Full version: Kapkrusbär
Thilda
Hej!
Jag har för första gången i år blivit riktigt intresserad av att odla själv. Jag har odlat granatäpple, paprika, citron och kapkrusbär - hittills. Jag undrar hur jag ska kunna ta sticklingar av dessa för att kunna odla igen nästa år? Kan man ta bärens frön/kärnor, torka och spara?
[attachment=58621:DSC_0057.JPG] (Kapkrusbärplantor)
Lina och Olav
Du kan ta fröerna från både kapkrusbär och paprika och så igen nästa år. Du kan övervintra plantorna/sticklingar också men då behöver du extra belysning (och åtminstone jag har fått stora problem med bladlöss när jag har försökt mig på att övervintra).

Granatäpple och citron vet jag ingenting om men du kommer inte få några frukter i år (om du har sått dom i år) som du kan ta fröer ifrån.
Fröken Knuff
Jag tog sticklingar från mina kapkrusbär/physalis förra året, i sådär oktober. Ställde dem i vatten och de utvecklade rötter jättelätt. Sedan har jag låtit dem stå kvar i vattnet tills helt nyligen, bara fyllt på vatten regelbundet (jag har haft sticklingarna i snapsglas så vattnet har behövt fyllas på ungefär en gång i veckan..)

Vet att det inte är det rekommenderade att låta sticklingarna stå kvar i vatten, eller ens att rota dem i vatten, men det fungerar klockrent för mig. På så sätt håller de sig små hela vintern och när jag sedan planterar dem tar de fart. Jag har inte haft något extraljus och de har faktiskt inte ens stått i det ljusaste fönstret.. Min erfarenhet är att de här små rackarna har en enorm växtkraft och klarar lite tuffare tag!

Citron vet jag går att övervintra hela plantan, har dock aldrig testat själv, men förstått att de vill ha det ljust och svalt, som de flesta..

Även paprikan kan övervintrat som hel planta..

Granatäpple vet jag inte..
Thilda
Tack! Jo, har övervintrat Dr. westerlunds plantas blad i vatten över hela vintern, utan extraljus etc... Mitt stora problem är att urskilja sticklingarna på kapkrusbärplantan... smile.gif
Fröken Knuff
CITAT (Thilda @ 12-03-2011, 07:23) *
Tack! Jo, har övervintrat Dr. westerlunds plantas blad i vatten över hela vintern, utan extraljus etc... Mitt stora problem är att urskilja sticklingarna på kapkrusbärplantan... smile.gif

Med att urskilja sticklingarna menar du att du har svårt att se vilka bitar av den stora plantan som blir bra sticklingar??

I så fall kan du tänka likadant som om du tar sticklingar på en pelargon. Toppskott som gärna ska se friska ut och helst lite "nya" i toppen så att man ser att de har livskraft i sig. Sedan gör du på precis samma sätt som med pelargonen. Skär av den precis under en tillväxtzon (där stammen har en liten knöl som det växer ut bladpar ifrån), ta bort eventuella överflödiga blad så inga blad hamnar under vatten men spara bladtoppen. Sticklingen ska var sisådär 8-12 cm ungefär, det är inte så noga..

Du kan också ta "tjuvarna" precis som på en tomatplanta, samma i övrigt bara det att den växer ut som ett skott intill en gren från stammen.

Jag kan för närvarande inte ta några foton, annars hade du kunnat se en bild, men jag kan försöka fixa om några dagar..

Ha gärna överseende med om jag skrivit dig på näsan men jag ville försöka vara tydlig.. smile.gif
Thilda
Jag är en otrolig nybörjare på området så det mesta du sa just förstod jag inte riktigt, jag tror jag måste lära mig några begrepp, t.ex. definitionen på "tillväxtzon".. (AA) När jag har förökat växter tidigare har jag litat på god tur, tagit ett blad, lagt i vatten, planterat och voilá! Jag ser gärna bilder biggrin.gif Jag må verka dum, men jag har som sagt inte hållit på så mycket med att så och föröka växter tidigare... Jag uppskattar alla svar jag kan få biggrin.gif
Fröken Knuff
Om du tittar på en växt vilken som helst, så ser du att där bladen växer ut från stammen så är stammen lite tjockare. Det är det som är tillväxtzonerna. Alla delar av stammen som är lite tjockare på det här sättet är tillväxtzoner. Så när du tar sticklingar så vill du ju få med en tillväxtzon varifrån rötter kan skjutas ut. Därför ska du ta av sticklingen precis under tillväxtzonen, alltså precis under där stammen är lite tjockare. Då får du de bästa förutsättningarna för att sticklingarna ska ta sig.

När du sedan har knipsat/skurit/klippt av din stickling och ska sätta den i vatten så vill du inte att några blad ska hamna under vatten eftersom det kan ruttna då. Därför knipsar du bort de blad som sitter längst ner, men sparar några i toppen. Du ska alltså ta ett toppskott, vilket innebär att du tar en hel del av stammen och inte bara ett enskilt blad. Det växer ju oftast flera grenar/stammar på en växt och längst ut så är det en ansamling av små blad, alltså en topp. Det är oftast här som nya blad växer ut, i toppen. Det var det jag menade med att de ser lite "nya" ut, i bemärkelsen att de har lite ljusgrönare färg och bladen kanske är mindre. Från den här toppen så tar du av stammen ca 10 cm ner precis under en av knölarna (tillväxtzonerna).

Har tyvärr fortfarande inga bilder att visa dig (har strul med min kamera), men jag hittade en artikel som har en bild där du kan se tillväxtzonerna rätt bra:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Xylem
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon