åsaj
Jag vill göra om mina jord/ogräsgångar framför torpet till fina och lättskötta grusgångar. Tänkte gräva ur kanske 20 cm, lägga markduk, sen bärlager, och sist något som är mjukt och skönt att gå barfota på, typ sjösten. Men den sjösten jag har sett tycker jag inte passar i färg till falurött torp. Det finns väl bara gulaktig eller svartvit sjösten. Jag vill ha något mer svenskt, "granit-grus", fast det som heter gårdsgrus tycker jag gör ont i fötterna. Kan man få tag på tumlat gårdsgrus någonstans?

ingrids
Det heter säkert olika hos olika firmor men det jag har kallades dräneringsgrus där jag köpte det. Osorterat och osköjlt naturgrus från ganska stora stenar, nästan 7 cm men rätt platta, till strax runt ärtstort. Ser naturligt ut och är ganska skönt att gå på barfota, fast jag är uppvuxen med att springa barfota på grus och går automatiskt lite plattfotat så att det gör mindre ont. Inget man köper på säck från affären utan sånt grus lokala företag med egen täkt säljer på kubik.
Margith
Skulle det här kunna vara nå´t?

[attachment=58493:090725_T..._rdsland.jpg]

Det här gruset hette naturgrus singel 8/16, enl faktura från lokal grusgrop.
Det är lite vasst om du går barfota på det, men det ligger hyfsat still.
Ett runt grus kommer att glida iväg under fötterna på dig. Alltså inte helt lyckat i en grusgång, om du inte har kanter runt gången som hindrar gruset från att flyta iväg in i gräsmattan bredvid.

Peztis
Kollade lite och kanske natursingel skulle kunna vara något, finns i olika storlekar. Verkar vara ett rätt rundat grus som ska vara behagligt att gå på.
Tänk på att ju runadre ett grus är, desto svårare är det att gå på för man sjunker ned i det. men å andra sidan är det ju mindre vasst för foten.
Ett kantigt grus hakar fast i varnadra och låser fast sig så det blir mer fast och kompakt - men mycket vassare.

Här kan du se lite om olika sorters grus: http://www.molnsatra.se/sortiment/jord,-grus--sand.aspx
ingrid fuxwall
Vi fick grus som var runt - eftersom här finns en hund så skulle gruset vara runt - gulligt tänkt av chaffören och det går att gå barfota på men vad det heter vet jag inte.
åsaj
Tack alla snälla för hjälpen! Det lutar åt natursingel, det måste ju funka att gå på utan att sjunka ner i det just som ni skriver. Jag får härda fötterna lite...
ogräset
Hejsan

Satt och kollade runt lite på forumet, och hittade din tråd åsaj.

Vi har tagit bort vår asfalt, och lagt singel. Jag ville inte ha vassa stenar och eftersom vi har ett rött hus så ville jag ha stenar som passade i färgen. Han som hjälpte oss att gräva tipsade om dessa stenar, det dumma är att jag kommer inte ihåg vad de hette. Stenarna går i grått och lite terrakotta, och som min son sa när han var liten, det är runda mjuka stenar. Killen som grävde hämtade stenarna i ett grustag, det är Skanska som äger detta grustag.
Hoppas att du hittar det du söker.
Färgen på stenarna syns inte så bra på bilden.

Mvh Birgitta coolgleam.gif

Uppfart_DSC8017.jpg

Fågelvägen
Vi har tvättat gårdsgrus 8-16 mm. Det är vackert, ser naturligt ut och följer inte med in i huset ens om man har skor med kraftigt mönstrad sula. Man kan gå barfota på gruset, det sticks inte, men är nog lite knöligt - fordrar övning.
Färgintrycket beror på varifrån gruset kommer: grått, gråvitt, rosa som röd granit.
bippa
En annan intressant fråga i sammanhanget.. har någon några hintar om vad sånt här kostar? Sitter här och försöker tänka ut om jag har råd med nytt grus fram till gången. Min gång liknar mest en leråker med fläckvisa grästuvor, så denna tråd var av intresse! Någon som har ide om pris?
ogräset
Hejsan!

Kommer inte ihåg vad det kostade, men vi hade en grävmaskin här som grävde ut noggrant. Såg till att all jord kom bort, och så hade vi en stor sten som hade tryckt upp asfalten, den togs bort.
Sedan körde han hit ett rejält lass med singel, vi har haft det i två år nu funkar toppen. Även på vinter...
Mvh Birgitta:-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon