Full version: Torvplanteringar
Fippie
Jag ahr börjat fundera på en torvblocksplantering men jag vet inte om jag tycker om stilen eller om den passar in i min trädgård...

Kan inte Ni underbara trädgårdsfantaster lägga upp lite bilder på Era odlingar så jag kan få bilda mig en uppfattning!
Gunilla T
Några bilder från mina torvpartier. Jag använder mycket torvblock eftersom jag gärna odlar surjordsväxter. De kan formas och skäras om man vill vara noga och blir snyggare, tycker jag, om man gör lite "böjar" och inte bara radar dem helt kvadratiskt.

[attachment=58562:DSCN19100001_1.JPG]

Denhär kanten har några år på nacken och är helt övervuxen med mossa.

[attachment=58563:DSCN18690001.JPG]

En surjordsrabatt där jag reglerat höjdskillnader med torvblocken.

[attachment=58564:DSCN18070001_1.JPG]

Torvblock på båda sidor om gången.

Här en bild till där jag delat olika typer av rabatter med torvblock. Det översta är surjordsväxter.

[attachment=58565:DSCN15390001.JPG]
Överbölingen
Har inga bilder Bara ett par år gamla torvblockssättningar så de har inte fått rätta patinan ännu. Men här har vi dem för att bygga upp en rabatt. Annars är vi försiktiga med sådant som inte finns i den här miljön. T ex surjordsbädd/våtbädd. Finns ingen chans att det skulle kuna vara blötjord på en tomt som lutar som våran gör och då passar inte ett konststycke alls. Enda liknelsen är runt dammen som har lite karaktär av våtmark på en del ställen.

Torvblock är ju lite mer sofostikerat än sneda kanter eller plankor/pallkragar. Till våren skall jag mossa dem och rycka björkskott. Blåbärsris och ljung mottar jag tacksamt. För det kommer med tiden.

Rent praktskt så har vi inte planterat något i blocken utom allåkerbär. Men det sägs att liljekonvalj skall trivas där också. Men det har jag inga belägg för.
Skall bli trevligt att se fler bilder.
Helen i Piteå Zon 5
Jösses Gunilla vad snyggt du har det! yes.gif
anne-li i olofstorp
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 05-03-2011, 13:42) *
Jösses Gunilla vad snyggt du har det! yes.gif

Håller med!!! En stor eloge till dig! Du har verkligen lyckats med det estetiska i din trädgård!!!! Grattis! Hårt slit förstår jag, men vilken lön för mödan!!!
Iren
Så vackert och levande du gjort det Gunilla! Verkligen inspirerande! Tack för titten!
Gunilla T
Jättetack snälla ni...det är verkligen roligt när någon annan uppskattar det man gör. Jag försöker skapa harmoni med planteringarna och att trädgården skall passa in i den omgivande miljön. Dethär är en miljö på gott och ont - det onda är att det är skogsmark och kräver mycket arbete för att ta sig fram, det goda är alla stenar som skapar en vacker miljö och ett bra mikroklimat. Slitit ut några skottkärror wink.gif

Jag vill verkligen rekommendera torvblock att jobba med, man kan ju bygga högt om man vill och såga och fila för att få snygga kanter. Det man bör tänka på är att inte använda torvblock i gassande sol - de lämpar sig bäst i woodland miljöer där solen inte kan torka ut dem. När de väl är våta efter vintern så håller de fukten bra och svalkar växter under varma somrar - perfekt för surjordsrabatter men det går bra att använda till vanliga planteringar också.

Denhär rabatten byggde jag på sensommaren i fjol - framdelen är vanlig trädgårdsjord men bakre delen är surjordsrabatter med Rhododendron, Azaleor, Magnolia och Hostor. Det syns inte så bra här men den bakre kanten är gjord av torvblock och stora stenar. Om man blandar sten och torv blir kanten inte så stel.

[attachment=58604:DSCN18940001_1.JPG]
Iren
Jättefint Gunilla, visade dina foton för en kompis idag och hon var lika imponerad!!
Peztis
Åh, så fint du har det!!! Blir alldeles grön av avund! biggrin.gif
kerstin z5-6
Ja Gunilla du har verkligen lyckats:) så fina torvplanteringar
Fippie
Gunilla Du har det verkligtn underbart fint i din skogsträdgård!

Hos dig passar torvblocken perfekt!

Dina bilder stärker dock mina misstankar att torvblocken inte är något för min trädgård. Rabattenjag funderade på att bygga ligger mitt i solen och mitt på en gräsmatta. Här kommer väl torvblocken kännas fel och plockade ut sin naturliga miljö, Eller vad tror Ni?

Vad kan man annars bygga en upphöjd rabatt av? Rabatten måste komma upp runt en 40 cm och jag vill att den ska flyta ihop med resten av trädgården och se naturlig ut...

Jag behöver hjälp!
Najsan
Men Gunilla T, jisses vad vackert!!

Du har verkligen lyckats få till den där finstämda balansen av välskött och naturligt! Det är inte så många som lyckas få till en skogstomt så den känns så ombonad och verkligen en del av trädgården. Jag är också mycket förtjust i sten och mossa och något liknande skulle passa perfekt på min tomt.... naughty.gif

Är det mycket dyrt med torvblock eller kan man få till det med en mindre peng?? Här travar jag mest sten, men det är ju så tungt!! sweatingbullets.gif
Gunilla T
CITAT (Najsan @ 08-03-2011, 16:32) *
Men Gunilla T, jisses vad vackert!!

Du har verkligen lyckats få till den där finstämda balansen av välskött och naturligt! Det är inte så många som lyckas få till en skogstomt så den känns så ombonad och verkligen en del av trädgården. Jag är också mycket förtjust i sten och mossa och något liknande skulle passa perfekt på min tomt.... naughty.gif

Är det mycket dyrt med torvblock eller kan man få till det med en mindre peng?? Här travar jag mest sten, men det är ju så tungt!! sweatingbullets.gif

Tack du! Vet faktiskt inte vad torvblock kostar i affärerna men inte är det billigt! Jag är medlem i STA Trädgårdsamatörerna och i en del kretsar har vi s.k. förråd där vi kan köpa t.ex. torvblock och torvbalar till hyfsade priser.

Jag använder mycket sten också men det är tungarbetat. Har enormt mycket sten i marken som jag tar tillvara förstås. Ju större stenar desto snyggare resultat - små stenar blir rätt plottrigt men att hantera sten har ju sina begränsningar.

Man kan ju göra mycket av en stenig skogstomt bara man är beredd att göra en stor arbetsinsats med grunderna - där går det inte att fuska. Har gjort mossplanteringar också som inte kostade mycket.

Du är välkommen på besök!

http://www.besokstradgardar.se/
kerstin z5-6
Sten o torv är perfekt combo.. o ch billigt i jämförelse.Har 20 år gamla torv partier
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon