Full version: Blommande hög
Zanna
Jag måste bara berätta om min rabatt som jag gjorde i somras. Min tomt är öppen mot grannarna runt om så jag tänkte att jag börjar med att skärma av lite i ett av hörnen. När jag grävde ut mitt grönsaksland och hallonbuskar så tog jag grästuvorna och la i en v-formad hög. Den blev ca 1 m hög, sedan lastade jag på jord för att täcka grästuvorna och så planterade jag solrosor, krasse, luktärt och klätterväxter, malvor och lite andra blommor (allt som mina vänner bidrog med). Utplanteringen blev ganska sen och de stackars växterna såg så dåliga och nästan vissna ut att jag misströstade när jag planterat allt.

Men.. min hög blommade något otroligt, man riktigt såg hur det växte! Min kära granne som är en riktig veteran i trädgårdssammanhang (närmare 80 år och väldigt mån om sin trädgård) frågade vad jag gödslat med. Jag förklarade att jag inte gödslat alls utan att det nog var grästuvorna som gav så mycket näring. Han tittade lite skeptiskt och trodde mig nog inte. Han och mina andra grannar beundrade min blommande hög hela sommaren - för att inte tala om hur glad jag kände mig och blicken drogs hela tiden till blomsterprakten (mycket trevligare än att titta in i grannens trädgård.

I sommar ska jag gräva större land och därmed göra min "blomhög" större + göra en till hög. biggrin.gif
nilla
Det låter jättefint! har du inga foton på hur det blev?

Jag odlade en "mur" av höga solrosor som insynsskydd förra sommaren, men det tog ju ett tag innan dom var uppe högt nog för att skärma av bra.
En uppbygd mur blir ju mer effektivt, och förmodligen ger den ett bramikroklimat inte bara på den utan framför... hmm kanske som "rygg" åt tomaterna.

Gunilla
Louise
Kul att höra om andras lyckade projekt - det ger inspiration att prova nya saker. Kul också när man kan slå två flugor i en smäll, som du som fick både ett nytt grönsaksland och ett blommande skydd mot grannen.

Louise
Zanna
Jag tog kort men rullen är inte framkallad än. När bilderna kommer lägger jag in dem i mitt album (vilket jag sett att man kan ha).

I sommar ska jag också plantera lite solrosor runtom som lite avskärmning. Problemet är att min granne på östra sidan får inte så mycket sol om jag gör häck mot dem så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det. De sitter nämligen på den sidan av huset (de har ca 3-4 m melllan sitt hus och min tomt) för deras hus är placerat så att de inte har så mycket soliga platser att sitta på (min trädgård har väldigt mycket sol däremot - med undantag av gräsmattan framför huset som har skugga på eftermiddagen och tomten just runt huset som har skugga del av dagen).

Det där med mikroklimat framför min hög lät intressant... får spinna vidare på det (högen sluttar framåt så det är ingen skarp hög kant).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon