Full version: Salvia
Torpar-Anna
Någon som vet om det finns en salvia med blå blommor och som är perenn? confused.gif
Alba
Jag har köpt Stäppsalvia 'Blue Queen' från Odla. Den är kanske mer lila än blå.
Den är härdig enl. vad det står på påsen.
octachoron
Stäppsalvia är i regel perenn i Sverige (i a f upp till södra Norrland).
Sedan finns det ju daggsalvia som betraktas som ettårig i Sverige medan den är flerårig i Mexiko.
kerstin z5-6
Stäppsalvia, rosa vit och blå samt mörkare blålila finns som perenner
S. nemorosa
Torpar-Anna
Tack snälla - vad glad jag blir! Nu ska jag köpa Stäppsalvia-fröer. thanks.gif
Mollis
Hej!

Jag har en vanlig kryddsalvia som är perenn och blommar som bara den med blå blommor.

Hälsningar
Mollis

Maggan H
Jättevacker Mollis! tummenupp.gif
Mollis
CITAT (Maggan H @ 04-03-2011, 15:09) *
Jättevacker Mollis! tummenupp.gif

Tack Maggan! Den trivs verkligen, har blivit en riktigt stor buske så jag skulle kunna förse hela byn, och säkert halva grannbyn med, med Salvia.
Peztis
Hittade denna sida där det står om olika stäppsalvia och olika toner på dem.

Mollis, den var väldigt fin!
Maggan H
CITAT (Mollis @ 04-03-2011, 15:50) *
Tack Maggan! Den trivs verkligen, har blivit en riktigt stor buske så jag skulle kunna förse hela byn, och säkert halva grannbyn med, med Salvia.

Har du frön av den byter jag gärna till mig.... blush.gif
Peztis
CITAT (Maggan H @ 05-03-2011, 11:05) *
Har du frön av den byter jag gärna till mig.... blush.gif

Ja, jag med!!!
imjoh
Har en kryddsalvia, salvia officinalis, den har jag haft i kryddgården i ca 20 år, blommar underbart varje år.
Mollis
Maggan och Peztis, jag delar gärna med mig. Om ni PM'ar mig så skickar jag fröer, just nu har jag inga färska men de kanske funkar ändå, annars får vi vänta tills sensommaren....

/Mollis
Maggan H
CITAT (Mollis @ 06-03-2011, 06:54) *
Maggan och Peztis, jag delar gärna med mig. Om ni PM'ar mig så skickar jag fröer, just nu har jag inga färska men de kanske funkar ändå, annars får vi vänta tills sensommaren....

/Mollis

Skickar PM! tummenupp.gif
Irene_L
Mollis...åhhh den var underbar! Tror du att det finns lite frön till mig också? Hoppas, hoppas......
Peztis
CITAT (Mollis @ 06-03-2011, 06:54) *

/Mollis

Gulle dig! Har PM:at min adress till dig nu!
Mollis
CITAT (Irene_L @ 06-03-2011, 12:07) *
Mollis...åhhh den var underbar! Tror du att det finns lite frön till mig också? Hoppas, hoppas......

Hej Irene, jag ska se om det räcker till dig också, annars får du utav årets nya fröer senare jag lovar.

Hälsningar
Mollis

Hej hej!

Jag har PM'at dig men har det kommit fram? Jag ser inte att det ligger i min skickat-mapp, detsamma gäller Maggan H.

CITAT (Peztis @ 06-03-2011, 14:41) *
Gulle dig! Har PM:at min adress till dig nu!
Irene_L
CITAT (Mollis @ 07-03-2011, 13:39) *
Hej Irene, jag ska se om det räcker till dig också, annars får du utav årets nya fröer senare jag lovar.

Hälsningar
Mollis

thanks.gif det blis så bra! Det skulle räcka så bra med några frön bara yes.gif men annars väntar jag tills du får nya frön!
Mollis
CITAT (Irene_L @ 07-03-2011, 16:32) *
thanks.gif det blis så bra! Det skulle räcka så bra med några frön bara yes.gif men annars väntar jag tills du får nya frön!

Jodå det räcker till dig också, du kan väl skicka adressen så försöker jag få iväg dem denna vecka.

Irene_L
Åhhh vad glad jag blir!!! yahoo.gif Jag pm-ar dig!!!
Misty
Känns lite som trådkapning..............
Mollis:

Vad heter din skönhet? Det är ju nästan som om man inte tror att det är sant att en kryddsalvia kan blomma sååååå vackert!
Stort grattis till din skönhet!
Peztis
CITAT (Misty @ 07-03-2011, 19:17) *

Asch, det skulle ju handla om en blå perenne salvia! smile.gif
Mollis
CITAT (Misty @ 07-03-2011, 19:17) *
Mollis:

Vad heter din skönhet? Det är ju nästan som om man inte tror att det är sant att en kryddsalvia kan blomma sååååå vackert!
Stort grattis till din skönhet!

Tack! Det är verkligen en vanlig kryddsalvia.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon