CITAT (Thilda @ 12-03-2011, 07:23)

Tack! Jo, har övervintrat Dr. westerlunds plantas blad i vatten över hela vintern, utan extraljus etc... Mitt stora problem är att urskilja sticklingarna på kapkrusbärplantan...

Med att urskilja sticklingarna menar du att du har svårt att se vilka bitar av den stora plantan som blir bra sticklingar??
I så fall kan du tänka likadant som om du tar sticklingar på en pelargon. Toppskott som gärna ska se friska ut och helst lite "nya" i toppen så att man ser att de har livskraft i sig. Sedan gör du på precis samma sätt som med pelargonen. Skär av den precis under en tillväxtzon (där stammen har en liten knöl som det växer ut bladpar ifrån), ta bort eventuella överflödiga blad så inga blad hamnar under vatten men spara bladtoppen. Sticklingen ska var sisådär 8-12 cm ungefär, det är inte så noga..
Du kan också ta "tjuvarna" precis som på en tomatplanta, samma i övrigt bara det att den växer ut som ett skott intill en gren från stammen.
Jag kan för närvarande inte ta några foton, annars hade du kunnat se en bild, men jag kan försöka fixa om några dagar..
Ha gärna överseende med om jag skrivit dig på näsan men jag ville försöka vara tydlig..