Full version: Tomatsticklingar
Antennaria
Tog in en tomatplanta i höstas (Tiny Tim) som lyckades övervintra. Bytte nyligen jord och beskar den lite. Då blev den fin i växten och tänker redan blomma.
Skotten som klippts av satte jag i vatten på vinst och förlust. Och hejsan, de fick snabbt rötter! Nu har de fått krukor med jord och börjar växa till sig.
Annars brukar jag sätta tomatfrön så här dags - men nu har jag ju redan färdiga plantor!
Min fråga är: är det smart eller dumt att tjyvstarta ( giggle.gif ) så här? Får man lika många tomater från sticklingar som från fröplantor? Och orkar moderplantan producera ett år till? Nån som vet?

Peztis
Det ska gå bra att göra så som du har gjort. Huruvuda det blir större/mindre skörd vet jag inte. Vad man måste tänka på är ju så klart att de måste få extra belysning när de startas så tidigt.

Måste snart få ned mina tomatfröer i jorden...
Anja Danmark
Dine stiklinger vil fungere som helt normale tomatplanter - jeg har gjort det samme et par gange med F1-planter, som jo ikke duer til at tage frø fra.

Jeg plejer ikke at bruge moderplanten, så jeg ved ikke, om det vil give normalt udbytte...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon