Full version: höga ettåringar
Louise
Jag funderar på att använda mig av ettåringar för att skapa ett snabbt men tillfälligt insynsskydd mot grannen. Tycker också om att få höjd på planteringarna i största allmänhet. Har någon bra tips på höga växter utöver solroser? Jag bor i zon 1, det är ett soligt och lite torrt ställe jag tänkt plantera på.

Louise
Ingrid på Västkusten
Jordärtsskockor ( varning invasiva)- krasse på en ställning - > tex.

Hälsar ingrid
Sylvia
Jag har nyligen skrivit en artikel om just sådana växter - Ettårig häck.
Men webbisen har itne hunnit lägga ut den ännu.
Zanna
Jag fick en hel del svar på min fråga efter Arkitektens räddning. Det visade sig att den kallas Arkitektens tröst och heter egentligen Bokharabinda - Fallopia baldschuanica POLYGONUM - baldschuanicum. Den är - väldigt - snabbväxande (se Småprat/Arkitektens räddning).

Kanske intressant för dig?
Ann-Sofi i Uppsala
Jag har tänkt försöka med rosenflockel som insynsskydd - visserligen perenn, men den vissnar ner under vintern och börjar om. Det blir väl först framåt sensommaren som den kan skydda mot insyn. Men även om den är soltålig tycker den om fuktighetshållande jord, så det kanske inte är så bra för dig. Ser med spänning fram mot Sylvias artikel!
Louise
Tack för era svar. Roliga, lite annorlunda förslag. Har själv fått iden att kanske prova sockermajs....! Den täcker kanske inte jättebra, så jag får i så fall blanda upp med något annat, men höga blir de, och verkar lätta och tåliga. Och så kan man ju skörda frukterna på hösten...

Jag väntar också med spänning på Sylvias artikel.

Louise i Malmö
nikced
Vet inte vad du menar med högt men Plymspirea har jag sett i 170-180 cm hög. Iofs inte ettårig men den vissnar ju som något tidigare förslag ber på hösten...
/Nik
nilla
CITAT (Louise @ 16-02-2004, 18:31)
Har själv fått iden att kanske prova sockermajs....!

På trädgårdsutställningen på Rosendal för några år sen hade dom en rabatt med sockermajs och solrosor blandat - urläckert!!

Har själv haft funderingar att testa att göra en berså med det - tänk att sitta där inne i skuggan och lyssna på rasslet från majsen. mysigt rolleyes.gif

Gunilla
Sylvia
CITAT (Louise @ 16-02-2004, 18:31)
Jag väntar också med spänning på Sylvias artikel.

Louise i Malmö

No nu finns artikeln ute på Odlas förstasida... hoppas ni får några idéer!
Ti bee
Trädkål tycker jag verkar kul! Köpte fröer på Impecta.
Ser ut som små palmer! Kan odlas som 1-åriga eller tas in över vintern och odlas som fleråriga.
smile.gif
Cilla
Klockranka är en ettårig slingerväxt som blir lång kan kan bli 6 meter hög om man riktar den uppåt.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon