Full version: Änglapelargoner
Fjortispower
Världens bästa krukväxter för inom- och utomhusbruk! Buskiga, breda, aldrig för höga, blomrika med de mest fantastiska söta blommorna, fina, söta, eleganta, you name it!

Men! Som vanligt så syns de bästa växterna aldrig till i handeln av en anledning, bara tråkiga vårvinterväxter som dör i rumstemperaturer! -cry-.gif

Så, var kan jag hitta dem om jag vill känna på en innan jag köper hem den!

?
fuchsian
Jo, men det fanns ju en hel bord fulla med sådana på våran närmsta trädgårdcenter. Jättefina och lagom stora och inte alls dyra ...... skulle köpt med mig men maken drog mig ur affären för jag skulle ju enbart köpa innekrukor, inte blommor....... ranting.gif Jädrans karlar!!!!! .... Fuchsian ......
Alba
Blomsterlandet brukar ha fina - kolla där.
Fjortispower
Oj! Nu menar jag inget dumt, men kan ni se skillnad mellan de engelska pelargonerna och änglapelargoner?För det är många som blandar ihop det när jag nämner änglapelargoner. Änglapelargoner är mindre i blommorna och blommar inte i "flockar". Trots de så blommar de rikligare och mycket finare än de engelska pelargonerna som ser "tjockare" ut, och ska vara lättare att övervintra i inte för varm rumstemperatur. Dessutom blir änglapelargonerna kraftigare med åren och kan se ut som ölandstok kan göra i buskens form efter några år! Det är sådana jag vill ha!

Kallas även pensépelargoner.
Alba
Ja Änglapelargoner är en grupp av de engelska.
Blomsterlandet brukar ha Änglapelargoner. Bla Tip Top.

Engelska pelargoner lyckas jag aldrig övervintra men däremot Pensepelargon / Änglapelargon.
Jag köpte från Odla i fjol Violpelargon -Pelargonium violareum. Vilken grupp de tillhör är jag osäker på.
Fjortispower
Men å, typiskt. Blomsterlandet hos mig hade bara några ruttna ex av änglapelargoner, samma med Plantagen.
Alba
Jag tror inte de hunnit komma än.
Blomsterlandet brukar ha Pelargonvecka på våren - då brukar de finnas.

De finns inte heller här ännu.
Fjortispower
Just ja, det brukar de ha. Hoppas det inte bara finns tantiga zonaler då utan just Tip Top som jag närmare sagt menade.
Alba
De taniga spretiga går helt bort för mig också. Jag vill ha kraftiga buskiga ex.
Jag kommer i håg att Tip Top har jag köpt också på Buketten - kolla även där senare i vår.
fuchsian
Hej,

Det var en stor skylt att det var engelska pelargoner, så jag vet det säkert. Annars kan man lätt förvilla sig om de inte har sorterat upp och namngivit dom, men trots det brukar jag känna igen de mest vanliga i de olika grupperna.
Denna blomsterhandel är en lokal handel ute vid ett samhälle, men är väl besökt även av stadsbor.

Skit också, hade velat ha med en sådan, 49kr för en regäl och kompakt planta, en del av bommorna hade redan kommit fram och de var sååååå -cry-.gif snygga. Jag övervintrar inte dom och köper enstaka, det är inte lönt att ens försöka med övervintring, men det är ju så vackert så det gör inget om man får slänga sedan, precis som andra sommarblommor.

Jag får väl utöva lite "utpressning" här hemma så jag får min blomma, eller ..... yahoo.gif ... Fuchsian....
(skulle ta med kameran och ta bilder, de har så mycket snyggt och det hela är ombyggd 2 år sedan.)
Fjortispower
CITAT (fuchsian @ 03-03-2011, 10:18) *
Hej,

Det var en stor skylt att det var engelska pelargoner, så jag vet det säkert. Annars kan man lätt förvilla sig om de inte har sorterat upp och namngivit dom, men trots det brukar jag känna igen de mest vanliga i de olika grupperna.
Denna blomsterhandel är en lokal handel ute vid ett samhälle, men är väl besökt även av stadsbor.

Skit också, hade velat ha med en sådan, 49kr för en regäl och kompakt planta, en del av bommorna hade redan kommit fram och de var sååååå -cry-.gif snygga. Jag övervintrar inte dom och köper enstaka, det är inte lönt att ens försöka med övervintring, men det är ju så vackert så det gör inget om man får slänga sedan, precis som andra sommarblommor.

Jag får väl utöva lite "utpressning" här hemma så jag får min blomma, eller ..... yahoo.gif ... Fuchsian....
(skulle ta med kameran och ta bilder, de har så mycket snyggt och det hela är ombyggd 2 år sedan.)

*Hej jag är fuchsian som gillar att babbla*
fuchsian
CITAT (Fjortispower @ 03-03-2011, 12:22) *
*Hej jag är fuchsian som gillar att babbla*

OK! ---- inga svar.

Men är stolt ägare till 3 maffiga och stora engelska pelargoner i fina färger,
bla blaaa .....
fuchsian
XXX
Fjortispower
?

Öhh, whatever smile.gif
pelargonfreak
Bor du i Stockholm ? rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon