MayaLisa
Jag har sett och fastnat för ett växthus hos en kompis, där de grävt ur så att huset var lite försänkt. Jag har tänkt att gräva ca 60-70cm, lägga makadam och på det en mur runt som huset ska stå på. Dessutom ska jag mura upp bäddar i ena änden av huset. På det sättet får jag mera rymd i huset och mur, utan att behöva köpa värsta dyra.Ska skaffa ett på 9,8kvm från Skånska bygg.
Ska gräva ur och bygga grund i år...mycket gräva blir det , då jag måste dränera på nersidan av huset ,så att det inte vattenfylls... Köpa och bygga huset nästa. får se om jag kan hålla i mig och vänta om jag nu blir klar i år med grunden... Vi får se hur långt pengarna räcker...
Nu vill jag bara att snön ska smälta så jag kan sätta spaden i backen.
malarmaster
låter som ett roligt projekt,tänk bara över en sak ,10m2 räcker det?
började själv med 7,byggde till 20,längtar efter 20 till.du vet,pelargonier,tomater,övervintringshus för känsliga zon ettor m.m.för att inte tänka på det där alpinhuset ,nergrävt som du tänkt med häftiga växter från berg runtom i världen.det får ju gärna finnas plats för en liten fikahörna också.Drömmar drömmar.
ulf
MayaLisa
Mja, de har ett som är 60 cm längre...ska räkna på det.
Men jag har en stor skön , till hälften, eller iaf mot norr, inglasad veranda, som jag kan hänga på =).
Men jojo, jag vet, det är desamma som med dammbyggen...mycket vill ha mer.
Men om man ska göra bygget själv, och är själv, så måste man dels ha råd och dels orka...så om det alls ska kunna bli av så måste jag hejda mig lite. Men jag tror på det där med försänkningen och större rymd.
Har gjort ritning (halva nöjet), men scannern vill inte med Win7, så ny är beställd, bild kommer ev.
ingelsgarden1
Hej
Det går alldeles utmärkt att göra som du skrivit, har själv sänkt golvet ca 15 cm och det gör mycket för takhöjden. Sänker du det för mycket blir det obekvämt att gå ut och in, särskilt när man ska bära tunga saker.
MayaLisa
Hmm, nu har jag ritat en skiss på det hus som är 11,4 kvm...jo, det lutar åt det hållet , för tillfället...L-G, jag ska ha en bra trappa, med möjlighet att köra ner skottkärran. Antingen en fast spång, eller en som jag kan lägga dit. Från tröskeln till golv kommer det att var ca 50-60 cm. Luftigt!!!
ingelsgarden1
Blir säkert bra

lycka till yes.gif

MayaLisa
Nu har jag ritat och ritat...halva nöjet , som sagt
[attachment=58675:V_xthusgrund1.jpg]
malarmaster
ser bra ut,lycka till med bygget.såg i ditt första inlägg att du tänkt på dräneringen bort från växthuset.
var noga med den,annars uppkommer risk för swimmingpool o det var ju inte det du ville ha naughty.gif
Ulf
ingelsgarden1
CITAT (MayaLisa @ 07-03-2011, 22:33) *
Nu har jag ritat och ritat...halva nöjet , som sagt
[attachment=58675:V_xthusgrund1.jpg]

Ser fint ut, blir nog jättebra!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon