Full version: Klätterväxt i kruka
Mums02
Hej!

Jag är en nygammal medlem som reggat mig på nytt. Jag har bott i en lägenhet ett tag på översta våningen utan balkong. Gud vad jag har saknat blommor! wub.gif

Nu har jag äntligen flyttat till en balkong på bottenvåning igen och är i full färd med att planera allt jag vill odla där ute. Tyvärr är balkongen inte så stor och därav har jag ett problem... g.gif

Jag hade velat odla någon klätterväxt mot spaljé längs med ena kortsidan. Tänkte bygga en låda som är 125 cm lång, kanske 60 djup. Bredden borde också vara 60 cm men då tar den så mycket plats att jag får svårt att kunna få in ett litet möblemang. Så jag hade helst behövt klara mig med 30-40 cm. Finns det något jag kan odla i en så långsmal kruka som klättrar?
Drömmen är klematis, men det kanske inte går?

Jag bor i zon III-IV och balkongen får sol från lunch till kvällen. coolgleam.gif

Just det! Glömde skriva att jag inte vill ha några giftiga växter. Har jag tur så går hyresvärden med på att jag nätar in balkongen så att katterna kan vistas där ute w00t.gif
Finn Klematis
Hej!

Du kan odla klematis. För att lyckas bör Du göra enligt följande.
Kvadratisk (fyrkantig)kruka 60 Cm. sida 60 Cm. hög. Klä sidorna
och botten invändigt med 5 Cm frigolit. Obs dränerhål i botten.
Lägg 10 Cm med lecakulor i botten på krukan. Plantera i Hasselfors
U-jord.
Om Du sen väljer en klematis klippgrupp 3 från något av våra
östra grannländer, kommer Du inte att få några problem med övervintring.
Om Du talar om vilken färg Du vill ha,skall jag lämna förslag på klematis.

Lycka till.
Finn
Mums02
Tack Finn för svaret! Jag vet hur duktig du är på klematis så det va svar av dig jag hoppades få smile.gif Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag av utrymmeskäl hade velat bygga krukan smalare men längre. Isolerar gör jag ev i så fall bara i botten invändigt för att spara plats sommartid och sen isolerar jag utvändigt runt om när frosten börjar närma sig. Borde väl fungera? Då sitter man ändå inte på balkongen så mycket så då kan jag bygga på med frigolit o bubbelplast när jag flyttat möblemanget.
Mums02
Putt...

Ingen som kan ge förslag på vilken ogiftig klätterväxt man kan odla i en långsmal låda? Djupet kan jag anpassa eftersom jag ska bygga lådan själv smile.gif
fuchsian
Om du vill endast ha blommor så kolla ex. blomman för dagen, om den skulle passa eller ärtväxter, luktärtor, detta är nu rakt på men kolla giftigheten.
Om du vill ha lite att mumsa på så finns ju den självfertila mini-kiwin, men den får du hålla efter, för den är fin men växer som attan om den trivs.
Sen kam man ju göra så att om du får bygga upp en spalje, så häng krukväxter i den, de som hänger neråt, det finns flera sorter att välja på vad du vill ha.

Klematisen är bra, den anpassar sig att det inte är fyrkantigt utan avlång och då kanske du kan utnjytja den bättre till andra växter.
Detta var mina funderingar när jag såg tråden så lite av varje som förslag att du kan tänka på olika arangemang, menar jag. .... Fuchsian.....
Mums02
CITAT (fuchsian @ 04-03-2011, 15:06) *
Om du vill endast ha blommor så kolla ex. blomman för dagen, om den skulle passa eller ärtväxter, luktärtor, detta är nu rakt på men kolla giftigheten.
Om du vill ha lite att mumsa på så finns ju den självfertila mini-kiwin, men den får du hålla efter, för den är fin men växer som attan om den trivs.
Sen kam man ju göra så att om du får bygga upp en spalje, så häng krukväxter i den, de som hänger neråt, det finns flera sorter att välja på vad du vill ha.

Klematisen är bra, den anpassar sig att det inte är fyrkantigt utan avlång och då kanske du kan utnjytja den bättre till andra växter.
Detta var mina funderingar när jag såg tråden så lite av varje som förslag att du kan tänka på olika arangemang, menar jag. .... Fuchsian.....

Tack för dina funderingar Fuchsian biggrin.gif

Jag ska som sagt ha just spaljé längs med hela kortsidan av balkongen och därför vill jag ha någon som växer sig stort så det fungerar som lite insynsskydd.

Blomman för dagen är giftig och luktärter är fina men de täcker kanske inte så bra? Måste inte heller vara en repenn men det hade varit roligare på sätt och vis. Tänkte ett tag på slingerkrasse som anuell men hittar bara med gula/orangea blommor och det vill jag inte ha.

Mini-Kiwin ska jag kolla in! Har aldrig hört talas om den så det kan vara aktuellt biggrin.gif

Förstår inte riktigt din mening: "Klematisen är bra, den anpassar sig att det inte är fyrkantigt utan avlång och då kanske du kan utnjytja den bättre till andra växter."
Menar du att klematisen kan trivas i en låda som är 30x120 eller menar du att det är bättre att ha andra växter?

Mvh
Emma
fuchsian
Jo, jag menar att om du gör en låda i de måtten så nog katten ska klematisen kunna dra sina rötter åt bägge håll om du sätter den i mitten.
Jag tror också att om du sätter den åt ena sidan (inte precis i kanten) så växer ju den och rötterna sprider sig dit jorden räcker.
Jag har gjort så att när jag har planterat en klematis i en kruka eller en stor balja, så drar dom iväg rätt fort och är sen kala nertil innan de får några år på nacken så har jag planterat nertill sommarblommor för att det ska se fylligt ut tills det inte behövs längre när klematisen har blivit maffig också nertill.

Mini-kiwin som jag köpte i våras fyllde sin stora kruka nertill helt med blanka och friska blad och den tålde solen bra och sen började jag ta upp de klena rankorna och binda uppåt på en ställning som jag hade satt i krukan, en fjäderformad sådan.
Det finns för det mesta en hon- och en han-planta, men jag ville inte ha 2 planter för de kommer nog upp till knocken på mitt växthus så jag pratade med dom på Blomsterhuset och den killen var kunning och skaffade mig en enda som ger små gröna kiwin. De liknar dom som man köper, men är inte håriga, men lika goda.
Jag fick min kruka fyllt redan mot mitten av sommaren, så den är snabb och sen är den så vacker i bladverket.
Kolla på dom, om det vore något.
Och kan du sätta upp skydd så där finns hur mycket plats för hängväxter i krukor att fylla ut det hela.
Mini-kiwin tappar sina blad senare på hösten, men det gör ju också klematisen.
Jag kommer att sätta upp en kaprifol i en jättebalja för jag har ett plank där bakom jag har mina krukor och blomsteri bakom en av våra garage i ett skyddat läge och jag slipper ha det lite överallt.
Det finns lika många ideer som alternativ när man börjar höra sig för och trädgårdstidningarna har jag sparat sen jag började prenumera dom. Alltid något som man har nytta av. .... Fuchsian....

PS: kom på att tänka på att det finns olika stora bambu-grässorter vilka täcker bra, men vet inte på raken om det fanns något som är vintergrönt (eller har en annan färg på vintern) Tänker själv köpa några "tofsar" och lägga i olika krukor, kanske ensam eller som bakdel, inget är klart än så länge. ds.
Mums02
Roligt att man kan äta mini-kiwisarna och den va fin smile.gif Kan vara ett alternativ om jag inte vågar chansa med klematis. Det låter logiskt det du skriver. Får kanske gå till plantskolan och fråga vad de säger o rekommenderar för sort. Det finns så många fina ju med lite olika behov smile.gif
fuchsian
Jag vet inte var du bor, men så här i början av planeringen kan man gå till biblan och låna böcker. Själv är jag med i en trädgårdsbokklubb och får erbjudanden av de nyaste böckerna och sen finns det också böcker i det häftet som de säljer billigt och om det är något speciellt som man letar ofta, så är det bra att ha en bok och leta svar.
Jag vet inte om du läste i en tråd om klematisar där en dam hade köpt sin på Lidl????? endast en billig sort och denna sorten finns nog i trädgårdsaffärerna mycket dyrare, men lika fin planta. Den hette nog Piilu, med stora rosa blommor, så kolla den tråden. Hon har en bild av den också.

Jag brukar också anlita en mataffär, och köpa deras plantor och de har haft flera år i rad klematisar, och de kostar först ca. 69kr och efter ett par dagar är de nere i 49kr eller lägre, men så länge väntar jag inte och alla har varit tacksamma, samt om de hade inte klarat sig så....... vad gör det då. I trädgårdsaffärer kan de i regel kosta kring 200kr, mer och mindre.

Jag är ju nybörjare med den nya typens trädgård, så jag har prövat mig fram med olika resultat. Då finns det mer att prova om man kan få blilligare och fina exemplar.
Min beställda Mini-kiwi kostade inte mig mer än strax under 200kr och det på Blomsterhuset. Jag har namnet på den i växthuset, så jag kan hämta den och ge namnet till dig.

Jag tänkte på att hur hade du tänkt göra med avrinningen av överskottsvattnet ur krukan? Min man byggde till mig en långsmal blomlåda av virke och sen sänkte han en svart avlång plastbalja (murarbalja) i den och borrade flera hål i botten. Sen lade jag riktigt med lecakulor i botten av den och en dräneringsrör och sedan en vanlig markduk som täckte upp till kanten innan jag fyllde på jord. Vattnet rinner ju av men jorden stannar kvar på sin plats.
Han kopplade ihop 2 sådana och lade mellan dom ett bord, även den lika lång. Det blev faktiskt jättebra.

Vad sägs om blåbär? Jag har i den ena baljan amerikanska blåbär (måste ha 2 hon och han planta) men de är inte så snygga just nu, men vi fick bär redan på eftersommaren. Där gäller det att ha rododentronjord, så det blit lite bökigt, för jag tror inte att de andra vaxterna gillar det. Har det också på min krukhortensia.
Det blir alltig lite myror i huvudet när man tänker börja med något nytt, men läs på i andra forumssidor om olika växtgrupper, det finns duktiga damer och herrar som har sysslat med detta länge.
Jag beställde rosor och gm em medlem som hade massor av dem och hade det i bildalbum, fanns det så fina och till alla ändamål, även med knappt några taggar på. Hon heter Kajsa, så leta dig dit, hon har massor av klematissar och omdömmen om sina växter.
sånt är så tacksamt och värdefullt att få tips om. ..... Fuchsian .....
PS. jag har en bild på min mini-kiwi, men då får du skicka mig en PM så öppnar jag albumet. Jag är inte färdig med mina bilder än så jag håller det stängt, men kan öppna om du bara säger till. ds.
mojan
Skulle Humle kunna passa?? Den får stora blad om du vill få lite insynsskydd.
fuchsian
Jag har tänkt på humle själv vid min egen hörna för blomplanteringar, krukor och allehanda tillbehör.
Men jag måste ha den i en jättebalja, men det finns plats.
Jag fick denna plats bakom vårt andra garage där han har ved och annat, men på den vidaste delen fick jag uppsatt en spalje, (insynskydd) och bakom mig har jag grannens 3-meters tuija... confused.gif

Mot denna plank skulle jag vilja göra det mjukare, har tänkt på något snabbväxande, men klematisen blir för liten, så då har man ju humle eller kaprifol att välja på. .... Fuchsian .....
Finn Klematis
CITAT (fuchsian @ 06-03-2011, 13:02) *
Jag har tänkt på humle själv vid min egen hörna för blomplanteringar, krukor och allehanda tillbehör.
Men jag måste ha den i en jättebalja, men det finns plats.
Jag fick denna plats bakom vårt andra garage där han har ved och annat, men på den vidaste delen fick jag uppsatt en spalje, (insynskydd) och bakom mig har jag grannens 3-meters tuija... confused.gif

Mot denna plank skulle jag vilja göra det mjukare, har tänkt på något snabbväxande, men klematisen blir för liten, så då har man ju humle eller kaprifol att välja på. .... Fuchsian .....

Finn Klematis
Hej!

Nu säger man att det inte beror på storleken, men Paul Farges
(Summersnov) 7-10 M. långa rankor eller Vitalba 15-20 M långa
rankor borde kunna tillfredställa Dig.

MVH.
Finn
merlin68
CITAT (Finn Klematis @ 06-03-2011, 14:14) *
Hej!

MVH.
Finn

Hej,

vill bara sno tråden ett litet ögonblick och tackar dig Finn för de fina råd du gav på trädgårdsresan till Türi för två år sedan. Köpte flera clematis enl dina rekommendationer och är jättenöjd. Tack blomma.gif
fuchsian
CITAT (Finn Klematis @ 06-03-2011, 14:14) *
Hej!

MVH.
Finn

Hej,

Är detta klematissar som du nämner i ditt inlägg? Ja, men visst, bara de blir långa och fina så allt duger, samt kanske skulle ta upp det i en annan del i trädgården där jag behöver lite klättrare.

Då kanske jag får tänka om vart jag ställer min jättebalja i "blomskötrummmet". Blanket hindrar ju solen till neredelen av den, men då skulle jag kunna sätta baljan i gruset vid kanten av planket och vända på klättrandet.
Jag skulle plocka in de bilderna om detta bygge, så du kunde se det, men om jag försöker få in dem och återkommer till dig? Jag är på väg till båtmässan till Sthm och är borta ett par dagar.

Tänkte på en sak, mina klematissar är så kala nertill och blommorna är uppe i toppen, så vill jag nog inte ha det. Vill att de fyller ut också nertill. Nu har jag haft sommarblommor framför kala stammarna, men har tänkt så det knakar det är storblommiga sorter som blommar 2 ggr per sommar, så har inte vågat mig på att klippa på dom.
Finns det inte mini-klematissar som kan fylla nertill, eller är jag ute och cyklar??... confused.gif
Jag är annars jätteglad åt klematissar och har tänkt ha mer av dem i min trädgård. ... Fuchsian .....

Finn, Kan jag få återkomma efter mässan, men jag läser även denna tråd?
Finn Klematis
Hej!

Ja det är Clematis. Det finns Ca. 230 olika clematis arter.
Det finns omkring 1200 storblommiga sorter.
Det finns omkring 1000 småblommiga sorter.
Det finns clematis som blir 20 M. höga.
Det finns clematis som blir 15 Cm. höga.
Det finns clematis där hela plantan blommar.
Felet är att många sätter = mellan klematis och Jackmmanii.
Du får gärna åtekomma med frågor här på forumet eller genom
mail. finn@eldh.net

Mvh.
Finn
Mums02
Efter en del funderande har jag bestämt mig för att chansa på en klematis i min långsmala kruka (125x35cm). Jag hade velat få lite tips om vilken sort som skulle kunna passa.
Balkongen får som sagt sol från lunch till kvällen och jag bor i zon III-IV.
Jag vill att klematisen ska klättra eftersom jag vill insynsskydda ena kortsidan av balkongen.
Färger jag tycker särskilt mycket om är rosa och lila.

Eftersom jag vill ha insynsskydd ganska fort funderar jag på att samplantera med törnrosas kjortel. Skulle det funka tror ni? Jag fick upp ögonen för den nu ikväll och vet inte så mycket om den. Brukar den gå att köpa som planta eller måste jag så den själv?
Finn Klematis
Hej!

Klematis är ett bra val,men Du skall vara medveten om att klematis
klippgrupp 3 bara ger insynsskydd Juni-Februari. Klematis vill inte ha
rotkonkurans.
Gillar Du rosa så finns det ingen som är bättre än Comtesse de Bouchad.
Otroligt rikblommande och hela plantan blommar.

MVH.
Finn
Mums02
Tack Finn! Dig kan man minsann lita på. Hon va helt underbart vacker och precis i min smak.

Blev lite ledsen över att klematisen inte vill ha rotkonkurranse dock. Jag kanske sätter klematisen i en stor kruka och sedan något annat brevid i min långsmala låda. Kanske törnrosas kjortel. Hade velat klämma dit lite perenner som täckare ochså nertill, Någon alunrot, nävor eller annat fint. Ska försöka hitta info om törnrosas kjortel och se om det går att få tag på plantor. Lite sent att så den nu.
fuchsian
Du kanske kan köpa Törnrosas kjortel som en stickling eller som en större planta i nån plantskola. Det går även att i börja med ställa sommarblommor vid kanten av din klematis om du tycker att det blir kalt eller i krukor framför någor som växer på höjden, men stör inte din klematis. Finn kan sina klematissar, så jag har ställt en massa frågor till honom om dem. Vill ha råd med dom jag har och sen vill jag ha nya sorter i trädgården, så jag brukar vända mig till honom som är expert i området. Det lönar sig på längden.
Lite funderingar bara. ... Fuchsian .....
Mums02
Tack Fuchsian för dina hjälpsamma svar! thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon