Full version: Sköldlöss
ilPadrino
Hej allihop!

Måste bara berätta om mitt sköldlössdrabbade citronträd.

Det började ganska tidigt i vintras när jag just tagit in det från terassen, bladen började skrumpna och de små vidriga "skalen" dök upp lite här och var. Jag putsade, tvättade och såpade, men den tappade bara mer och mer och till slut föll den enda halvstora citronen av thumbdown.gif

Nu fick jag till slut nog, tog ut trädet en timme i kylan och skakade bort alla löss, knipsade samtliga blad och alla angripna grenar, tog in det i duschen och skrubbade hela härligheten med ljummet vatten och en svamp, därefter en ny dos såpalösning för att förhindra eventuellt kvarvarande ägg att få i sig nåt ätbart. Givetvis fick hon sig en välförtjänt drink med kalkfritt vatten och lite näring innan återplacering ut i vintervistet. Ny procedur till helgen.

Sen vore det väl själva tusan om kräken inte försvann... sweatingbullets.gif

Har ni liknande erfarenheter av sköldlöss? De ÄR verkligen en ohyra som är svår att bli av med, särskilt vintertid när det inte finns några insekter som käkar dem.
Alba
Jag har haft sköldlöss på ett Olivträd.
Jag plockade bort de en och en. Därefter satte jag provadopinnar i jorden.
Sköldlössen återkom inte.
ilPadrino
Tack för det tipset, jag ska prova det.

Har varit lite feg när det gäller bekämpningsmedel av olika slag, men om olivträdet klarar av de där pinnarna så borde det inte vara nån fara för citronen heller.
Anja Danmark
Nej - citronen kan sagtens klare det...

Men jeg ville ikke bruge den slags til en spiselig afgrøde, og jeg mener også, at det står på pakken, at det kun er beregnet til ikke-spiselige planter.
Alexander-VG-zon3
hoppas citronen tål behandlingen också unsure.gif , själv kör jag på provado pinnar när jag får ohyra.
Anja Danmark
Man bestemmer selvfølgelig selv, om man vil spise Provado eller ej...

Men Bayer skriver selv, at det ikke må anvendes på spiselige afgrøder:

http://www.bayergarden.se/sv/produkter/vax...ektspinnar.html

ilPadrino
Det är klart, man vill ju självklart använda sina egna citroner så om det är risk att man får i sig gift är det inte bra. Å andra sidan vill man knappt tänka på vad citronerna i grönsaksdiskarna innehåller... smile.gif

Jag kör nog på med såpalösningen ett tag till så får vi se om det räcker. För övrigt är trädet i vila nu och då ska man tydligen ändå inte använda provado.

Alexander-VG-zon3
sköldlössen har ju en sköld som skyddar dom mot ''medel'', såpa hjälper inte. provado går in i växten och dödar inifrån. annars är det att pilla bort alla, jag själv hinner inte med. och provado kan man använda på vilande växter också, det som händer är att medlet inte tas upp. men när växten vaknar är medlet redo att ta veck lössen. näringen som är i är inte så mycket.
ilPadrino
Jodå, såpan funkar - inte genom att den dödar lössen och äggen under sköldarna - utan eftersom den gör att det de lever av smakar skit!

Så genom att plocka bort dem mekaniskt, samt "ta bort" maten så kan de utrotas relativt giftfritt.

imjoh
Vill lämna ut en varning om någon skulle få ett sådant råd jag fick mot sköldlöss, tvätta med rödsprit, följden blev att 95% av alla blad föll av,såg ut som de hade fått frost, osäker på hur mycket av mitt limeträd som fortfarande lever.
Alexander-VG-zon3
jag har testat såpa innan men det funkade inte för mig no.gif (det enda som funkar ät tyvärr provado för min del och då använder jagd et även om det ä'r gift, annars försöker jag undvika sånt). jag har ockås en citrus som denna vinter har fått sköldlöss (första gången faktiskt på den) och inget har hjälpt, även om jag mekaniskt tar veck eller försöker spraya med nåt medel (jag har försökt vara uppfinningsrik också med diverse medel/vätskor) så kommer dom ändå tillbaka efter någon vecka.

jag tror inte sköldlöss är så beroende av smak, dom sätter ju sig och tar direkt från växtens saften igen en ''snabel'', däremot kanske dom får svårt att fästa sig om där är såpa/sprit en annan sak varför det kan funka är att efter att dom kläcks är dom känsliga tills dom hittat en ny plats. äggen finns skyddade av mammaskalet även dom nykläckta stannar kvar under skalet något dygn eller nåt tills dom går vidare. men det är nog just i detta ''flytt''stadie man ska gå mot attack. är det kallt så är även sköldlössen mindre aktiva så vintern är en bra tid att bekämpa dom vuxna på. äggen tål tyvärr på en del arter flera frostgrader, så att sätta ut en växt i kyla risker man växten att dör än att sköldlössen gör det. äggen kan ju utvecklas när det blir bättre igen.

http://www.predator.se/
http://www.nyttodjur.se/

vill man ha biologisktbekämpning kan man kolla hos dessa, om dom har nåt som funkar mot sköldlöss. det kan man ju också testa först innan man provar provado. tummenupp.gif
Bassam
Hej

Jag ska skriva natyrliga recept :

Vi ska klippa styckning 3 Vitlöksklyftor sedan lägga till det en halv liter vatten.Tillsätt sedan till blandningen en matsked riven tvål även stick spray på anläggningen och låt dra i 24 timmar. Vi kan också lägga till ett par varma paprika och lök till vitlöksklyftor.Och att spraya lösningen späds med tillsats av vatten med en skattesats på två matskedar av lösningen per liter vatten. men så länge du inte kan hitta några skador som orsakats av lösningen, ny spray efter en vecka för att se till att insekterna slutliga

H: Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon