Sidor: 1, 2
Margith
Nu ligger kuvertet i brevlådan igen.

Följande är med i kedja 1:

1. veram
2. mallinpallin
3. Najsan
4. Peztis
5. Misty
6. Lillpluttan
7. Dragon
8. TindraT
9. Lina och Olav
10. Margith

Mest sannolikt är kuvertet hos veram på tisdag.

Jag hoppas att ni alla hittar nåt roligt i kuvertet yes.gif
Peztis
yahoo.gif

smiley_small_hug.gif
Lina och Olav
Den som väntar på något gott... yaay.gif
Najsan
CITAT (Lina och Olav @ 06-03-2011, 11:39) *
Den som väntar på något gott... yaay.gif

...väntar alltid för länge. ninja.gif
veram
Oj redan på tisdag! Härligt Margith - det här är verkligen kul! yahoo.gif
veram
Du har rätt Margith - jag tror vi alla hittar något bra i kuvertet! Ska njuta av innehållet en lång stund och ser framför mig lite drömmande sommarens odlingar! Måste kika lite mer på några, packa ner ytterligare några sorter från mej och skickar på onsd till dej mallinpallin!
Najsan
jippi, sen är det min tur!!!!

/K.

(som står redo att överfalla brevbäraren så fort han kommer i sin brevbärarbil, och filar samtidigt på en ursäkt så han inte anmäler mig för sexuella trakasserier eller olaga hot, när jag sliter ur honom ur bilen och vrålar "ge mig vad jag vill ha!!!")

(eller så får jag vackert vänta tills det blir min tur. innocent.gif )
Margith
rotfl.gif

Jag tror att din brevbärare och min borde träffas och utbyta erfarenheter giggle.gif

Najsan
Hi hi hi, ja det borde finnas en kurs på posten i krishantering för de stackare som ska dela ut misstänkta tjocka knöliga kuvert som luktar dill, har frimärken klistrade på varandra och rasslar på ett lite oroväckande sätt... man kan aldrig veta vad de kan innehålla. confused.gif
Najsan
Man undrar ju om mallinpallin har fått eller ännu hellre skickat något idag?? coolgleam.gif
mallinpallin
Brevet mellanlandar hos mig just nu biggrin.gif
Jag postar på måndag är planen!

Det var ju en massa spännande att välja mellan yahoo.gif
Peztis
Åh, då borde Najsan ha det i början av veckan och om allt går som det ska så har jag kuvertet i slutet av nästa vecka!!!

Nu måste jag ju fixa med lite fröpåsar!

tummenupp.gif
Najsan
perfekt tajming! tenta på måndag, sen fröfrossa på tisdag och sen är det vår!!
Peztis
Najsan, hur gick det?

Och då undrar jag egentligen inte om din tenta utan med frökuvertet! biggrin.gif

Tentan gick säkert utmärkt, inte sant!
Najsan
kuvertet läggs på lådan imorgon, och tentan gick finfint tummenupp.gif
Peztis
Åh! Då kan jag förhoppningsvis leka med påsarna hela helgen!

(Upps! blush.gif Vissa meningar kanske bör omformuleras men nä, nu tänker jag inte göra det!)
naughty.gif
Peztis
Nu har jag lekt med påsarna idag! biggrin.gif

Plockat ut någa tomater ocxh chili, stoppat i helt andra saker!!!
Ska försöka få iväg kuvertet i mogron, annars skickas det på måndag!
Peztis
Ledsen Misty!
Jag var ute på lördagen och missade helt att leta upp en brevlåda trots att kuvetet låg i väskan! Men jag k´lovar lägga det på lådan i morgon så då bör du ha det på tisdag.

Sorry... blush.gif
Misty
Tack Peztis!
Idag kom det och jag har hastigt tittat igenom alla fina fröer.
Skickar till nästa imorgon, LILLPLUTTAN!
Lillpluttan
Å, så spännande, det bör alltså komma idag! Ska ställa mig vid brevlådan och vänta crazy.gif ...min brevbärare får nog ingå i samma terapigrupp som Najsans och Margiths...speciellt om kuvertet om någon anledning INTE kommer idag. naughty.gif

Lillpluttan
Lillpluttan
Kuvertet kom inte idag!!?
ranting.gif
Stackars brevbäraren...

Lillpluttan
Det dök inte upp något kuvert med fröer i dag heller...
Misty, fick du iväg det i förrgår?

Lillpluttan
Lillpluttan
Tyvärr får jag upprepa mig idag också...trodde verkligen att jag skulle få fröerna idag, men icke...
Var kan de ha tagit vägen?! Om Misty postade dem i onsdags så börjar jag bli orolig på allvar...
Jag som står beredd med såjorden i högsta hugg... confused.gif

Lillpluttan
Lillpluttan
Det känns som om jag är ensam på den här tråden...ingen annan som är orolig för var kuvertet har tagit vägen??
Istället för att hålla på att upprepa mig så skriver jag bara om kuvertet dyker upp!

Lillpluttan
Peztis
Men lillpluttan! Har du inte fått det än!

Jag tycker att det går troll i de här kedjorna i år!!! Det hakar upp sig hela tiden på alla möjliga sätt...
Lina och Olav
Men vad är det som händer i våran kedja? Hade hoppats på att få kuvertet snart...
Lillpluttan
Kuvertet med fröerna borde ha kommit till mig för en vecka sedan. Misty skrev att hon postat det förra onsdagen. Har aldrig förr varit med om att något försvunnit. Sååå trist! vad ska vi göra??

Lillpluttis
TindraT
Det här hände i min kedja förra varvet också, det gick blixtsnabbt i början och så blev det tvärstopp ett tag innan det kom igång igen långt senare. Jag tänker att det kan ju faktiskt hända saker, att man blir sjuk eller att det händer något annat oförutsett som gör att det här kuvertet får lägre prio. Jag hoppas verkligen att det inte är så, blir ju lite fundersam/orolig eftersom Misty gjort inlägg tidigare. Håller tummarna för att Misty mår bra (det viktigaste) och såklart även att kuvertet kommer till rätta!

/TindraT
Misty
Men hur är det möjligt att det inte har gått vidare efter mig?
Javisst, hela familjen har haft halsfluss, men jag postade paketet innan jag blev sjuk, torsdagen då trädgårdsmässan var.
Har det inte kommit fram tills måndag den 4 april måste jag, som var sist, efterlysa det på posten.
Lillpluttan
ÄNTLIGEN!!!!

Idag kom kuvertet! Hurra, hurra! tummenupp.gif

Har snabbt kollat igenom kuvertet och tagit och lagt i, snabbt gick det, men kuvertet är postat igen och på väg till nästa som bör få det i morgon!

Lillpluttan
Najsan
Gud så skönt!! Hade börjat fundera på vilka fröer jag skulle skicka till ersättnings påsen, men nu kan jag vänta till nästa varv ist. sweatingbullets.gif
Lina och Olav
Vilken tur att den dök upp! Jag är bortrest nästa vecka så om kedjan rullar på nu så finns det en risk att jag blir bromskloss... slap.gif
Peztis
Lina, kanske någon kan kasto om orningen i listan då om det är riksk för det. Så har vi gjort förut i andra kedjor.
Lina och Olav
Jag ligger ju sist innan Margith så det är nog inte så jättemycket att göra åt det. Såvida inte Margith vill ha fröerna tidigare. I så fall kan ni stryka mig. Margith?
Peztis
Hoppas in och säger vad jag tycker... som vanligt!

Lina, det är ingen fara och stress över detta. Kedja nr 2 kom idag fram till nr 3 på den listan så den ligger lååångt efter.
Självklart ska du få fröjdas över fröerna du med!
Dragon
Har postat Kuvertet med fröerna idag
Nelsa
Får man vara med? shy.gif blush.gif
Pleeeeeaaaase!!??
TindraT
Då blev det full fart här igen då, härligt!! :-)

Då kanske jag får brevet idag, hoppas... Undrar om jag kan smita tidigare från jobbet? :-)

/TindraT
Margith
CITAT (Nelsa @ 07-04-2011, 18:37) *
Får man vara med? shy.gif blush.gif
Pleeeeeaaaase!!??

Ja, du kan få vara med när 3:e varvet startar.
PM:a mig namn och adress så ordnar jag det. smile.gif

MEN hädanefter gäller för alla som vill vara med:

1. Du måste skriva en kommentar i tråden när du får kuvertet.
2. Du måste skicka kuvertet vidare efter max 3 dagar.

Tycker du att de villkoren är överkomliga? Isf är du välkommen att vara med.
TindraT
Kuvertet har nu landat hemma hos mig. Men... Hur gick det här till? 34 fröpåsar??? (hihi) Tur att jag har hela helgen på mig att försöka välja ut lite påsar, såg en hel del roliga saker :-)

Undrar vad jag ska stoppa i istället? Har ni som kommer efter mig några speciella önskemål möjligen?

Kuvertet åker vidare på måndag och sen är vi ju medvetna om att mottagarna kan vara bortresta så det blir några dagars fördröjning.

Trevlig helg på er!

Lina och Olav
Jag är hemskt ledsen över att bli bromskloss denna gång blush.gif Är som sagt borta till nästa fredag så Tindra om du vill så kan du gotta dig med påsarna några dagar till. Så typiskt att paketet ska dyka upp första dagen jag är borta så det verkligen blir maximal fördröjning. Lovar att vara snabb som blixten nästa gång!
Lina och Olav
Tindra: Om man får komma med önskemål sågillar jag sockerärtor eller andra sorters ärtor. Bönor har jag inte odlat förut och skulle gärna prova. Råkar du sitta och ruva på frön till smultron så kommer jag inte tacka nej till ett byte. Sedan är det ju så kul med dom här kedjorna att det dyker upp fröer till grönsaker men inte ens har tänkt på att man vill ha! yaay.gif
Nelsa
CITAT (Margith @ 08-04-2011, 12:55) *
Ja, du kan få vara med när 3:e varvet startar.
PM:a mig namn och adress så ordnar jag det. smile.gif

MEN hädanefter gäller för alla som vill vara med:

1. Du måste skriva en kommentar i tråden när du får kuvertet.
2. Du måste skicka kuvertet vidare efter max 3 dagar.

Tycker du att de villkoren är överkomliga? Isf är du välkommen att vara med.

Det ska nog gå att hålla!! yahoo.gif
TindraT
Håller fortfarande på och klämmer och känner eftersom jag fick lite tidsfrist smile.gif

Undrar om någon av er vet vad Julbönor är? (Någon borde veta eftersom det finns små påsar med sådana) Har aldrig hört talas om det, googlade lite men hittade inget. Spännande!

Kuvertet läggs på lådan i morgon.

/TindraT
Peztis
CITAT (TindraT @ 11-04-2011, 09:15) *
...Undrar om någon av er vet vad Julbönor är? ...

Kan det vara bruna bönor så som man har på julbordet?
Kanske det hänger färdiga korvar som dem man kan köpa i affären? giggle.gif
TindraT
eeeehhhh...? Bruna bönor på julbordet? hihi, det har jag aldrig provat smile.gif

Nu är i alla fall brevet lagt på lådan. Och Lina: Jag ruvar på alldeles för mycket, men inte just ärter. Har försökt plocka ihop lite påsar som kan intressera dig, hoppas det blir bra!

Tack alla "bidragsgivare" för den här omgången, hoppas det kan bli ett varv till!

/TindraT
Misty
Margith och ni andra.......
.......jag undrar en sak över innehållet i fröpåsarna.
Jag har försökt att gå bakåt och läsa nån gammal tråd ang reglerna med frökedjan.
Vad jag undrar över är portionsstorlekarna.
Jag öppnade några fröpåsar som jag bytt till mig och upptäcker att det är VÄLDIGT FÅ fröer i vissa kuvert.
Nu var det här chili jag öppnade. En påse innehöll 2 fröer och 2 andra påsar innehöll 3 fröer.
Själv har jag varit lite mer generös och stoppat ner en 'normal' portion i kuverten.
Jag vill verkligen inte verka snål, jag skänker gärna bort fröer och byter till mig spännande sorter, men jag tycker att det var lite väl lite fröer i kuverten.
Chilifröer är dyra i inköp, jag vet, men det går inte att dela en påse i hur många portioner som helst.
Snälla, tyck inte att jag är snål.
Jag bara undrar!
Peztis
Ja Misty, om där bara är 2-3 fröer kvar så tycker JAG (obs, detta är vad JAG tycker) att den som plockat varit lite fel ute. En normal portion är minst 5 fröer men det beror också på vad det är för fröer vi pratar om.

Om det t ex chili, tomat eller gurka så är fem fröer fullt tillräckligt, tio kan vara för mycket. Men är det sallat eller spenat så är ju fem fröer ingenting, där bör det kanske vara minst 20 fröer.

När jag har plockat fröer ur påsar och lämnat kvar så har jag tänkt så här att det behöver ju inte vara så mycket som det är i en påse man har köpt i affären utan mer hur många hade jag själv sått.
Lina och Olav
Visst låg det ett fröpaket i brevlådan när jag kom hem! Hittade ett antal intressanta påsar!! thanks.gif Gårdagskvällen gick åt att plocka åt mig och lägga till lite annat. Nu består kuvertet av 40 små fröpåsar (dock ett antal dubletter). Jag ska lägga det på lådan snarast möjligt. Tror inta att jag kommer åt en söndagstömningsbrevlåda, så Margith - räkna med post på tisdag!

Ingen som har kommit på vad julbönorna är för någonting?

i detta varvet tyckte jag inte att det var "utplockat" men har också varit med om att få fröpåsar med t.ex. två tomatfrö i. Vet inte riktigt vad jag tycker. Jag tycker helt klart att när man har bytt till sig något skall den portionen man lämnar i utbytte vara tillräckligt stor (detta kan ju givetvis styras upp, men sunt förnuft får väl råda?). Men däremot så tvekar jag lite när det kommer till att "nalla" ur påsarna. Vad jag menar är: Det ligger en påse i kuvertet med t.ex. 7 tomatfröer. Jag känner att det är tillräckligt för mig med 3 fröer. Är det då ok att ta dom tre jag vill ha och lämna kvar dom andra 4 (som åtminstone jag tycker är lite för lite för att räknas som en portion)? Detta givetvis under förutsättning att jag lämnar en HEL portion i utbyte. Resultatet blir att nästa person får möjlighet att ta del av tomatfröerna som jag annars skulle ha tagit hela portionen av.

Jag vill bara tillägga att jag inte har gjort så här utan bara tänkt att det är så det har gått till när jag har fått påsar med få fröer i.

Något annat som jag hoppas alla har klart för sig är att man måste lägga tillbaka (minst) lika många _olika_ fröportioner som man plockar åt sig. Jag tycker det är jättebra när andra lämnar flera portioner i bonus (och det gör jag ofta själv). Men det är inte ok att plocka åt sig en portion tomat, en chili och en gurka och lämna tre påsar med samma sorts morot i utbyte.

Ser fram emot nästa omgång!
Lina
Peztis
Fast då kanske vi ska ha en annan instruktion. Som jag ser det så finns det två alternativ:

"Nallningsbara påsar", dvs man gör en påse med rätt många fröer i som man kan plocka ur så många man känner att man behöver och vill ha. Där ska dock alltid finnas en ordentlig mängd kvar till den som tar hela påsen i slutet.
+ man kan ta precis så många man vill ha, jag kanske bara vill ha tre fröer medan nästa vill ha 20.
+ det blir inte så många påsar så man har mer koll
+ portot hålls nere
- är att det blir en för liten portion om den nästsista tänker annorlunda

"Portionspåsar", dvs att varje påse är en portion innehållandes 5-10 tomatfröer, har man många fröer att ge bort så gör man helt enkelt många kuvert.
+ enkelt att ta en påse av ett frö man vill ha
+ alla får lika mycket, även den som är sist
- portot borde bli högre med många fler påsar, vi är ju på gränsen vid 100 g hela tiden
- tar lång tid att sitta och göra små kuvert om man har mycket fröer av en sort som man gärna ger bort

Finns säkert fler + och - för båda alternativen men detta var vad jag kom på i all hast (tar en paus från trädgårdsrenasndet - hu vad varmt det är ute!).
Jag har gjort alla varianter, jag har tagit hela påsar, jag har "nallat" men då alltid sett till att där finns många fröer kvar - fler än de jag tog, jag har lagt i nallningspåsar samt portionspåsar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon