Full version: Gurka i växthus?
jimmy76x
Hej!

Tänker börja odla i år, första gången för mig. Funderar på att både odla i pallkragar, sallad och annat men sedan också odla i växthus. Jag tycker det verkar lite omständigt att gräva upp marken så jag funderar på att odla allt i krukor i växthuset. Kan man odla gurka i kruka? Hur stor kruka behövs i så fall per planta? En dum fråga kanske, men hur många gurkor är normalt att få på en planta?

Tacksam för svar!
Malin_MeL
1 gurkplanta i en 20 liters hink funkar bra!

jag har odlat en minislanggurka och hade två plantor, den ena gav lite mer än den andra, det blev mer än vi orkade äta! plockade typ 3 om dagen tillsammans under högsäsongen
Kamilla_I
Jag brukar plantera gurkan i en kruka utan botten, sedan krukan i en 20L hink, just eftersom de är så känsliga mot röta.
Jag har iofs inte provat utan krukan... det kanske är en myt giggle.gif
Anja Danmark
CITAT (Kamilla_I @ 06-03-2011, 22:36) *
Jag brukar plantera gurkan i en kruka utan botten, sedan krukan i en 20L hink, just eftersom de är så känsliga mot röta.
Jag har iofs inte provat utan krukan... det kanske är en myt giggle.gif

Nej - det er ikke en myte, men en rigtig god idé med krukken, så selve planten holdes tør smile.gif
Ally
CITAT
hur många gurkor är normalt att få på en planta?

Jag kom igång lite sent, eftersom växthuset var byggt klar lite sent i säsongen. Första gurka 20/7, sen från 12/8 fick jag en gurka (storlek som man köper i mataffären) ungefär varannan dag. Jag gallrade bort små gurk bebisar (åt upp dom bara) för att få en jämn skörd i takt att vi kan äta upp dom.
Största var 580 gram och 44 cm lång! Och inte tjockt, dvs, det var en "vanlig" gurk tjocklek.
Louisa F1 heter det.
Odlad i markbädd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon