Jourhavande biolog är urusel som jourhavande biolog. Antar att det är en avskyvärd del av hans jobb, som haninte kan komma undan. Där finns noll engagemang, så det ser ut som om det är noll kunskap, men det har jag svårt att tro, han är ju ändå biolog. Jag har hittills inte sett ett korrekt eller ens vettigt svar från honom.
Svarar han "hardjur" så har han garderat sig kraftigt mot "fel svar". Han kunde lika gärna sagt "ryggradsdjur" för att vara riktigt säker...
Själv är jag inte säker. Vet inte hur "hjortdjurs" avföring ser ut, annat än älg och rådjur. Hare skippar vi meddetsamma. De som haft kanin vet också hur harens kulor ser ut: Kulor, runda.
Som överbölingen säger, så förändras strukturen på bajset med födan. Rådjuren till exempel har oftast väl avgränsade avlånga "kulor" gärna med en liten "spets". Men avföringen kan ibland också liksom klistras ihop och bilda små korvar.
Jag tycker inte det ser ut som typisk rådjursspillning, och gissar på "hjort" utan att ha sett. Det är i alla fall något som är mkt lika.
Två cm är dessutom lite stort/långt för rådjur. Gå ut och mät med måttband!

Men om det är rådjur som du brukar ha kring huset, så är det antagligen det i alla fall. Bajset kan se väldigt olika ut, som sagt, oftast lite beroende på vad de hittat att äta.

Och så tar vi med lite älgspillning också. Fann ingen färsk så det blir en gammal bild, ackompanerad av ett par brokskivlingar (tror jag det är).