Full version: Nakenfröpumpa
Fröken Knuff
Funderar på att odla nakenfröpumpa och letar efter en bra sort. Någon som kan rekommendera? Vad har ni andra odlat?

Hade först tänkt mig 'kakai', men den hittar jag ingenstans.. har den utgått??
Iren
CITAT (Fröken Knuff @ 02-03-2011, 22:19) *
Funderar på att odla nakenfröpumpa och letar efter en bra sort. Någon som kan rekommendera? Vad har ni andra odlat?

Hade först tänkt mig 'kakai', men den hittar jag ingenstans.. har den utgått??

Odlade nakenfröpumpa "Olga" förra året och den mognade sent(kall sensommar) gav mycket frö och gick från mörkgrön till orange då den mognat.
Fröken Knuff
Ok, tack Irene! smile.gif

Prövade du att äta fruktköttet? Jag vet att man brukar säga att det är smaklöst, men går det över huvudtaget att använda i matlagning eller smakar det illa? sick.gif
Iren
Provade faktiskt inte det just för jag hört det med... kanske dumt?? Men så är det kanske inte något man är van vid. Däremot är jag jättenöjd med spagettipumpan som var kul och hade en bra smak.
Åsa, mälardalen zon 2
Har odlat Kakai, Lady Godiva och Gleisdorfer Ölkurbis och alla de tyckte jag var bra.

Runåbergs slutade med Kakai eftersom det inte gick att få tag på ekologiska frön av den sorten, de har ju inriktat sig numera på att sälja ekologiska frön
Fröken Knuff
Irene, kul att spaghettipumpan var god! Den har inte jag tyckt ser så god ut, så det var roligt att höra. Tur att ens fördomar så ofta visar sig felaktiga smile.gif

Ah, tack Åsa för infon. Det låter ju onekligen som att man kan välja i princip vilken sort som helst då om både Olga, Kakai, Lady Godiva och Gleisdorfer Ölkurbis är bra. Tack så mycket!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon