävligt hett, vansinnigt hett eller inte-hett-alls ... Dvs det är svårt med värmeregleringen ... ;D
ELLER att du bygger en "skorsten" i tegel med måtten du vill ha, samt lufttillflöde i botten ??
Mitt förslag är annars att du kontaktar nån återförsäljare av skorstensmoduler och beskriver vad du vill ha, så hjälper de säkert dej. Du kanske t.o.m kan FÅ, eller få köpa billigt, bitar som "blivit över" ??
Tror nog att de ser din fråga som en utmaning ... Och de ser nog frågan om syretillförsel som ett speciellt delikat fråga !! Lycka till !!
Vill gärna se bilder, om det finns möjlighet !!
*Stintan*
02-03-2011, 12:41
Gör en enkel skiss hur du tänkt dig det hela och lägg in här, för åtminstone jag har lite svårt att förstå hur du ska få ihop det med t.ex. syretillförseln, var du ska fylla på veden och tömma askan om muurikkan ska stå på ett cementrör.
malcolm
02-03-2011, 15:19
Även cementrör går att borra/såga i med lämpliga maskiner och sedan kan man låta röret stå på ben (tegelstenar tex.) så luften kommer till underifrån. Jag har en rätt klar bild för mig hur man kan göra, även ett tomfat borde gå att anpassa för ändamålet men det blir snyggare med cementrör och sådana borde gå att få tag i vid någon större byggfirma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.