Full version: Myskankor
ingrid fuxwall
Träffade en grannes trevliga ankor i går och idag frågade han om jag ville ha några. Det är ju det där med att de ska överleva vintern men enligt grannen kan de klara sig i ett ouppvärmt hus - tex vedboden eller kanske vårt andra uthus. Kom med alla avrådande tankar, vill inte skaffa mig husdjur som jag inte kan ta hand om
Iren
Nu gör jag tvärtom... Dom är jätteroliga och ganska självgående(blev konstigt uttryckt). Blir tama och äter allt=bra kompost. Dock äter dom växter också, även dom du är rädd om så du får inhägna dom. En del säger dom äter mördarsniglar men det stod då inte högst upp på våra ankors meny...
ogräset
Hejsan

Skulle också vilja ha myskankor, de ser väldigt trevliga ut. Men vad jag förstår så måste väl tomten vara inhägnad, och hur gör ni med blommorna som man vill ha kvar. Får man ha ankor i ett villa område?

Mvh Birgitta innocent.gif
ingrid fuxwall
Tomten är inhägnad så det är inget problem men jag har ju ganska mycket växter som jag vill ha kvar - det är alltså ett problem
Piccante
De kan klara sig i enkla byggnader men tänk på att drag ofta är värre än kyla i sig och fåglar behöver tillgång till vatten vilket ofta fryser i dåliga byggnader.
ingrid fuxwall
CITAT (Markus_H @ 03-03-2011, 22:28) *
De kan klara sig i enkla byggnader men tänk på att drag ofta är värre än kyla i sig och fåglar behöver tillgång till vatten vilket ofta fryser i dåliga byggnader.

Jag fick noga förklarat hur jag skulle plasta in deras vinterboende.
Tillgången till vatten borde man kunna ordna på samma som man gör för tex. kor som går i lösdrift - eller tänker jag fel?
HelénE
Ankorna äter tyvärr inte bara det man vill att de ska äta, utan även de växter man vill ha kvar. Sen bajsar ankor här och där. Det är förvisso bra gödning men att gå barfota över gräsmattan om man har ankor är inte så trevligt.

Sen vintertid så även om de KAN klara sig i den mest enklaste boning så skulle i vart fall inte jag vilja hålla djur så utan hade jag ankor så skulle jag se till att ha ett ordentligt ankhus till dem.

Helén
ingrid fuxwall
Ni har tagit upp alla de negativa sidorna med att ha ankor så jag ska gå och prata med grannen i morgon - han får fortsätta ta död på dem, det är inte läge för mig att skaffa fler husdjur
zaaritha
Vi hade myskankor, 1 hane o 3 honor!
De var så trevliga!
På vintern delade de rum med hönsen!
Förutom att de hade en stor balja att bada i!
Så--de blötte ner räjält!
På sommaren bodde de i ett plåtskjul, de t o m värpte många ägg!
Men; så gick de fritt i trädgården, och hannen bets ihjäl av en grannes hund!
En av de tre honorna togs av en räv.........
De två övriga flög sin väg o jag vet ej vad som hände dem!
bullerbybo
Självklart ska duh myskankor! De är odlarens bäste vän och mer lättskött husdjur får man leta efter!

Min familj är inte så trädgårdsintresserad så jag skulle ha jättetråkigt i trädgården utan mina ankor. De vankar efter mig i ett led när jag är ute och jobbar. När man gräver i landen ska de vara med och kika efter maskar, och även när man gör helt trista jobb som att lägga marksten sitter de brevid och kluckar uppmuntrande.

Man behöver inte staket runt tomten för att ha myskankor (en hönsgård/inhängnad att kunna stänga in dem i när man vill kan dock vara bra). Man behöver inte heller ha ett riktigt hönshus eller uppvärmt hus utan de kan bo i ett litet hus typ hundkojastorlek. Vi har haft ankorna ihop med en fet angorakanin i vinter så att de får hjälp med värmen (och kaninen får hjälp att picka hål på vattnet).

bullerbybo

Vi bo i villaområde kan tilläggas. Bajs på gräsmattan är inget problem, de bajsar ganska löst så det liksom rinner igenom, inte som kanadagässkorvar. Det är värre när de kackar på stenläggningen. eller vill bo på altanen. Man får skälla på dem!

Mina ankor äter på nedhängande pioner och vinbär men annars inga problem med smaskande i odlingarna. De ÄLSKAR att äta snigelgift som man strör ut så det får man lägga brädlappar över.

Äggen är suveräna att baka på, ger mer höjd på mjuka kakor än hönsägg. Men kokta är hönsägg godare.

BrittaBirgitta
Läser om myskankor, allt som ni skrivit. Känns mycket lockande. Funderar dock på huruvida myskankorna skulle äta upp fiskarna i min damm. Dammen som har en vattenspegel på ca 9 m2 och är i mitten ca 1.20 m djup och innehåller uppåt 10 fiskar. Dessa vill jag ju inte skall bli ankmat. Är drömmen om ankor och fiskar blott en dröm eller kan det finnas en bra och relativt enkel lösning...?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon