Full version: Spillning
Maggan H
Hittade denna hög i trädgården idag och har aldrig sett sådan spillning här innan. Avlånga, ca 0,5x 2 cm. Det låg nära dammen.[attachment=58603:P3050004.JPG]
oskarlisa
Rådjur?
Aqvakul
CITAT (oskarlisa @ 07-03-2011, 17:54) *
Rådjur?

Det tror jag också..
Maggan H
Skickade till jourhavande biolog som svarade att 'många hjort och hardjur lämnar sådan spillning.' Finns både rådjur och harar uppe på ängarna men har aldrig någonsin sett dem i vår trädgård. Men någon har ju lämnat sitt visitkort så jag tippar också på rådjur.
Aqvakul
Typisk harspillning är inte så avlång...
Olle A
Jag tycker att det ser ut som typisk rådjursspillning.

Olle
Överbölingen
Gissar på hjort för rådjurets spillnig ser mer ut som violpastiller. Harens är mer rund och symetrisk. Möjligen en räv eller hund som fått i sig för mycket ben men det är för lite benrester i kulorna. De blir hårda i magen av ben. Älgens kulor är större.
theseraphim
Gissar på Koltrast...
För mycket solrosfrön gör de hårda i magen.
Maggan H
Absolut ingen fågel, lortarna är som sagt ca en halv cm breda och ca 2 cm långa. Hjortar finns inte i området så absolut troligt att det är rådjur. Strukturen liknar hästskit så en gräsätare är det säkert.
Motti
deffenitivt inte Rådjur och Älg de är alldeles för avlånga för det inte hare heller,kan det vara vildsvin ?eller möjligtvis Hjort,vi har både rådjurspillning och hare spillning i vår trädgård och det ser absolut inte ut så.Älg ser ut som engelsk lakritskonfekt eller som tjocka slantar.tippar på Hjort.
Överbölingen
Nu har jag sökt en lång stund efter en tidigare skitfråga. Ev kan det varit i ett annat forum. Gällde 1,5 till två cm tjocka och5 till 7cm långa exkrementer. Igelkotten är tydligen en storskitare. Så ev kan det varit en sådan. Men detta gäller inte den här tråden!. Men jag hittar ju inte den aktuella. Och kotten är ingen normal gäst i våra trakter.
Platinum
Med tanke på storleken på spillningen, kan vi räkna bort både rådjur och harar.

Nä min gissning är nog mer att det antingen rör sig om något mindre gnagardjur i storleksordning brunråtta, ekorre, mink. Inga fotspår i närheten?
Maggan H
Det kom upp i tö.... och inga spår såg jag heller. Men inte kan råttor ha så stor spillning?? Drygt en halv cm breda? Och det syns ju att det är gräsätare på strukturen.
amaira
Jourhavande biolog är urusel som jourhavande biolog. Antar att det är en avskyvärd del av hans jobb, som haninte kan komma undan. Där finns noll engagemang, så det ser ut som om det är noll kunskap, men det har jag svårt att tro, han är ju ändå biolog. Jag har hittills inte sett ett korrekt eller ens vettigt svar från honom.

Svarar han "hardjur" så har han garderat sig kraftigt mot "fel svar". Han kunde lika gärna sagt "ryggradsdjur" för att vara riktigt säker... g.gif

Själv är jag inte säker. Vet inte hur "hjortdjurs" avföring ser ut, annat än älg och rådjur. Hare skippar vi meddetsamma. De som haft kanin vet också hur harens kulor ser ut: Kulor, runda.

Som överbölingen säger, så förändras strukturen på bajset med födan. Rådjuren till exempel har oftast väl avgränsade avlånga "kulor" gärna med en liten "spets". Men avföringen kan ibland också liksom klistras ihop och bilda små korvar.

Jag tycker inte det ser ut som typisk rådjursspillning, och gissar på "hjort" utan att ha sett. Det är i alla fall något som är mkt lika.

Två cm är dessutom lite stort/långt för rådjur. Gå ut och mät med måttband! smile.gif Men om det är rådjur som du brukar ha kring huset, så är det antagligen det i alla fall. Bajset kan se väldigt olika ut, som sagt, oftast lite beroende på vad de hittat att äta.

Och så tar vi med lite älgspillning också. Fann ingen färsk så det blir en gammal bild, ackompanerad av ett par brokskivlingar (tror jag det är).

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon