Hej!
Kan nån förklara hon / han blommor när det gäller gurka. Har kikat på gurkfröer och där står det att den sorten sätter bara honblommor. Vad menas ??
Tackar på förhand.
Piccante
02-03-2011, 18:52
Att den bara får honblommor. Gurka har inte dubbelkönade blommor utan det finns både hon och hanblommor på de flesta sorter.
isklockan
02-03-2011, 19:23
Ok men vad menas med det??
vicky-g
02-03-2011, 19:25
Kan tillägga att om det står att sorten bara har honblommor så blir de ändå gurka. Man behöver inte och ska inte ha hanblommor i närheten. Den ska helt enkelt inte pollineras.
På balkongen har jag sorter med bara honblommor då behöver jag inte springa runt som en galning med penseln. Medans på friland har jag sorter med både han och honblommor.
isklockan
02-03-2011, 21:04
Ok..det känns som jag skulle behöva lära mig en hel del om gurkodling :-))
Pollinering , pensling osv.
Är det nån som vill så får ni gärna skriva ner HUR jag ska gå tillväga med min planerade gurkodling.
Alla tips är välkomna ...både små och stora , och absolut sånt som kanske är helt självklart för en del men inte för andra.
Kram
Hej
Det är bättre om du planterar Gurkor som har bara hon blommor på grund att de behöver inte befruktning och de har bra smak och utan frö
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.