Skulle behöva lite hjälp och tips för att hålla mina orkidéer levande.
Har 7-8 st hemma som ser bra ut sen har jag 4 st som jag fått av en arbetskamrat
för att hon skulle slänga dom. De såg ganska risiga ut redan när jag fick dem men nu
ser de nästan ut att vara döda. I början stod dom i ett rum som var ganska kallt men
då jag såg att de inte mådde så värst bra så flyttade jag dem till ett varmare rum.
Jag vattnar dom ca 1 gång i veckan och har läst att man ska låta vattnet rinna igenom
krukan så har börjat med det nu. Nästan alla bladen har trillat av och stängerna börjar
att torka nu. Är det försent att rädda dom?
Hej
De fick mera vatten så det är bra om du tar bort skadad delar och skadad rötter,du ska omplantera dem på nytt jord och tar försiktigt med vatten.
H:Bassam
Jubbe063
03-03-2011, 15:55
Först av allt, beror ju på vad det är för orkideer du har. Alla sköts lite olika. Så går inte att ge dig några råd innan du sagt vilka sorter det gäller.
Okej.
Har kollat runt lite och antar att det är Phalaenopsis orkidéer som jag har? Det ser iaf ut som så på bilderna när jag googlar Phalaenopsis.
De är köpta i en vanlig mataffär. Har tagit bilder men har problem med att lägga in bilder från min mobil tyvärr.
ingrids
05-03-2011, 08:16
Om det är brudorkidé undrar jag hur rötterna ser ut - har du några gröna rötter på dem eller är alla rötter brunbeiga. Brunbeiga rötter är döda, grönaktig lever. Finns det friska rötter och en grön bladrosett innerst innanför de vissna bladen finns det hopp och din vattning låter som man ska göra. Att stänglarna vissnar om orkidéerna haft det mindre bra en period är helt naturligt, det kan ta ett tag innan det kommer nya dock. När/om orkidéerna visar att de är på gång igen kan du börja göda dem försiktigt.
Jubbe063
05-03-2011, 10:52
Här vaden börjat trilla låter det som nåt av 3 saker
1) de är tropiska o vill ha temo kring 18 grader och uppåt, så om det var kallt i förra rummet kylskada.
2) vatten i bladrosetten ger röta i bladen lossnar.
3) komposten far blöt tät o nedbruten. Är rötter gröna o friska vattna inte för det är fuktigt nog, när rötter är grå men fast o fin är de torra o man vattna. Rötter som ser annorlunda ut mår inte bra eller är döda. Komposten ska vara så luftigare att den torkar upp på 7-9 dagar, håller den fukt längre så plantera om. Förskingringen komposten känns fast hård. Gammal känns smulig och svampig
En del rötter har blivit vitaktiga i färgen och vissa rötter ser gröna ut fortfarande. Den lilla bladstammen eller vad det är, den som bladen har suttit fast i, har torkat helt. Ska jag fortsätta vattna som jag gör och se om dom tar sig eller tror ni att det redan är för sent?
Jubbe063
10-03-2011, 17:10
Ibland händer det att nytt skott skjuter upp från rötterna. Men har planta tappat blad är det oftast försent. Men så länge rötterna öre friska så öre det värt ett försök. Nu när den inte har några blad så använder inte den nästan nåt vatten alls. Så vattna du som vanligt ruttna allt.
Ta upp ur kruka rengöringsmedel rötterna från komposten. Ta lite vitmosss och fukt, krama ur allt vatten från mossan. Lägg den knappt fuktiga mossan och planta utan bladen i en påse, knyta inte igen den helt, luft måste cirkulera. Lägg eller häng påsen ljust men inte i solen. Håll mossan knappt fuktig o vänta på om nya skott växer ut. Om det gör det så plantera sen som vanligt igen. Kan ta flera månader, SP ge inte upp SP länge rötterna öre fasta och fina.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.