Full version: gamla korallkorneller
makamogu
Hej,

jag har några gamla korallkorneller i en blandad häck. Jag har försökt föryngringsbeskära dem men resultatet blir mest en mängd lååånga rangliga grenar. Typ röd spagetti.

Beror det på att basen av buskarna står för mörkt (det växer någon slags enebuske (en gles sådan) emellan dem)?

Eller måste man korta in de nya grenarna året efter beskärningen? Dvs år 1: beskära en grov gren vid basen av busken och år 2) korta in de nya grenarna? Om jag, hur långt från det första snittet ska man då beskära andra året?

Tack på förhand!
Cilla
Jag råkade ut för samma sak under flera år. Då upphörde jag med beskärningen, och grenarna utvecklade sidogrenar och buskarna blev lite kraftigare - åtminstone där de hade ljus.

Beskärning stimulerar tillväxt men också att buskarna satsar rätt upp, och sidogrenar som förbuskar kommer först när busken tycker att den har råd med detta.

Korallkorneller behöver ju inte beskäras, men man gör det för att påskynda skottillväxt eftersom de äldre grenarna tappar sin röda lyster.

Om de står inklämda så blir de som du skriver också mest röda spagetti. De har inte den lilla aggressiva förmågan att tränga ut så många andra växter. Själv är jag ganska nöjd med detta, för mina står också trångt. Så länge man inte bereder plats åt dem så kikar de fram ganska fint mellan buskage i andra färger.

Att toppkapa eller skära vid sidogren eller annat tror jag inte på, det blir bara otypiskt och fult - avbrutna spagettisar...
makamogu
Tack för din kommentar Cilla!

Jag tror jag avvaktar något år till och ser om de "buskar till sig"/förgrenar sig lite på egen hand. Några avbrutna spagettisar vill jag ju inte ha i buskaget.

Visst är det härligt att våren kommer nu (åtminstone snart)!!! Det kliar i fingrarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon