Jag fick katalogen från Willab idag och har kikat lite. De har 20 liters planteringshinkar med underbevattning som jag blev lite sugen på. Men de är i svart plast. Jag har för mig att man inte skall odla i svarta plaskrukor då det blir alldeles för hett för rötterna? Eller har jag drömt det? De hade självvattnande krukor i terracottafärgad plast också, men med mindre vattenreservoir och i mer krukmodell än hinkmodell. Jag tänkte försöka mig på att odla hallonhäck i kruka, och då tror jag att de raka hinkarna står stadigare. Vad säger ni allvetande?
För hett om rötterna om hinkarna står direkt i solen ja. Jag har svarta murarhinkar köpta på K-Rauta för 15:-/st till mina paprika och tomatplantor, har borrat några hål i botten på dem, för dränering. Ställer dem längst bak i rabatten så att blommor skuggar dem.
Ingrid på Västkusten
11-02-2004, 21:20
Todeloo,
De svarta hinkarna har jag odlat i ett antal år nu :-)
och de fungerar mkt bra.
De har en speciell grunka för att göra självvattnande kruka utav den, men har man en Hydramat behöve rman itne självvattnadne kruka utan svarta vanliga ifrån vilket ställe somhelst funkar bra de med precis som Betty beskriver.
Ingen av dessa hinkar står i solen egentligen då de skuggas - men har man mkt utsatt läge så kan manju delvis sänka ner dem i jorden. :-))
Hälsar ingrid
Tack för svar! Problemet med vår tomt är att den består av berg och berg och åter berg, så jag har just inget att skugga dem med. Men det kanske räcker att svepa in dem i säckväv eller dyl? Fråga från en trädgårdsnovis, vad är en hydramat? Kan man använda en sådan på hälleberget? Eftersom i princip hela tomten är ogrävbar så är jag ständigt på jakt efter bra sätt att odla i krukor, för jag älskar växter! Det skall inget berg få sätta stopp för.
Ingrid på Västkusten
12-02-2004, 08:17
Hej Mian,
Här är fler med berg - det är en hel del på Odla med enbart berg och klent jorddjup.
Man kan skugga och man kan ställa ett antal hinkar i en pallkrage och så fylla på med material såsom jord/grus som skuggar. Eller ställa brädor mm emot.
Berg är en resurs :-)
Hydramat är en automatisk bevattningsanläggning för växthus - utomhus kan man lösa det på en rad andra sätt. Bevattningslist t ex mm .
Varför inte ta en funderare på pallkragar? Eller andra upphöjda bäddar t ex i sten ? Hinkarna kan Du ju ha ändå....de tar ju mindre plats?
Funderar Ingrid
Jo, jag har sett er, och dregglat över hur fint bla Hannele lyckats få bland sina berg

Jag har funderat på pallkragar, men tycker att det är lite dyrt, får skrämma sambon att snickra ihop någon enkel låda att ha som skugga istället. Tack för dina bra idéer!
Ingrid på Västkusten
13-02-2004, 09:27
Dyrt å dyrt med pallkragar - 69 kr som jag gav är inte så farligt och ibland kan man tigga pallkragar gratis med. Tror inte ens man kan få virket och spiken/skruven till det priset knappt. Målar man dem håller de ett braaa tag också"
Lycka till med odlingarna,
Hälsar Ingrid
MRLINDELL
24-02-2004, 08:22
Måste man ha 20 litershinkar till tomater? Det finns 12 liters (typ vanlig hink) eller murarhink/foderhink som kostar typ 13:-/st på både Willab och Bauhaus etc etc. 12 liters är lättare att få tag på och något billigare om man skall köpa 25 st typ.
hej,
Det duger bra med murarhinkar, glöm bara inte att göra några hål i botten.
Funkar oxå att använda ännu mindre hinkar, men då måste man pasa dom lite nogrannare, eftersom det blir fort torrt i dom.
Jag har många 5-10 liters hinkar till tomater.
I somras drog jag upp några tomater i såkrukor till ungefär 80cm höjd, vattning varje dag samt vid riktigt varma dagar 2ggr, goda Ilditomater blev det.
MRLINDELL
24-02-2004, 12:05
Precis! Belöningen kommer i sommar när även barnen äter grönsaker bara för att de odlat hemma ... fast jag är ju sugen på mina tomater redan nu .. men man får vänta

)
solkatten
24-02-2004, 14:18
Jag odlade tomater i hinkar i somras. Hinkarna fick jag gratis stapelvis från affären, de får snittblommor i dom.
Borrade aldrig några hål.
Fyllde plastflaskor med vatten och tryckte ner i jorden (botten upp). Då sipprar det ut vatten allt eftersom.
Blev det näckrosvarning (sjöblöta av regn) så la jag dom ner så att vattnet fick rinna och sippra ut. Sen upp med dom igen...
Hade 25 plantor så, det gick bra och billigt var det :-)
Funderar på att borr hål i sidan en bit upp så blir det automatisk en vattenreservoar i botten. Kan det funka.
Jag tror det syns några tomatplantor i bilderna från min altan i mitt album.
Ingrid på Västkusten
25-02-2004, 13:31
Borra hål en bit upp istället -det är bättre.
Hälsar Ingrid
Hmmm, bättre och bättre...jag vet inte det jag...
Om man borrar hålen i botten så kan daggmaskar med lätthet krypa in i hinken och rumstrera om i jorden, jag tror att det är bra för plantan.
Finns det inte en risk att det blir vattensjukt i hinken om man borrar en bit upp?
Ingrid på Västkusten
26-02-2004, 08:29
Nej det fungerar faktiskt bra med borrhål högt upp. Plantan anpassar sig. Däremot är daggmaskar i jorden inte att föredra - inte i krukor ( se tidigare diskussioner på Odla).
Hälsar Ingrid
MRLINDELL
26-02-2004, 08:51
Hur högt upp på en 12L hink? 1 dm och 10 hål runt om?
H U R är bäst? Bara det bästa är bra nog för mina tomater

)
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 26-02-2004, 08:29)
Nej det fungerar faktiskt bra med borrhål högt upp. Plantan anpassar sig. Däremot är daggmaskar i jorden inte att föredra - inte i krukor ( se tidigare diskussioner på Odla).
Hälsar Ingrid
Jag har sökt men hittar inga tidigare diskussioner om daggmaskar i krukodling. Jag kan förstå om man inte vill ha maskar i
små krukor, gissar att det torkar upp för fort. Men när det gäller tomatodling i hink så handlar det ju om
stora odlingskärl, då borde det väl vara bra om maskar kryper omkring i jorden och håller den porös, eller...? Tänker jag fel nu...? Mina tomatplantor ser inte ut att ta någon som helst skada av att det kravlar omkring mask i hinkarna.
Ingrid på Västkusten
26-02-2004, 10:41
Todeloo,
Det är någe mystiskt med maskar i krukor och hinkar. Jag har teorin att deras avföring är för stark - andra hävdar att maskarna äter på rötterna på växterna - Åsa S som vet sådant säger att detta inte är något som masken kan göra ( äta levande rötter) men något skumt är det då så många rapporterar detta.
Funderar Ingrid
Jag är nog beredd att hålla med Åsa där, mask äter väl bara jord, eller...?
Förlåt att jag skrattar lite men, "för stark avföring", av vaddå???
Mina tomatplantor ser som sagt inte ut att ta någon skada alls...
Ingrid på Västkusten
26-02-2004, 11:29
Maskarna har ur gödselsynpunkt en extremt koncentrerad avföring :-) mask-gödsel m a o. Sök gärna på webben om 'worm castings' som det heter på utriskiska. I klass med koncentrerad höns.
Jag är beredd å hålla med Åsa också men faktum är att växter i krukor med maskar ofta dör elelr deras tillväxt hämmas och kikar man efter så finns det inga rötter. Så nått händer när det är mask i krukan.
Vi diskuterade det ordentlig tför ett tag sedan - kan det va så illa att det var på gamla forumets tid? Många hävdar ju att maskarna äter på växternas rötter.
Funderar Ingrid igen
Tack för tipset om "wormcasting" på webben - hittade mycket intressanta läsningar där!
Nu har du verkligen fått mej att fundera Ingrid! Har jag bara haft tur som inte har drabbats av "plantdöd" tidigare, borde jag lägga en brädlapp eller liknande under krukorna i fortsättningen, hmmm...
Ingrid på Västkusten
26-02-2004, 11:54
Betty,
Jag tror nog mkt på det Du skrev innan om att hinkarna är en större volym och inte så känsligt för detta. Själv har jag drabbats av detta i mkt men ej hinkar - sedan härmed inte sagt att det itne kan hända. Har en svag misstanke om att om hinkarna står i full eller halvfull sol :-) så är det för varmt för maskarna att bo å trivas där,
Hälsar ingrid fundersamt
OK, då kör jag på som vanligt!

Jag brukar ställa mina tomathinkar längst bak i rabatten (mot husväggen). Där skuggas hinkarna totalt av alla omkring- och framförvarande växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.