Full version: Granatäpple
rosita
Jag har satt kärnor från ett granatäpple, de har grott och är nu små plantor ca 3 cm höga och har karaktärsblad. De är omskolade i små krukor. Hur gör jag i fortsättningen? Vilken jord vill de ha? Vill de ha stor kruka, eller vill de stå trångt? Kommer de att så småningom sätta frukt? Hur övervintrar de?

Många frågor.... hoppas att någon kan och vill svara!
Helen i Piteå Zon 5
Frösådde för 2 år sedan frön, planterade ner 3 plantor/kruka då de första två-tre karaktärsbladen hade vuxit ut. Jämförde växtsättet med att toppa några och inte toppa plantor, de toppade grenade sig bättre.
Plantorna växer och blir 'busklik', har ett 'fallande' växtsätt, är fortfarande inte så stora ca. 30cm.
Inte för stor kruka utan plantera upp efter det plantan växer. Använder vanlig plantjord.
Första vintern förvarade jag min planta svalt (+15º) och under växtbelysning men den här vintern står krukan mörkt och i ca. +-0º-+4º, får väl se ifall den lever längre fram. Har ingen aning om det blir några frukter.
Om du går på sökfunktionen finner du ganska månnga trådar om Granatäpple om du vill läsa fler svar.

rosita
Okej, tack för ditt svar! Om jag har förstått det rätt, så fäller den bladen på hösten? Och då borde den klara sig med frostfritt under vintern?
Alexander-VG-zon3
ja den fäller bladen på hösten (i varmare klimat är det torka som gör att den fäller bladen). vilket betyder att den kan stå mörkt om det är under +10c till frostfritt. tål ungefär samma frost på hösten som en oliv också. och tas ut samtidigt som en oliv (har granatäpplet blad när den tas ut så avhärda ordenligt annars behövs inte avhärdning, ingen frost på våren).
Thilda
Jag har själv tagit frön ur ett granatäpple, hur länge tar det ungefär för dem att gro? Har de lätt för att ruttna?

H Thilda
Helen i Piteå Zon 5
Det tog ca. 10 dar innan fröna började gro. Har inte upplevt att fröna har lätt för att ruttna.
rosita
CITAT (flaxss @ 06-03-2011, 11:25) *
ja den fäller bladen på hösten (i varmare klimat är det torka som gör att den fäller bladen). vilket betyder att den kan stå mörkt om det är under +10c till frostfritt. tål ungefär samma frost på hösten som en oliv också. och tas ut samtidigt som en oliv (har granatäpplet blad när den tas ut så avhärda ordenligt annars behövs inte avhärdning, ingen frost på våren).

Okej, bra att den kan stå ute ända tills det nästan fryser. Går det att få frukt på de som man sår från kärna? Vilken jord är bäst?
Alexander-VG-zon3
den kan ge blommor/frukt efter 10år skulle jag nog räkna, kan ju dock ta mer eller mindre tid. förövrigt blir dom glada om man sköter dom som oliver.
rosita
Tack, flaxss!
katah
Hej Rosita!

Vi verkar syssla med liknande saker.
Jag har en granatäpple som har flera år på nacken ( egen frösådd).
Den måste vara minst 6 år nu.
Hos mig övervintrar jag den i växthuset där jag även har pelargonier mm och håller bara just frostfritt.
Någon enstaka gång har även frosten krypit in ( minus1 -2) under en kortare tid, men vanligtvis +2 grader.
Den har klarat sig fint där utan någon extra belysning.

Det är fantastiskt varje vår när när löven slår ut, lika stor under varje gång.
Krukan är inte stor, kanske 8 liter och plantan är välgrenad lite över en meter hög.

Den har inte blommat än... men jag lever i hoppet.
Den skulle kanske gilla mer gödning hos mig, gissar jag ... whistling.gif
Alexander-VG-zon3
jag har med en köpt planta, den blommade jätte vacker förra året, och har knoppar nu i källaren. men den fäller frukten (dåligt klimat eller pollinering) för att den ska få bra med frukt krävs en solig och varm och torrare sommar än vad vi har.
rosita
CITAT (katah @ 08-03-2011, 16:04) *
Hej Rosita!

Vi verkar syssla med liknande saker.
Jag har en granatäpple som har flera år på nacken ( egen frösådd).
Den måste vara minst 6 år nu.
Hos mig övervintrar jag den i växthuset där jag även har pelargonier mm och håller bara just frostfritt.
Någon enstaka gång har även frosten krypit in ( minus1 -2) under en kortare tid, men vanligtvis +2 grader.
Den har klarat sig fint där utan någon extra belysning.

Det är fantastiskt varje vår när när löven slår ut, lika stor under varje gång.
Krukan är inte stor, kanske 8 liter och plantan är välgrenad lite över en meter hög.

Den har inte blommat än... men jag lever i hoppet.
Den skulle kanske gilla mer gödning hos mig, gissar jag ... whistling.gif

Hej Katah!
Kul att vi har samma sorter! Beskär du den, eftersom den är välgrenad? Tappar den alla bladen under vintern?

CITAT (flaxss @ 08-03-2011, 17:14) *
jag har med en köpt planta, den blommade jätte vacker förra året, och har knoppar nu i källaren. men den fäller frukten (dåligt klimat eller pollinering) för att den ska få bra med frukt krävs en solig och varm och torrare sommar än vad vi har.

Så den verkar svår att få frukt på?! Synd, för jag tycker mest om växter som ger frukt!

Det vore kul att se en bild på den när den blommar!
Alexander-VG-zon3
CITAT (rosita @ 08-03-2011, 22:52) *
Så den verkar svår att få frukt på?! Synd, för jag tycker mest om växter som ger frukt!

Det vore kul att se en bild på den när den blommar!

jag kan bara tala för min, och den fäller karten. vad jag läst kräver den ett annorlunda klimat än en svensksommar för det ska bli bra. men som sagt jag talar bara för min och hur dte är hos mig. det kan vara helt annorlunda hos någon annan.

bild
[attachment=58707:DSC_2218minskad.jpg]
katah
Mitt granatäpple tappar alla blad på hösten.
Jag klippte det inte under första åren, för jag visste inte hur jag skulle göra och frågade inte heller...

Under en kall vinternatt kröp det flera minusgrader in i växthuset och jag trodde att den skulle dö,
men den levde även om många grenar var döa.
DÅ klippte jag den ordentligt och fick en fin grenad plata!

Under en sommar testade jag att ha den ute och planterade krukan på jorden, men det var ingen hitt.
Det gick men jag upprepar det inte!
Den mår bäst i växthuset helt enkelt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon