StefanZ
Jag har foto av en teckning gjord av unga Hedda Dahl, början på 1800 tal.

Det är en dels blomväxt, dels en "stiliserad växtornament". De kan vara trädgårdsväxter, eller på annat sätt odlade växter.

Jag tror hon ritade av riktiga växter - och skulle vilja få dem identifierade.

På blomman har jag fått förslag en orkidé, ett annat förslag en narciss.

Den andra KAN vara ett stiliserat växtornament. Men det påminner så mycket om riktiga växter.
Ett blad som håller på att veckla ut sig i en "knä-nod-växt" - vad de nu heter... Minns aldrig det korrekta namnet.
Här kan det räcka att identifiera familjen, och kanske släktet, så är jag nöjd,

då kan jag göra lilla Hedda rättvisa.

[attachment=58559:Ok_ndBlomma.jpg]
zaaritha
En tulpan!
StefanZ
CITAT (zaaritha @ 05-03-2011, 21:24) *
En tulpan!

Jag tror inte det. (såvida inte det FINNS en tulpansort som ser ut precis så).

Jag har tillgång till en annan teckning gjord av Hedda, där museets registrator skrev: en växt, troligen en blomma. Men där man ser klart och tydligt att det är en utblommad tulpan.

Så därför tror jag att även dessa här växter är verkliga växter. De är INTE vad en liten flicka tror är en viss växt.

Däremot är det inte helt säkert hon satt framför växten ifråga. Hon kan kanske ha målat ur en annan teckningsbok.
Platinum
Jag håller på narciss för det ser ju ut som en pingst-/påskililja.

Vad gäller ornamentet så påminner det en hel del om som blomman på en novemberkaktus.
theseraphim
påminner lite om en amazonlilja.... Men kan vara en gammal sorts narciss för de såg lite så ut.
Anders zon 1
Under förutsättning att hon varit någorlunda noga med detaljerna så tror jag inte att det är en narciss. Bladen ser inte ut som narcissblad (narcisser har linjära blad). Håller med theseraphim om att det är rätt likt en amazonlilja, förutom att sådana brukar ha fler än en blomma per stjälk. Den undre teckningen har jag inget förslag på.
ronja
Jag tror att den understa är en detaljstudie av en blomma ur familjen kransblommiga växter. Googla på bilder på "lamiaceae".
StefanZ
CITAT (ronja @ 09-03-2011, 19:13) *
Jag tror att den understa är en detaljstudie av en blomma ur familjen kransblommiga växter. Googla på bilder på "lamiaceae".

Tack för tipset! Omöjligt är det väl inte...

Svårigheten är att växten här har blad som håller på att slå ut, medan de flesta foton och teckningar är på färdiga blad...

Undersökning forstätter, med Lamiaceae som het kandidat. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon