Hej, jag har fått för mig att odla vattenkrasse hemma i mitt fönster. Hur ska jag göra? Jag gick i somras och köpte färdig odlad på ICA som tog sig, men så vände jag på krukan och över natten så dog hela alltet...
Skötselråd motgaes gärna! Mvh/Emser
Åsa, mälardalen zon 2
29-12-2002, 09:41
Hm.. Vattenkrasse behöver nog mycket ljus och hög luftfuktighet + gott om vatten krukan ska nog stå i några cm vatten vattenkrassen växer väl i vattendrag om jag inte minns fel, men det är ju mystiskt att den dog så fort. Jag har inte odlat vattenkrasse bara vanlig smörgåskrasse och det är ju en helt annan växt.
Ingrid på Västkusten
29-12-2002, 17:24
Halloj,
Det är enklare att odla smörgåskrasse och rädisgroddar inomhus än vattenkrasse inomhus och så smakar de ungefär likadant. Det går utmärkt att odla vattenkrasse utan att den står i några centimeter vatten med - men luftfuktigheten är A och O - prova ett miniväxyhus åsså en lysrörslampa ovanpå.
Har Du funderat över att odla groddar förresten? Finns en ohygglig massa goda sorter som alla smakar olika och de är ett mkt bra alternativ till övter och annat man längtar efter inomhus så här års,
Hälsar Ingrid
Emser
30-12-2002, 17:47
nej, att odla örter är inget som så-där markant har slagit mig - det är väl mer när man har tagit mod till sig och köpt något skumt på Ica som överraskande smakar "gott" (eller bättre) och som man vill prova på att odla det själv...för inget slår ju egenodlat!!!!!!
Men jag gillar stora groddar - som solrosgroddar mm. Är det någon som kan tipsa om fler? Något som passar på morgonmackan, typ! Mvh/Emser
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.