Margith
Det har varit halv orkan här i natt. Mitt lilla växthus, plast, 5 kvm har stått pall sen 2005.
I morse höll gubben min på att köra över en av takluckorna. Den låg på garageuppfarten.

Luckan har hållit och egentligen borde det inte vara nåt bekymmer, det är ju bara att sätta tillbaka den igen.
MEN jag når inte upp, stege vågar jag inte luta mot växthuset och det är säkert 1 meter snö vid sidan.

Min idé nu är att låta det vara som det är tills snön smält bort, då kan jag hämta stegen som går att fälla så att den ser ut som en bänk, då når jag upp och står stadigt.

Vad tror ni? Kan jag var utan en takbit i 2 månader, eller kommer vinden att gå in i växthuset, göra en kringelikrok och ta med sig 3 takbitar till? Som jag i bästa fall kan hämta hos grannen crying.gif

Det finns inget i växthuset som behöver värme eller skydd. Under vintern använder jag växthuset som förvaringsplats för verktyg och blomkrukor.
Iren
Din stackare så synd!!! Har du ingen möjlighet att sätta för något provisoriskt så inte vinden får tag... Kan du sätta igen från insidan med någon skiva och stötta med något som lutar mot och håller uppe, från insidan alltså. Kanske tejpa för springorna sedan med silvertejp(den är ju stark) Ja vet inget annat förstår ju att det är svårt att komma åt med snön utanför no.gif Lycka till i alla fall!
Najsan
Hej Margith, vilken tråkig morgon det måste ha varit för dig imorse... trostar.gif

Går det skulle jag dra en presenning över hela taket på växthuset och förankra så gott jag kunde, risken är väl annars att vinden gör en sån dum grej som du är inne på och förstör mera, men med en presenning över kommer ju inte vind in och inte heller snö så det slipper bli så plaskblött därinne i vår. Det går inte förresten att komma in med en trappstege inifrån och sätta fast den på det viset?

Lycka till /K.
Iren
Hej igen Margith! Hur gick det med ditt växthus, hittade du någon lösning?
Najsan
CITAT (irdalen @ 04-03-2011, 19:13) *
Hej igen Margith! Hur gick det med ditt växthus, hittade du någon lösning?

Ja, Margith, hur har det gått?
Margith
Förlåt att jag inte hört av mig i den här tråden.

Det tog ett tag för mig att fundera på vad jag skulle göra.
Presenning över vågar jag inte, jag vet inte hur jag ska få fast den och kommer vinden in under presenningen lär jag få hämta hela växthuset hos grannen.
Jag kommer inte in i växthuset förrän nån gång i april. Dryga metern snö runt om gör det omöjligt att öppna dörren.

När jag hade suttit och sett ledsen ut några dagar löste min man problemet åt mig.
Han hämtade en stege, tryckte ner den i snön och höll i den medan jag klättrade upp och satte tillbaka takskivan. Lite provisoriskt, men jag tror att den kommer att sitta på plats tills snön tinat bort.
De där clipsen är inte lätta att få på plats angry.gif och jag avskyr höjder!

Om det nu inte kommer nån fler storm innan sommaren tror jag att det här kommer att fungera.

thanks.gif för att ni engagerar er.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon