Full version: Avhärda kryddväxter
Trädgårdsmåstaren
Jag var på den lokala plantskolan, och kunde inte motstå att köpa timjan, marockansk mynta, rosmarin och ett pyttelitet olivträd. I affären försäkrade de mig om att kryddorna var lämpliga för plantering i kryddträdgården bara de avhärdades. Hur går jag bäst tillväga? Jag har ett hemmasnickrat växtskåp på balkongen med frostvakt (inställt på 5 grader), och undrar om de kan stå där genast? Eller är det en bra idé att först ställa dem i källarummet där det just nu är ca 10 grader, och sedan flytta ut dem i växtskåpet på balkongen?

Jag bor i Mälardalen, och växtskåpet får just nu aldrig direkt sol, och står skyddat. Tacksam för goda råd.
Bassam
Hej

Du kan lägga dem några timmar på balkongen varje dag till nästan en vecka sen du kan flytta dem till balkongen.

H:Bassam.
Alexander-VG-zon3
hålls det absolut lägst +5c, kan du ställa växterna där på balkongen i ditt växtskåp. av dina växter är rosmarin, oliv känsligast och resten tåligare. ev att du flyttar ut oliven lite senare och gör det mer sakta med den (så som bassam skrev).
Trädgårdsmåstaren
Åh, tack snälla Bassam och Flaxss. Då gör jag så.

En fråga till om timjan: Den jag köpte igår ser ut ungefär som i mataffären, dvs den har mjuka stjälkar. Men de jag har tittat på i plantskolan i somras hade hårda kvistar (och blad), och såg ut att växa mer krypande... Vad jag förstår på namnet är det samma sort, kryddtimjan, Thymus Vulgaris Comp. Blir den annorlunda när den får växa utomhus, eller?
Åsa, mälardalen zon 2
Ja kryddväxter blir annorlunda utomhus de ska ju klara alla slags väder, blåst mm. så de får då mer förvedade delar + tjockare blad etc.
ilPadrino

Såg inte ditt svar Åsa, inte meningen att dubbelsvara sådär... sorry! wink.gif
Alexander-VG-zon3
är det en väldigt ''klen'' och mjuk timjan kan det vara bra att ta det lugnt med den också, när jag skrev mitt svar tänkte jag på en timjan som redan hade kompakt ''ute''utseende.

främst är det solen ute som du bör vara försiktig med, men också för högvärme och torka får du vara uppmärksam på. några kyliga nätter på +5c är däremot inget problem, det gör att den förvedas. solen, torka, värme kan däremot bränna och göra små klena skott vissna.

när timjanen sedan är avhärdad så kommer nya skott anta ett ''ute''utseende och då kan man klippa ner den så att den börjar om längre ner med stadigare skott.
ilPadrino
En sak till, misströsta inte om det rasar blad eller om de skulle råka bli lite brända - de återhämtar sig i de allra flesta fall. Ibland rentav bättre. Jag vet en trädgårdshandlare som ställer ut sina växter alltifrån fikon till oliver i värsta stekhettan eftersom han tycker att det som inte dödar härdar. Inget jag skulle rekommendera men det visar ändå att växter tål mer än man tror.

Lycka till nu, och stor eloge för ett härligt växtinköp!! smile.gif
Alexander-VG-zon3
det beror ju på vilken växt också (hur långt det tar för den att återhämta sig, i vilka förhållanden den trivs i), just fikon och oliv tål ju det (oliv - hårda, silvriga blad) som också återhämtar sig snabbt och som gillar hetta. fikon sätter man oftast ut utan blad och däremod behövs inte avhärdning i någon större skala. när man tar ut dom är också viktigt, solen bränner mycket i mars-april. längre fram försommaren fortskrider lättare blir det för växterna.

just för timjan om det är en klen en, så skulle jag ta det varsamt fram. allt beror på hur stammarna är, är det mjuka stammar (''frösådd''stammar) så är dom lika känsliga som bladen. är det en klen timjan fast med lite hårdare stammar så gör det inget att den blir bränd på bladen eller tappar dom då den återhämtar sig snabbt. är det en timjan som är rejäl med hårda blad och rejäla förvedade stammar behövs troligen ingen avhärdning alls.
Trädgårdsmåstaren
Tack igen till allihop för era svar. ilPadrino: Man kan hoppas att det även gäller koriander, som jag köpte idag. Jag vet att de är känsliga, och den gillade nog inte bussresan hem fastän jag hade packat in den. Den är sladdrig och hängig, och jag blir inte förvånad om den har vissnat ned helt om någon dag.

Jag har haft myntan och timjanen i växtskåpet några timmar i dag, och då var det ca 10-13 grader där. Det kommer ingen direkt sol på skåpet just nu, men jag ska bevaka dem noga när de är ute. Oliven och rosmarinen får stå innanför ett tag till och bara 'smaka' på luften när balkongdörren är öppen.
ilPadrino
Fördelen är att man lätt får tag i ny om de skulle kola vippen, utan att för den skull gå i personlig konkurs.

Kul att du testar koriander, jag har aldrig gjort det själv men ska definitivt göra det i år. Underskattad krydda som är helt underbar i sallader, soppor, eller grytor. Eller bara som den är!

Berätta gärna lite framöver hur det går med allt! smile.gif
Alexander-VG-zon3
jag tycker den är lättodlad, dock känslig för kyla. trivs i ett varmt läge. jag tycker dock den luktar lite illa. min fröade av sig rikligt förra sommaren, och många av dom grodde redan på hösten och dog sen när frosten kom. jag skulle nog ha sparat frön. men hoppas där är några som inte grodde i höstas och kan gro till våren-försommaren.
Trädgårdsmåstaren
Ja, koriander är en krydda man ofta hör folk gilla eller ogilla. Den är som väntat ännu vissnare idag, så det blir en ny när sambon kan ställa upp med biltransport och det är lite varmare. I dag tröstade jag mig med en citrontimjan, som var lite mer vedartad än min andra, så den verkar ha avhärdats i alla fall en aning.

Jag har påbörjat en kryddträdgård i vår bostadsrätts-trädgård (finns en bild upplagd). Om ni är nyfikna så håll utkik efter uppdateringar när säsongen sätter igång på allvar. smile.gif
Trädgårdsmåstaren
Håll i er nu: Koriandern har piggnat till! Den behövde visst bara vatten... Den verkade fuktig när jag tog hem den, men den fick en rejäl genomvattning och har som sagt blivit piggare.

Den växer lite annorlunda än andra (krydd)växter. Det finns liksom bladrosetter runt ytterkanten av plantan, som jag antar skulle rota sig om den växte fritt. Nu blir det nästa lite ampelvarning på den...
ilPadrino
Härligt!!! bravo.gif

Varje gång en växt som man har dömt ut repar sig känns det som om man dragit hem en storvinst!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon