Full version: Det blir många...
Annika i Mölndal
Jag är ju en sådan här galen nybörjare som skall pröva allt biggrin.gif .

För det första har jag köpt alldeles för många fröer huh.gif och för det andra fattade jag inte att man kunde spara en del fröer i påsen wacko.gif .
För det tredje kunde jag inte vänta rolleyes.gif .....

Nu håller jag på och skolar om alla små fröplantor och då blir jag så förvånad huh.gif för det blir ofta fler plantor än det skulle funnits fröer i påsen huh.gif huh.gif Så nu undrar jag hur jag skall få plats med hundratals växter??? Men å andra sidan kanske det inte blir något, för allt kanske bara rasar ihop??

Min snälle make har fullt upp med att fixa alla hyllor, bord och lampor som jag behöver wub.gif Eftersom jag har läst att det är bra med lite kallare rum så har maken fått utrymma både förråd och garage och ungarna har fått låna ut sitt pinigsbord

Hittills har jag fått fram 22 plantor stockros "Summer Carnival"
47 plantor Dahlia "Fantasia"
9 plantor Tagetes "Mr Majestic"
6 plantor Pelargon Appleblossom Orbit"
46 plantor Röd prinsplym
57 Dahlia "Pompom Lilliput"

I sålådorna väntar "miljoner" små petunia "Fantasy Pink Morn", Jätteverbena, Blomstertobak "Grandiflora", Rudibeckia "Purpurea"...
I tidningsrullar har jag petat ned 50 olika luktärtsfröer och fler ligger i sina påsar...
I kylskåpet finns Lavendeln och ute finns mängder av krukor wacko.gif wacko.gif
I lådan med fröerna har jag inte ens kommit igenom hälften... Vi lär få gräva upp HELA trädgården.

Snälla säg att ni också varit så här knäppa men tillslut lärt sig att man inte behöver t. ex 100 plantor av blomstertobak mmm wub.gif wub.gif
Betty
CITAT (Annika i Mölndal @ 11-02-2004, 19:38)
Snälla säg att ni också varit så här knäppa men tillslut lärt sig att man inte behöver t. ex 100 plantor av blomstertobak mmm wub.gif wub.gif

Tyvärr, har varit och är fortfarande... rolleyes.gif
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif Kan bara meddela att
Jag är så knäpp

Det blir bara värre

Det blir ännu roligare när dina perenner återkommer år två

Detta gör att du beställer ännu mer frö
Då behöver du mer plats
Då sår du mer ute
Sen behöver du större växthus
det fyller du med växter

Sen bygger du ett vintervarmt växthus för dina sådder

När du ska så -är det redan fullt av tropiska växter sen i höstas som tex bananer---
osv ...
Vad du lär dig med åren är att-
Så perenner inne tidigt -särskilt de som har lång utv tid
Så sommarblommor sent, de hinner
Tjofsaihop en del som klarar det i samma kruka -typ lobeliatussar-(inte perennerna)

Själv har jag numer helt rationaliserat bort de flesta ett åringar -De får helt enkelt inte plats smile.gif
Annika i Mölndal
Hade nog på känn att man kan bli lät "galen" i den här världen, å jag som har klagat på mina golfspelande vänner biggrin.gif biggrin.gif

Trädgården är inte stor, har ingen aning om kvadratmeter eller så, men visst kan man gräva och göra om ganska mycket, men hur vi skall få plats med alla växthus begriper jag inte blink.gif

Jag skall lära mig att använda digitalkameran och hur man får in bilderna till er, så får NI hjälpa mig att planera om wub.gif
kerstin z5-6
haha - men det är väl skönt att veta att du är i gott sällskap:)
Golfare brukar inte hinna så ..tänk va glada de blir över dina sjuttifjorton tagets o tobak som du har över smile.gif
estet
Är just ifärd med att ställa iordning bord och belysning i källaren.
Ungarnas pingisbord, det var en bra och rolig idé. smile.gif
Nu har jag varken ungar eller pingisbord...
Ti bee
Jo tack, jag fullkomligen drunknade i plantor förra året, som var mitt första ordentliga så-år. Jag gav bort överskott till höger och vänster. Skrattretande många nattvioler, kokardblomster, mariaklockor, olika nejlikor, temynta, dvärglupiner, aklejor mmmm blev det. Sådde också hela påsen. Hihi rolleyes.gif
Den här säsongen ska jag dra ner på antalet av samma sort, men så flera sorter istället (har nu flera hundra olika sorters frö hemma, är man klok eller? laugh.gif tongue.gif ).
Det vart lite väl många prydnadspumpor förra året! biggrin.gif
Men det är ju så roligt och inte tror man väl att alla frön ska gro?
För tätt sådde jag minsann ofta förra året också! Småplantorna trängdes kopiöst och ibland blev det riktiga trassel. Men så är det väl när man blir ivrig och inte har vanan inne kanske?
Ruskigt roligt är det i alla fall!!
Och nix!! Du är då rakt inte ensam, jag kommer säkert att så alldeles för många i år igen!!
laugh.gif smile.gif
estet
Förra året var också mitt första riktiga så-år eftersom det var då vi hyrde hus.
Tidigare har vi bott i lägenhet fast ändå med egen trädgård.
(Ni vet ett sånt där gammalt hus där man byggde två lgh i samma hus och hyrde ut övervån. på grund av att det var lite knapert.)

I alla fall så satte jag så det knakade och tur var väl det för det var inte mycket som klarade sej hela vägen ut i rabatten, i slutändan.
Då satte jag många frön av färre sorter, i år har jag massor med sorter så vi får väl se hur detta slutar! Det kanke får bli gårdsfarihandel här också. biggrin.gif
Unn
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-02-2004, 21:15)
Jag är så knäpp

laugh.gif Här en till så-knäpp!

Efter några års sådder har jag iaf lärt mig så pass att ettåringarna får vänta (det är mest grönsaker här, ej mkt annueller) , och perennerna får stå ute ett tag till.
Hmmm...slår lovar runt byttorna med sådder där ute varje dag och dividerar med mig själv om det ändå inte är dags att ta in dem snart...första omgången har stått fyra veckor ute på lördag, och visserligen sa jag till mig själv att de skulle stå sex veckor minst, men.....
-Nog kunde det gå lika bra att ta in dem nu... wink.gif
Till saken hör att jag bara har en lysrörsamatur o ska visserligen köpa en till, men har sått frö till lååångt fler än vad som ryms under dessa. Här sparas inte heller frö i påsen biggrin.gif .
Känner jag mig själv rätt kommer ett ganska stort antal av de grodda plantorna dessutom att stryka med under den kommande sommaren, för väl där har jag så mycket annat att stå i så jag kommer att missa en och annan vattning och omskolning + att det blir en hel del svinn pga av attack från mitt aldeles speciellt agressiva mördarogräs biggrin.gif

Kul dock med vetskapen om att det finns fler som blir fröfreaks så här års. Då är jag kanske inte den enda som belamrar hemmets fria ytor med fröpåsar sorterade i mystiska system, lösa anteckningar på massor av lappar om sådder, jord under naglarna och i golvspringorna samt annektering av hemmets alla kärl som har krukpotential?

Kul är det, och ett sätt att hålla den långrandiga vintern på avstånd! smile.gif Unn
Ewa L
CITAT (Ti bee @ 13-02-2004, 00:00)
Sådde också hela påsen. Hihi rolleyes.gif

Now you're telling me!!

Hade jag inte en tanke på att man kunde "bita av"! biggrin.gif laugh.gif
Det känns som om detta blir en långvarig skola. Har aldrig varit speciellt intresserad av sådder förut, kanske pga att de inte överlevde tills det var dags att komma ut. (Inget ljus, för varm etc. etc.)
kerstin z5-6
Jag sår hela påsen , om inte jag vet att någon forumist eller vän vill ha-Detta efter en inventering av gammaltfrö förråd -Hur många som helst som inte blir sådda.Bättre så skola ut dela med sig av frösådderna-Vissa vill tom ha outskolat:)

Många frö mister dessutom sin grobarhet efter ett tag laugh.gif
Ewa L
Tack Kerstin, då behöver jag inte känna mig så blåst, bara generös när den dagen kommer. tongue.gif
KURT
Om man sätter ut mindre pantor i solljus så är det ett effektiv sätt att minsak på överskottet. Överhuvudtaget så kan det kasnke vara bra att ha ett överskot, ge dem lite tuffa förhållanden och låta naturen stå för lite selektion.
Terese på Ingarö
Ja, visst är det kul!!

Förra året hade jag enorma mängder tomatplantor. Jag lade ner massa kraft och tid på dem. Det slutade med att jag prackade på vännerna och grannarna dem som blev över, vilket var ungefär sju åttondelar, typ. Dessutom har jag det mycket torrt magert och sandigt hos mig, är ute och seglar i juli och varken förkultiverar eller skolar om av princip! Fick iallafall några tomater i magen tillslut.

Nu VÅGAR jag inte så tomater (... tror jag - man ska aldrig säga aldrig ...)! LITE planering kan ju vara bra - ibland. Det där med att så lite färre frön är nog inte så dumt om man vill hålla ångan uppe och hatar att döda småplantor. Man ska ju inte bränna ut sig på älsklingshobbyn, inte!

I år ska jag dra upp perenner! Trots principer... and I löövv it!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon