Swerickard
Hej!

som ovan antyder har jag precis köpt frön av dessa två arter har 8 Japanska lönn mix frön och 8 Wisteria Frön
(Bolusanthus Speciosa)=Wisteria (Acer Palmatum)=Japansk lönn

Jag har gjort som stegen säger och jag har sått Wisteria fröerna under jorden 5mm ner och hoppas att det går bra! Jag bor i Kalmar tror det är zon 2 eller 1 här =).

Problemen är följande

Jag har dåliga och ytterst odetaljerade instruktioner på Wisteria och jag gör mitt bästa så gott det går!

Jag vet inte hur jag får tag på Torv,Vermikulit,Perilit och sand. Jag vet inte heller vad Sand innebär? Är det havssand? Kattsand? Flodsand? etc?..

Hur effektivt är det att stratifiera 60 dagar i Rummet och sedan i Kylskåpet? Det står att det ska öka grobarheten men hur effektfullt är det egentligen?

jag har lagt mina wisteria frön i en blandning av vanlig jord med leca kulor och lite havsstenar och de har det fuktigt och bra men jag vet inte heller om detta är rätt gjort? Dom får iallafall så mycket sol värme och fukt som möjligt och jag kämpar med dom och hoppas det ger resultat imorgon för dessa ska gro ganska snabbt =)

Skulle vara glad för ALLA tips och råd särskilt snabbt och är det några frågor så bara säg till!

Mvh

Swerickard
Alexander-VG-zon3
jag har inte sått sådan själv eller odlat, men den kommer ju från Afrika (Bolusanthus speciosus) såjord hade jag sått i och sedan satt sådden varmt (25+) och hålla lätt fuktigt. skulle tro att den inte tål frost här hos oss, vad jag ha läst på nätet så är det bäst att den odlas varmt och frostfritt och har en kort viloperiod då den fäller delvis av bladen. kan tänka mig att den kan odlas ute under frostfriaperioden (under sommaren ute) och sedan tas in strax innan frosten, under extraljus och runt +10c +15c kan vara lagom. väldigt vacker växt och liknar ''vanligt'' blåregn ganska mycket. men denna blir ju mer som ett träd.

här hittad erjag en bra länk
http://glyn4life.tripod.com/bonsai-en/bolusanthus.html
kerstin z5-6
Wisteria är varmgroende
Så i sålåda , i väl fuktad såjord, dra på en plastpåse o ställ varmt gärna med undervärme ljus behövs ej före de grott.Omskola i krukor en o en när de har ett par blad över hjärtbladen.Fotsätt odla ljust men svalare
lysrör hjälper mkt 20 cm över sådden
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-03-2011, 22:09) *
Fotsätt odla ljust men svalare

tror du inte dom mår bättre av att forsätts att odlas varmt (eller i rumstemp) ? det är ju en växt som inte alls verkar gilla att ha det svalt under tillväxten, speciellt när dom är mindre. dock verkar denna växt vilja ha lite svalare (viloperiod på runt 10-15grader på vintern).
kerstin z5-6
de flesta växter vill ha svalare än + 22 under tillväxt, har man lysrör ovan dem blir det perfekt varmt dagtid o svalare nattetid, när ljuset inte är nog-det är det aldrig inomhus) är det bättre att hålla tillväxten nere via sval temp som gynnar rotutvecklingen
Alexander-VG-zon3
fast detta är ju en växt från södra och östra Afrika, som inte vill ha svalt förutom under vilan (av vad jag kan hitta på nätet).

CITAT (kerstin z5-6 @ 05-03-2011, 23:12) *
de flesta växter vill ha svalare än + 22 under tillväxt

det beror nog på vilken växt, flertal tropiska växter vill aldrig ha under +20c för aktiv tillväxt, och får aldrig under +20c +23c där dom växer vilt. och jag har själv många växter som växer aktivt både blad och rottillväxt när det är varmt. själv använder jag inte extraljus i mars framåt för växter som är i fönstret, inga problem gäller både frösådd, sticklingar, plantor (detta är i östfönster). ser ingen skillnad i resultat på att inte använda extraljus och att använda i mars och framåt, blir lika långt mellan noderna. kan vara andra faktorer hos mig som gör det det vet jag inte. smile.gif

däremot odlar man/och sår i fönsterlösa rum eller rum om man får lite ljus utifrån (skuggar, norrfönster) så kan man ju använda extraljus åretrunt.
Swerickard
Har väntat nu i några dagar och ett av fröna har fått en liten rot smile.gif! så hoppas på att fler av fröna växer till sig smile.gif!
Swerickard
Nu är det så att jag har fått en liten växt med två blad och en rot... den ser inte ut att växa och den har varit i detta stadie i tre dagar ungefär. Jag har fått för mig att man ska klippa en bit av roten så fler rötter växer ut? Jag har inte gjort detta ännu! Men jag har för mig när jag har läst på olika sajter att man ska göra så? Så min fråga är då Ska jag eller Ska jag inte?..
Huggorm
Jag skulle låta bli. Ingen klipper ju i rötterna i naturen, och där klarar det sig bra ändå. Plantor är känsliga när de är små, så det kan vara dumt att kapa i dem.
Swerickard
Hade också tänkt på det smile.gif Blev bara osäker! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon